3 785 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Eftermontage av lysdiod på elpatron
Sida 1 av 2
Hej på Er
Jag behöver ett litet råd, jag har en elpatron som sitter i en ackumulatortank i ett vedeldningssystem. Mitt problem är att jag på elpatronen inte har några indikeringslampor av ngt slag, ej när spänningen är påslagen till elpatronen och ingen indikering när termostaten på elpatronen är tillslagen och elpatronen därmed levererar värme. Kan man montera ngn typ av lysdioder i efterhand så man kan få lite känsla för statusen på elpatrone?
//G
Jag behöver ett litet råd, jag har en elpatron som sitter i en ackumulatortank i ett vedeldningssystem. Mitt problem är att jag på elpatronen inte har några indikeringslampor av ngt slag, ej när spänningen är påslagen till elpatronen och ingen indikering när termostaten på elpatronen är tillslagen och elpatronen därmed levererar värme. Kan man montera ngn typ av lysdioder i efterhand så man kan få lite känsla för statusen på elpatrone?
//G
Om du kommer åt plintarna där värmeelementet är anslutet är det det enklaste, anslut då bara en indikeringslampa parallelt. Har du inte nolla till elpatronen så blir det lite mer meckande.
Glimlampor finns för 400V så någon nolla behövs ej.
Jag monterade en liten indikeringslampa som var inköpt via ELFA åt min svärfar för någon månad sedan. Indikeringslampan hade märkspänning 230v. Jag anslöt lampans ledningar med kabelskor direkt på skruvanslutningarna (M3) på elpatronen mellan en av faserna och mittenskruven (som inte var ansluten). Har du en D-ansluten elpatron måste du skaffa en lampa för 400v. Fungerade perfekt!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hittar du inte i någon butik kan du ringa närmaste elfirma.
Du kan ta vilken 230V glimlampa som helst och sätta ett extra seriemotstånd.
Resistansvärdet beror på hur mycket ström lampan vill ha, men 100 kOhm 1/2W är nog ett bra utgångsvärde.
Ännu enklare: köp 2 glimlampor (eller några andra 230V lampor) och sätt dem i serie.
Det går också att lösa ganska enkelt med en högeffektiv lysdiod som lyser tydligt vid 1 mA,
men man måste skydda den mot höga backspänningar, så det är lätt att göra fel.
Kör med glimlampa/glimlampor.
/Hasse
Resistansvärdet beror på hur mycket ström lampan vill ha, men 100 kOhm 1/2W är nog ett bra utgångsvärde.
Ännu enklare: köp 2 glimlampor (eller några andra 230V lampor) och sätt dem i serie.
Det går också att lösa ganska enkelt med en högeffektiv lysdiod som lyser tydligt vid 1 mA,
men man måste skydda den mot höga backspänningar, så det är lätt att göra fel.
Kör med glimlampa/glimlampor.
/Hasse
En sånhär kanske http://www.elbutik.se/product.html?product_id=130606&category_id=1882
Annars kan du lämna valfritt av dessa nummer till närmsta elfirma: http://www.elektroskandia.se/KatalogKategori.aspx?rid=46429
Annars kan du lämna valfritt av dessa nummer till närmsta elfirma: http://www.elektroskandia.se/KatalogKategori.aspx?rid=46429
Vilka skit-lysdioder som helst ger väl tillräcklig ljusstyrka om man seriekopplar ca 100k ohm (vid 230V, ca 180k vid 400V) till lysdioden? Lämpligt är att dela upp på flera motstånd eftersom de billiga motstånden inte brukar vara specade för så höga spänningar. Egentligen bör man väl ha en diod som tar hand om backspänningen, men det har jag aldrig haft något problem med. Antagligen brukar lysdioder tåla strömmen som kanske uppstår då det eventuellt blir 'genombrott' vid för hög backspänning.
Om elpatronens anslutningslåda är av något "genomlysligt" material så är isolering o.s.v. inga problem.
Om lådan däremot är av t.ex. metall så är det läge att se till att ljuset kommer ut på ett elsäkert vis.
Om elpatronens anslutningslåda är av något "genomlysligt" material så är isolering o.s.v. inga problem.
Om lådan däremot är av t.ex. metall så är det läge att se till att ljuset kommer ut på ett elsäkert vis.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Hmm, tittade lite snabbt på databladen för några lysdioder och samtliga uppger max 5V backspänning.
Och att bygga en sådan ljusmodul själv för installation i t.ex en elpatron skulle jag inte rekommendera. Bättre då att köpa en färdig lampa som håller en godkänd isolation.
Och att bygga en sådan ljusmodul själv för installation i t.ex en elpatron skulle jag inte rekommendera. Bättre då att köpa en färdig lampa som håller en godkänd isolation.