6 545 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
kondensator
Hej, jag är duktig på bil el & kan koppla enkla saker i starkström. men behöver nu hjälp, o hoppas attnån här är duktig.
jag har ett elverk i min båt. elverkets motor fungerar fint, men generatorn laddar inte, har ingen aning om varför
det fins en kondensator i systemet, o jag vet inte hur jag ska kolla om den är hel eller trasig.
det står 12,5 µF på den & massa annat, en av sakerna som står, har en stjärna framför o det är 450V~DB HPFNT
kan jag mätamig fram till om den är hel?
kan jag låna en sån här från en "vardagspryl" som jag kanske har ligande? exempel på vad jag ska öppna föra tt kolla om den har en.
eller måste jag köpa en ny, var får jag då tag på en?
jag har ett elverk i min båt. elverkets motor fungerar fint, men generatorn laddar inte, har ingen aning om varför
det fins en kondensator i systemet, o jag vet inte hur jag ska kolla om den är hel eller trasig.
det står 12,5 µF på den & massa annat, en av sakerna som står, har en stjärna framför o det är 450V~DB HPFNT
kan jag mätamig fram till om den är hel?
kan jag låna en sån här från en "vardagspryl" som jag kanske har ligande? exempel på vad jag ska öppna föra tt kolla om den har en.
eller måste jag köpa en ny, var får jag då tag på en?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Kondensatorn "snyggar till" spänningen, tar bort lite transienter och försöker göra en ren sinus. Kondensatorn är troligen inte avgörande om generatorn ska ge ström eller inte. Ohm mät så det inte är kortslutning, en del multimetrar kan mäta kapacitans så det är möjligt att prova den.
Vardagsprylar, japp det finns, faskompenseringskondensatorer i lysrör. Parallellkoppla så du får ihop runt 12,5 uF.
Protte
Vardagsprylar, japp det finns, faskompenseringskondensatorer i lysrör. Parallellkoppla så du får ihop runt 12,5 uF.
Protte
Elfan har: http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=65-627-06
Det går säkert att köpa på diverse andra ställen.
Det är möjligt att du hittar en liknande pjäs i en faskompenserad lysrörsarmatur, fast jag tvivlar på att de är så stora. Annars kanske du har någon annan stor elektrisk motor. Om du plockar in en annan konding, så se till att den är specad för 450V växelström annars kan det bli en smäll du sent ska glömma.
Du kan med en multimeter mäta resistansen i den. Den ska vara oändlig när du väntat ett litet tag. Har din multimeter kapacitansmätning använder du den.
Det går säkert att köpa på diverse andra ställen.
Det är möjligt att du hittar en liknande pjäs i en faskompenserad lysrörsarmatur, fast jag tvivlar på att de är så stora. Annars kanske du har någon annan stor elektrisk motor. Om du plockar in en annan konding, så se till att den är specad för 450V växelström annars kan det bli en smäll du sent ska glömma.
Du kan med en multimeter mäta resistansen i den. Den ska vara oändlig när du väntat ett litet tag. Har din multimeter kapacitansmätning använder du den.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Vad skall genratorn ge? 230V växel eller 12 V lik?
/Kent
/Kent
Va?? Kondningen finns ju där för att justera effektfaktorn, cos fi. Den absorberar reaktiv effekt.prototypen skrev:Kondensatorn "snyggar till" spänningen, tar bort lite transienter och försöker göra en ren sinus. Kondensatorn är troligen inte avgörande om generatorn ska ge ström eller inte. Ohm mät så det inte är kortslutning, en del multimetrar kan mäta kapacitans så det är möjligt att prova den.
Protte
snaggletooth>Visserligen men om där är en likriktarbrygga inblandad så skulle jag gissat att det är den som fått sig en kyss och på en båt kan det vara vilket som dvs 230V alt 12V.
/Kent
/Kent
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Vid 12 V är den kondensator som nämns i inlägg 1 av CarMan HELT fel. läs
<<det står 12,5 µF på den & massa annat, en av sakerna som står, har en stjärna framför o det är 450V~DB HPFNT>>
12,5uF är liksom ingenting vid 12 V och varför har den spänningen 450VAC om den ska sitta i ett 12 VDC system.
Tillbaka till spåret!
Protte
<<det står 12,5 µF på den & massa annat, en av sakerna som står, har en stjärna framför o det är 450V~DB HPFNT>>
12,5uF är liksom ingenting vid 12 V och varför har den spänningen 450VAC om den ska sitta i ett 12 VDC system.
Tillbaka till spåret!
Protte
Om TS ursäktar, här är en länk till manualen (om någon annan har några idéer):
http://www.masenorthamerica.com/Manuals/DM/41533_DSM IS 2500-5501.pdf
(som jag snappade upp från en tråd i ett annat forum)
http://www.masenorthamerica.com/Manuals/DM/41533_DSM IS 2500-5501.pdf
(som jag snappade upp från en tråd i ett annat forum)
OK,
Det du har är en så kallad självmagnetiserande (self-exciting) asynkrongenerator. Utan magnetisering kommer generatorn aldrig igång på normalt sätt. Självmagnetiseringen är helt beroende av att kondensatorn fungerar.
Denna kan alltså ensam vara hela orsaken till att generatorn inte fungerar.
För att kontrollera kondensatorn måste den mäta upp den vid driftspänning och helst också samma temperatur som den vistas i under drift. Detta är lite krångligt och jag tror inte att den är så dyr att det lönar sig att böka med detta.
Den går att mäta upp vid lägre spänning men då vet man ändå inte säkert att den är hel.
Det du enkelt kan göra är att mäta fältlindningen. Mät mellan de ledningar som är anslutna till kondensatorn. Om det är avbrott så är det avbrott i fältlindningen och då är detta sannolikt orsaken.
Det är inte säkert att kondensatorn är felet, men en hygglig chans. Du har tips om en länk till ELFA ovan, men den kan ev. vara billigare som orginalreservdel och det kan också vara enklare att få tag på. Skulle du köpa något annat än orginal så skall kapacitans 12,5 uF och max driftspänning vara samma som den du har nu. Max driftspänningen får vara högre. Kolla också att max drifttemperatur är lika hög eller högre.
Det du har är en så kallad självmagnetiserande (self-exciting) asynkrongenerator. Utan magnetisering kommer generatorn aldrig igång på normalt sätt. Självmagnetiseringen är helt beroende av att kondensatorn fungerar.
Denna kan alltså ensam vara hela orsaken till att generatorn inte fungerar.
För att kontrollera kondensatorn måste den mäta upp den vid driftspänning och helst också samma temperatur som den vistas i under drift. Detta är lite krångligt och jag tror inte att den är så dyr att det lönar sig att böka med detta.
Den går att mäta upp vid lägre spänning men då vet man ändå inte säkert att den är hel.
Det du enkelt kan göra är att mäta fältlindningen. Mät mellan de ledningar som är anslutna till kondensatorn. Om det är avbrott så är det avbrott i fältlindningen och då är detta sannolikt orsaken.
Det är inte säkert att kondensatorn är felet, men en hygglig chans. Du har tips om en länk till ELFA ovan, men den kan ev. vara billigare som orginalreservdel och det kan också vara enklare att få tag på. Skulle du köpa något annat än orginal så skall kapacitans 12,5 uF och max driftspänning vara samma som den du har nu. Max driftspänningen får vara högre. Kolla också att max drifttemperatur är lika hög eller högre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden