15 240 läst ·
23 svar
15k läst
23 svar
Kabelrör med draglina. Håller de?
Sida 1 av 2
Ska lägga ner en del gula "bra att ha rör" mellan hus och garage samt eventuellt något mer. Det handlar om ca 30-40m och inga tvära böjar förutom upp i grunden i resp ända. Duger den draglinan som ligger i röret eller ska jag dra i något annat? Tänkte om röret blir liggande 5-10år och sen kommer jag på att något ska dras in.
En klick fogskum i varje ända så det inte blir råttbo i slangen?
En klick fogskum i varje ända så det inte blir råttbo i slangen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Man får väl anta att den plasttråd som följer med röret ska hålla några år. Annars går det att blåsa i en ny tråd i efterhand mha dammsugaren, så länge röret är helt (lufttätt) och utan råttbon. (Möss tycker om att gnaga på fogskum!) Det finns plastlock till rören.
Jag brukar byta ut plasttråden till FK eller annat liknande som är starkare att dra med när det väl är dags.
Sen finns ju även risken att tjälrörelser etc, klämmer sönder det gula röret....Är röret oskadat går det som sagt bra att få in en "dragtråd" med dammsugare/tryckluft i efterhand. (Man börjar då med en lätt "björntråd" och använder den sedan för att dra igenom en bättre dragtråd).
Tror det där med tjälen är största problemet. Det kommer packas och köras en massa där jag har rören nerlagda. Ett tomt rör blir säkert bara mos då. Finns det någon annan typ jag borde välja om jag ska ha det oanvänt till behovet uppstår.PST skrev:
Skulle vara markrör för avlopp och liknande isf.
Saken är ju den att man ska inte lägga det typ 20 cm ner. Är det risk för åverkan så ska det ner ordentligt, minst 60 cm och sen packar man ordentligt när man fyller igen diket.
Saken är ju den att man ska inte lägga det typ 20 cm ner. Är det risk för åverkan så ska det ner ordentligt, minst 60 cm och sen packar man ordentligt när man fyller igen diket.
Det kommer ligga på 60-1m men det kommer ju packas när man kör över. Kanske ett avloppsrör modell vekare? Kanske har mer nytta av ett tätt avloppsrör om man nu vill ha något för framtiden.Glufsglufs skrev:
110mm avloppsrör håller säkert bättre (Det går ju att stoppa in bra många gula el-markrör i dessa...dessutom), men de kostar väl mer.. Sen har vi ju vanliga PEM-rör ("vattenledningsrör") som är hyfsat billiga och troligen mer tåliga mot markrörelser/tryckskador.
Pem slang att jag inte tänkte på det d^_^b. Självklart blir det en sådan istället.PST skrev:
du kan lätt lägga ner vanlig korrigerad "gulslang" lägger man ner dem ordentligt i backen så är det inga problem med tjälen. Vi lägger ju sådana överallt i marken och de håller hur bra som hellst. de enda problem man kan få är att man inte har tätat ändarna så det kommer ner grus och vatten i röret och täpper till det. annars är det inge problem. och ang tråden i röret så om det är en tunn blå lina så kan du byta ut när du ska dra i kablar mot en fk. men om det är ett vaxat vitt snöre så kan du dra de kablar du ska dra utan problem. ;-)
Det är skillnad på gula korrugerade med eller utan slät insida.
De med slät insida är kabelskyddsrör och tål marktryck och lite grövre fyllning.. De med korrugerad insida kallas bara kabelrör, är klenare och skall läggas i sand som när man lägger kabeln utan rör. Rördimensionen skall vara: innerdiameter 2 ggr kabeldiameter för att få kylning på kabeln vid fullt utnyttjande
De med slät insida är kabelskyddsrör och tål marktryck och lite grövre fyllning.. De med korrugerad insida kallas bara kabelrör, är klenare och skall läggas i sand som när man lägger kabeln utan rör. Rördimensionen skall vara: innerdiameter 2 ggr kabeldiameter för att få kylning på kabeln vid fullt utnyttjande
använd bara med slät insida.
fortum, EON, Vattenfall godtar inte den äldre varianten...
fortum, EON, Vattenfall godtar inte den äldre varianten...