Y
Efter att läst en kort diskussion om vad ett åsknedslag kunde ha orsakat för skador hos frågeställaren så sökte jag på ordet "åskskydd" men fann diskussioner som var några år gamla.

Vädret lär väl bli lite tuffare, och man kommer ha allt mer med teknik i hemmen.

Finns det nya produkter, av pålitliga slag?

Eller är man dömd att behöva dra ur varenda kabel så fort man lämnar hemmet?

Och vad är vanligast, att det blir brand i elektronik eller brand i huskonstruktionen?

C
Det absolut vanligaste idag är nog att bärbara telefoner (eller dess basstation snarare) går sönder. Det finns ingenting som tål en direktträff i huset, men det finns som kan skydda så att det inte händernåt i alla andra fall.

Grovskydd - Sitter i elstolpen eller transformatorstationen, typ en ventilavskiljare eller liknande.
Mellanskydd - sitter i din elcentral.
Finskydd - sitter mellan uttaget och apparaten.

Har du alla tre, och kanske dessutom åskledare på huset skulle jag vilja se dig få elektronik förstörd.

Samt PUS jord och ring av kopparlina i marken runt huset, el tele och alla metalliska saker går i i huset på samma ställe, åskledare på taket och nerledare minst vid varje knut ansluten till ringen samt ett bra jordtag att ansluta allt till. då har du ett hyfsat skydd men inte helt säkert.

Det lär nog även krävas skydd på telefonledningen, eller ännu hellre fiberanslutning.

Min erfarenhet är att det viktiga är att ha åskskydd på teleledningen. Det verkar vara rätt ovanligt att man får farliga överspänningar mellan elnätets fas och nolla, däremot kan man lätt få rejäl spänningsskillnad mellan teleledning och elnät...

Om jag har fattat saken rätt så bör man helst först ha ett åskskydd med gasurladdningsrör på 350V där teleledningen kommer in, sen ska man ha minst 10 meter kabel och därefter ytterligare ett likadant åskskydd, och sen ska man ha ytterligare minst 15 meter kabel till prylen som ansluts till telenätet, och vid den prylen gärna något ytterligare skydd.

I praktiken kommer man nog rätt långt med gasurladdningsrör mellan teleledningarna och skyddsjord, och helst från fas/nolla till skyddsjord, där man har nåt anslutet till telenätet...

Tipset med fiber funkar ju bara riktigt bra om man antingen får fiber in till huset, eller på nåt sätt kan strömförsörja ADSL-modem & co utan att ha en elektrisk koppling till elnätet. Å andra sidan, om man kan leva med att adsl-modem och en fiberconverter pajar så skyddar man ju i alla fall resten av grejerna om man har fiber mellan adsl-modem och routern...

Synd att mobilt bredband fortfarande inte är riktigt lika bra som fast bredband...

jag har installerat Weidmuller grovskydd ( E5272404) i min och i mina föräldrars elcentral, det är lösa utbytbara patroner, och hos mig gick alla 3 patronerna sönder och huvudsäkringarna på 25amp small förra sommaren när blixten slog ner i högspänningen en halvmil bort. sen så har jag finskydd på datorn och micron, sån där grendosa man sätter i vägguttaget, den gick också sönder vid det tillfället, men datorn klarade sig, trots att den var ansluten (men ej påslagen)

C
Räknas inte det du har i elcentralen som mellanskydd? Eller minns jag fel?

egentligen ska man ju ha grovskyddet i mätarskåpet, och ett mellanskydd i elcentralen, men eftersom jag har mätaren bredvid elcentralen så satte jag bara detta grovskyddet i elcentralen, och anslöt inkommande faser (från mätartavla) direkt till skyddets hissklämmor, och därifrån skarvade vidare med RK6 till HB.
man ska inte ansluta skyddet med allt för långa ledningar, helst ska skyddet sitta så som mitt, så att transienterna måste passera så nära skyddet som möjligt för att fångas upp.

sätter man skyddet en meter ifrån elcentralen och drar 3st RK6 från skyddet till varsin fasskena i centralen så är det inte optimalt.

Jag har grovskydd i mätartavlan (4 st). GBG Energi har femledarsystem på Hisingen. Mellanskydd i centralen och finskydd (APC P5) till varje förbrukare som behöver det. Även en UPS som "finskydd" för server, ADSL och lite annat. Åskskydd även i telelådan i mätartavlan. Grovskyddet är av typen "skicka tillbaka överspänning på jordledningen eller förbrukas". Inga patroner.

De mest utsatta apparaterna i ett hushåll är de som är anlutna till två olika inkommande system. T ex en TV som är kopplad till en antenn och elnätet, telefon (t ex basenhet för trådlösa telefoner) som är anluten till telenätet och elnätet.

Ett första steg är att sätta skydd på all inkommande el, tele, data, TV mm samt försöka se till att de kommer in i huset så nära varandra som möjligt. Åskledare och ev ringledare kring det egna huset kan man sätta längre ned på priolistan, såvida man inte bor så till att risken för direkt nedslag är stor.

Uppsala univerisitet har en bra hemsida om åska och vad man kan göra för att förbättra sitt åskskydd.

http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/blixtskydd.html

Åskskydden utvecklas en del, men grundprinciperna för ett bra skydd är desamma som för några år sedan.

Det finns överspänningsskydd som om olyckan är framme betalar det som går sönder.

Belkin tex.
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=1268547

Livstids leverantörsgaranti samt garanti på tillkopplad utrustning* upp till 370.000 SEK. * Om en tillkopplad produkt skulle gå sönder pga överspänning trots att produkten varit inkopplad enl. anvisning, så ersätter Belkin denna produkt till angivet värde.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.