Hej, satt och diskuterade med en bekant angående saker som kan gå snett vid inkoppling av jfb. Han sa att han har stött på ett problem och jag skulle vilja veta Varför det blir som det blir.

I detta fallet var huset inkopplat med jfb, allt enligt regelboken, men så ska garaget ligga utanför. Då gjordes följande. Man byglade över de tre utgående faserna på sekundärsidan på jfb:n, ut till garaget, sen så drog man med sig jorden INNAN jfb:n ut och delade denna till en noll och jordskena.

Detta fungerade ju självklart inte, det blev 380 volt mellan fas och nolla, iof så bröt jfb:n så ingen skada skedd. Det tog inte så lång tid innan detta anamades och blev återställt
Man måste alltså ta med sig de tre faserna INNAN jfb:n om det ska fungerar.

Till frågan: Varför blir det 380 volt mellan nolla och fas. Vad är det som gör att inte kretsen blir hel när man tar faserna efter jfb:n och jorden innan jfb:n. Är det någon som kan förklara det för den nyfikne

Hoppas ni förstår mig.

Ps: Jag har inte som avsikt att koppla något själv, är bara nyfiken till varför det blir som exemplet beskriver.

Kan inte bli 380 (400) V på någe vis i garaget om garage PEN sitter på skyddsjordskenan.

Någon annan som har någon annan teori?

Protte

Nä, jag kan inte heller få det att gå ihop så länge man kopplar in sig på PEN innan JFB. Måste ha varit något mer som var knas.

Skrev fel. Man tog med sig nollan EFTER jfb:n och jorden(PEN) innan jfb:n och byglade ihop dom, samt att faserna togs på jfb:n sekundärsida.

Redigerat:
Vanligt fel men det kan inte ge 400 V någonstans

Jord och PEN är inte samma sak. Skyddsjord = Protective Earth = PE, Nolla= Neutral = N
Kombinerad nolla och skyddsjord =PEN

Rätt kopplat så tar man nolla och fas(erna) efter JFB, Skyddsjorden ligger på skyddsjordskenan och får ALDRIG brytas.

Varför det inte fungerade är för att en del (ca 50%) av nollströmmen slank förbi JFB.

Protte

Ska kolla exakt vad som gjordes, återkommer snart.

Ett sätt att göra jättefel så man får 400 V där man bara ville ha 230 V borde vara att plocka minst två faser till garaget före jordfelsbrytaren, men ta neutral efter jordfelsbrytaren. När då jordfelsbrytaren löser ut har man alltså bruten neutral i garaget, och någon ansluten apparat på en fas bakmatar till neutralledaren så man får 400 V till det som är anslutet till någon annan fas (eller det blir ju rättare sagt en spänningsdelning, så den exakta spänningsfördelningen beror på hur stor skillnaden är mellan lasterna som är kopplade på de olika faserna i garaget).

Om det verkligen blev 400V i garaget så låter det som man gjort enl. Mulpac's beskrivning.

Detta låter som ett lysande exempel på varför men inte skall hempula centraler, jordfelsbytare och liknande, ren tur att det inte började brinna.

Det var kopplat som så att tre faser togs ut efter jfb:n (sekundärsidan) och så drog man med sig PEN-ledaren, delade den till en jord och noll-skena med bygel. Alltså blandade man två system. Man tog med sig faserna från jfb:n, men drog med sig den vanliga PEN-ledaren. Då blev det enligt källan 380 iom att kretsen inte var sluten. Nån som vet varför det blev som det blev?

Som Multipac sa fast tvärtom.

Så som du beskriver så skall jordfelsbrytaren lösa ut, men det skall inte bli 400V. Så om det verkligen blev 400V i garaget så är det ngt. mer som är fel. Och jag skulle misstänka att den som gör en sådan felkoppling troligen har för dålig koll på hur h*n har kopplat för att i efterhand kunna beskriva det. Och skapligt stor risk att det fortfarande finns ett fel som ex. ger 400V i uttagen när jordfelsbrytaren löser ut.

Den här typen av installationer är inte lämpliga att labba med.

Detta var bra längesedan och det har varit elektriker där och besiktat, så det är lugnt, men det var 380 volt men så fort man kopplade på en belastning så bröt jfb:n. På något sätt måste det ha blivit bakmatning iom att nollan inte fanns med.

Var det 4-ledare till garaget så går det inte koppla efter inne-JFB men garaget kan ha sin egen JFB.

Protte

84 ankan, känns som du inte greppat skillnaden mellan PEN och PE (skyddsjord) och detta har lett till en rad fel. Till din central har du antingen inkommande PEN och 3 faser eller PE+N och 3 faser, alltså 4 trådar in i ena fallet och 5 i det andra.
Är det bara 4 måste uppdelning till 5 ske för att kunna skapa gruppledningar.
Så kolla en gång till och återkom med lite mer exakt hur det är kopplat idag..

Jag vet vad skillnaden är på PEN och PE. Har fyrledare som kommer in alltså PEN som man sedan drar till en jordskena och sen byglar till en nollskena. Men som exemplet beskriver så blev det 400v vid denna inkoppling. Man drog med sig tre faser efter jfb:n och drog med sig PEN-ledaren in till garaget där man sedan gjorde en jordskena och byglade till en nollskena, Alltså: Kretsen måste ha blivit bruten och det har på något sätt gått bakspänning. Man gjorde en nolla som låg utanför jfb:n. Men varför blir det då 400V

Slugge: Detta är inte gjort hemma hos mig, så jag kan inte kolla något:)

Redigerat:
Svårt att gissa kan ju vara hursomhelst, kanske han blandade ihop fas och PEN på nåt sätt..

400 V får du mellan 2 faser, har du inte anslutit PEN ordentligt kan du få detta fenomen att till exempel L1 går via en belastning, låt oss säga en lampa och spänningssätter därmed PE+N skenorna. I ditt uttag som normalt matas av L2 mäter du nu alltså upp 400 V. Till detta ansluter du nu en belastning som har lite kontakt med riktig jord, kanske en byggfläkt som står på ledande golv, då försvinner lite ström ut här och därmed löser JFB..
Fast bara en hastig teori, återkom annars med bilder så kan man kanske se något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.