6 381 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Gamla elskåp farliga?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du har missuppfattat. Man är inte tvungen att se in i en central (under kåpan) för att se om en säkring gått. Det ser man antingen genom att en liten rund metallplutt ramlat bort från säkringen som sitter i propphuven eller att en liten vippa har ändrat läge till "off".Anna_H skrev:På skolor och liknande är det ju jättesmart att kunna se in i elskåpet utan att öppna det: lärare och annan personal får förmodligen inte byta säkringar själva *), men de kan då kolla när strömmen försvinner om det går att se en trasig säkring.
*) sommarjobbade på ett äldreboende när jag var 15, där var de tvugna att ringa vaktmästaren om det så var en glödlampa som skulle bytas, de fick absolut inte göra något "farligt".
//Patrik
Hur är det med skyddsjord?
Är det inte så att vissa centraler i torra utrymmen avsiktligt inte har jordat hölje, för att man inte så lätt ska få en stöt om man både tar i centralen och dessutom pillar med en säkring (till exempel gör nybörjarfelet att stoppa in säkringen lös i centralen istället för i propphuven)? Om centralens hölje faktiskt inte är jordat så är väl risken för gnistor och sprak inte så stor, å andra sidan är det ingen höjdare om locket man håller i blir strömförande...
Njae, bryt strömmen, sånadär centraler är rätt obehagliga att skruva av/på locken på med ström på.
Den extremt oseriösa ful-lösningen är väl att med eltejp sätta fast en bit av ytterisoleringen från någon kabel utanpå anslutningen för den nedersta fasen.: wow:
Är det inte så att vissa centraler i torra utrymmen avsiktligt inte har jordat hölje, för att man inte så lätt ska få en stöt om man både tar i centralen och dessutom pillar med en säkring (till exempel gör nybörjarfelet att stoppa in säkringen lös i centralen istället för i propphuven)? Om centralens hölje faktiskt inte är jordat så är väl risken för gnistor och sprak inte så stor, å andra sidan är det ingen höjdare om locket man håller i blir strömförande...
Njae, bryt strömmen, sånadär centraler är rätt obehagliga att skruva av/på locken på med ström på.
Den extremt oseriösa ful-lösningen är väl att med eltejp sätta fast en bit av ytterisoleringen från någon kabel utanpå anslutningen för den nedersta fasen.: wow:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Har något svagt minne av en vild diskussion angående detta på nåt EIO-möte. Har för mig att de flesta, inkl nån föreskriftskille, kom överens om att det är bäst att jorda gamla plåtcentraler, även om resten av rummet är ojordat.elmont skrev:
* Den sitter oftast ganska högt upp
* Det är betydligt större risk att man kommer i kontakt med ett strömförande centralkapsling (om det är ojordat) och samtidigt kontakt med annan jord, än att man skulle hålla i en trasig strömförande apparat och samtidigt ta i en jordad centralkapsling.
Tror aldrig jag har sett en ojordad plåtcentral någonsin.. Så de flesta verkar ju ha följt dessa riktlinjer.
Hursomhelst så är ju då detta ett övergående problem. Men det kan ju dock fortfarande hända att man sätter en normkapsling i plåt i ett ojordat utrymme.
Jag hade ojordad plåtcentral (enfas, fyra proppar) i en lägenhet jag bodde i till för drygt fem år sen.Rrrrr skrev:Har något svagt minne av en vild diskussion angående detta på nåt EIO-möte. Har för mig att de flesta, inkl nån föreskriftskille, kom överens om att det är bäst att jorda gamla plåtcentraler, även om resten av rummet är ojordat.
* Den sitter oftast ganska högt upp
* Det är betydligt större risk att man kommer i kontakt med ett strömförande centralkapsling (om det är ojordat) och samtidigt kontakt med annan jord, än att man skulle hålla i en trasig strömförande apparat och samtidigt ta i en jordad centralkapsling.
Tror aldrig jag har sett en ojordad plåtcentral någonsin.. Så de flesta verkar ju ha följt dessa riktlinjer.
Dessutom var mätartavlan under jordad om jag inte minns fel. Mellan mätartavlan och centralen gick två vita 2.5mm2-kablar om jag inte minns fel. Fint med samma färg på PEN och fas (enfas). Dessutom var köket utfört med såndär infälls-diskho så skulle någon växlat PEN och fas så skulle ingen säkring löst ut av att spisen gått emot diskbänken...
Sant, men det kan nog ta MÅNGA år innan alla sådana centraler bytts. Lägenheten jag nyss nämnde hade renoverats på 60-talet. Eftersom den i övrigt hade PVC-isolerade FK (med gamla färgerna) så är det väl sannolikt att det tar ett bra tag innan elen renoveras igen.Rrrrr skrev:
Varför gör man så? Bättre brandsäkerhet än en plastkapslad central, eller är det för att man "tar vad man har" eller får mängdrabatt på många centraler av samma utförande?Rrrrr skrev:
Vi brukar sätta plåtkapslade Hager-centraler. Bättre brandskydd, har sett skräck-propaganda från länsförsäkringar, en film där man får se hur bra en plastcentral brinner (var gjord i så kallad "självslocknande plast")yxis skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden