15 879 läst ·
10 svar
16k läst
10 svar
Trefasig kortslutningsström
Behöver lite hjälp med ledningsdim.
Har en 40 meter lång EKKJ 4*10/10 från fördelningscentral till gruppcentral. Där jag sedan ska gå ut till lite kraft/bel.
I fördelningcentralen har jag förimpedansen Zf = 430mOhm och den trefasiga kortslutningsströmen Ik3 = 3,5 kA.
Hur räknar jag ut Ik3 i gruppcentralen. Och varför behöver jag räkna ut den? Påverkar den utlösningsvilkoren? Eller är den bara viktig i avseende att välja dvärgbrytare som klarar den?
Tacksam för lite expertis här
Har en 40 meter lång EKKJ 4*10/10 från fördelningscentral till gruppcentral. Där jag sedan ska gå ut till lite kraft/bel.
I fördelningcentralen har jag förimpedansen Zf = 430mOhm och den trefasiga kortslutningsströmen Ik3 = 3,5 kA.
Hur räknar jag ut Ik3 i gruppcentralen. Och varför behöver jag räkna ut den? Påverkar den utlösningsvilkoren? Eller är den bara viktig i avseende att välja dvärgbrytare som klarar den?
Tacksam för lite expertis här
Tror det är SS 424 14 05 (om det är den, finns nog en uppdaterad version)
eller ett program.
////Richard
eller ett program.
////Richard
Redigerat:
Han hänvisade till en text standarden där det står vad som gäller (tror jag). Det kommer nog någon snart som kan hjälpa dig...
Var kan man läsa all dom där paragraferna som ni hänvisar till hela tiden? Finns det någon hemsida?
Var kan man läsa all dom där paragraferna som ni hänvisar till hela tiden? Finns det någon hemsida?
Precis, en standard.
www.sek.se
Men någon borde ha el-vis tillgängligt. Någon kan ju göra en beräkning.
www.sek.se
Men någon borde ha el-vis tillgängligt. Någon kan ju göra en beräkning.
Om du söker lite finns dina och snarlika frågor avhandlade var och varannan vecka.NilssonM skrev:Har en 40 meter lång EKKJ 4*10/10 från fördelningscentral till gruppcentral. Där jag sedan ska gå ut till lite kraft/bel.
Du har förstått helt rätt att Ik3 används för att välja eller se till att installerad utrustning kan uthärda en worst case kortslutning. I ditt fall är ju 6kA eller 10kA dvärgar OK redan vid din huvudcentral, 6kA apparater kan användas upp till 6kA och 10kA upp till 7.5kA Ik3. Upplysningsvis blir vid din UC blir Ik3 ca 1.9kA.
Det du behöver gällande utlösningsvillkor blir att addera din kabel till Zför 430mΩ, detta ger vid UC en Zför = 600mΩ som du kan använda för vidare dimensionering efter denna.
Standarder som nämns är orimligt dyra för den som inte jobbar med detta, kanske någon skulle göra ett .XLS ark som tar upp alla dessa aspekter engång för alla för Byggahus frågeställare och hempulare.
Redigerat:
GK100 skrev:Om du söker lite finns dina och snarlika frågor avhandlade var och varannan vecka.
Du har förstått helt rätt att Ik3 används för att välja eller se till att installerad utrustning kan uthärda en worst case kortslutning. I ditt fall är ju 6kA eller 10kA dvärgar OK redan vid din huvudcentral, 6kA apparater kan användas upp till 6kA och 10kA upp till 7.5kA Ik3. Upplysningsvis blir vid din UC blir Ik3 ca 1.9kA.
Det du behöver gällande utlösningsvillkor blir att addera din kabel till Zför 430mΩ, detta ger vid UC en Zför = 600mΩ som du kan använda för vidare dimensionering efter denna.
Standarder som nämns är orimligt dyra för den som inte jobbar med detta, kanske någon skulle göra ett .XLS ark som tar upp alla dessa aspekter engång för alla för Byggahus frågeställare och hempulare.
Tack för svaret!
Har du möjlighet att redovisa en manuell beräkning på Ik3 vid UC ?
Ik3 vid UC = 1659A
Ik3 är hyffsat ointressant värde. Den uppnår i princip aldrig 6kA förutom i stora industrier med egen hsp-trafo.
Ik1 används för att kontrollera utlösningsvillkoret.
Kortslutningsströmmen ska vara mer än säkringens märkström*10 vid en C automat och säkringens märkström*5 vid B automat
Ik1 används för att kontrollera utlösningsvillkoret.
Kortslutningsströmmen ska vara mer än säkringens märkström*10 vid en C automat och säkringens märkström*5 vid B automat
Du behöver bara använda grundläggande ellära som Ohms lag.NilssonM skrev:
Börja med att använda Ik3 = Uf / Zk => Zk = Uf / Ik3 där du angett Ik3 = 3.5kA Uf = 230V ger Zk = 66mΩ.
Detta kunde du även fått från nätbolaget då kallat plusföljdsimpedans.
Räkna ut resistansen för 40m 10mm² Cu-ledare (Obs enkel ledare en väg) R = (17.2 x 40) / 10 = 69mΩ multiplicera med faktor 0.9 enligt standard ger R = 62mΩ.
Summera 66 + 62 = 128mΩ som blir ditt nya Zk, det ger Ik3 = 230 / 128 = 1.8kA vid UC.
Snart måste väl alla kunna detta i sömnen.
Tackar! Helt lycklig nuGK100 skrev:Du behöver bara använda grundläggande ellära som Ohms lag.
Börja med att använda Ik3 = Uf / Zk => Zk = Uf / Ik3 där du angett Ik3 = 3.5kA Uf = 230V ger Zk = 66mΩ.
Detta kunde du även fått från nätbolaget då kallat plusföljdsimpedans.
Räkna ut resistansen för 40m 10mm² Cu-ledare (Obs enkel ledare en väg) R = (17.2 x 40) / 10 = 69mΩ multiplicera med faktor 0.9 enligt standard ger R = 62mΩ.
Summera 66 + 62 = 128mΩ som blir ditt nya Zk, det ger Ik3 = 230 / 128 = 1.8kA vid UC.
Snart måste väl alla kunna detta i sömnen.![]()
Klicka här för att svara