Va? de som dragit tråd i slang vet exakt varför man inte använder det. Omöjligt att dra i medans VP funkar fram till 4-5 böjar.

/Kent

Fäster man slangen ordentligt som man ska, så är det busenkelt att använda flexslang (sålänge man inte använder bauhausslang)

jag gjorde 12 hus med nästan endast slang, då oftas med färdig dragentråd i .. 3G1,5, 5G1,5 samt 20 slang med 2 st datakablar och 1 antenn kabel. funkade utmärkt..

Olika syn och erfarenheter, jag föredrar vprör och hade inte kommit på tanken att använda fördragen slang.Man kör oftast inte bara brun, blå och jord och då måste man ändå dra.

Dessutom har jag oftast fk hemma.

/Kent

Tror att du är en av dom få som håller på att knäcka vp-rör nuförtiden. Det tar för lång tid att hantera i dagens byggsväng. Men jag håller med om att det är mer gediget och mer "hantverksmässigt" med vp-rör.
Där det behövs fler färger lägger jag 5-ledarslangen.

Jag slutade med VP rör nån gång i mitten eller slutet på 80-talet och har aldrig återgått. Gör man rätt är det helt överlägset, i en slang som är rätt fastsatt blir friktionen knappt hälften mot ett rör. Men det är mycket lättare för en "amatör" att göra "fel" med slang än med rör. Tex. en tvär böj med rör är ingen konst att få till men med rör är det betydligt svårare att göra samma tvära böj, det är som ofta en viss "konst" med dom flesta hantverk.

• Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.