Som någon nämnde tidigare i tråden, använd 110 mm markavloppsrör.
Lägg med ett rejält rep eller FK-kabel eller liknande i röret. Rören säljs i 6-metersbitar.
Lite diskmedel i skarvarna underlättar när de trycks ihop.
Använd helst bara 15-graders skarvböjar så det blir mjuka böjar. Absolut inga 90-graders-böjar.

Om du skall dra i något om 5-10 år kommer du att uppskatta ett rejält rör.
Du kan komma att dra, el, ups, tryckluft, fiber, ethernet, lokaltelefon, styrning, kallvatten, antennkabel, m.m.
De klenare kablarna kan dras i 20 mm PEM-slang så är de lite skyddade.

Jag har själv lagt 110-rör mellan mina byggnader, och jag ångrar lite ibland att jag inte la två st 110-rör istället.:)

Och för att svara på ursprungsfrågan. Nej, den klena drag(nylon)linan håller inte om du skall dra in en kraftig bångstyrig elkabel. Men du kan med draglinan först dra in en kraftigare lina eller FK-kabel.

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Man får väl anta att den plasttråd som följer med röret ska hålla några år. Annars går det att blåsa i en ny tråd i efterhand mha dammsugaren, så länge röret är helt (lufttätt) och utan råttbon. (Möss tycker om att gnaga på fogskum!) Det finns plastlock till rören.
Kan man få lite mera praktik kring detta? Hur långa sträckor funkar dammsugare på? Tryckluftskompressor bättre?

Kjell G

Tack för tips, mycket informativt. Blev genast lite lugnare, vill ju slippa gräva fram röret i gräsmattan :)

Kjell G

Nu är tipsen testade. Använde grovdammsugare på 1250W, tejpade fast munstycke. Satte persiennlina med papperstuss i andra ända på röret (ca 18-20m slang). Lina på rulle, fullt sug och bara att mata på, gick på nolltid. Drog sedan igenom ett antal hopnitade rensband som dragtråd för framtida EKLK. (eller nåt).

Fick tips att inte förlägga kabel innan den ska anslutas/brukas. Problem att göra så?

Kjell G

Det är inga problem att lägga kabeln innan den ska brukas, det är ingen skillnad på om kabeln är ansluten eller ej.Rensband kanske inte är optimalt att ha i rör i marken däremot är tunna "plastrep" både billigt och bra.

Murarsnöre är det många som lägger och det tycker jag funkar perfekt.. sånt behandlat med teflon eller vad det brukar vara.

Behöver markröret tätas efter att kabeln dragits i?

Med vad isf?

Kjell G

Det behöver inte tätas det är ett skydd mot tryckskador och en möjlighet att byta ledning utan att gräva, men man kan ju täta i alla fall så att man slipper få in tex. grus som kan göra det besvärligt när man vill byta ledning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.