Är kablaget och uttaget till spisen också nytt från i samband med centralbytet? I så fall kan man garantera att du har 3fas+nolla+jord 2.5mm och det är sålunda inga problem att använda de 3 säkringarna till en ny häll. Det är då möjligt att dra en utanpåliggande från gamla till nya placeringen, men bara om man kommer åt dosan i efterhand! Man får inte bygga in kopplingspunkter utan att de är åtkomliga!
Däremot behöver du dra en ny kabel till ugnen från centralen. För att vara på den säkra sidan och för att inte behöva trassla med vilka faser som ska användas var, nu och i framtiden.
Att utöka centralen med 3 säkringar (eller 1 om det blir 230V ugn), tar 5 minuter på sin höjd om det finns plats.

Observera att alla hällar inte klarar (standard) tvåfas utan måste köras i trefas, Så kolla upp detta innan ni bestämmer att låna en fas till ugnen.

Echraz skrev:
Jag trodde att de tre säkringarna skulle räcka för spis + ugn men man kanske får tänka om. Det finns plats för en till grupp i säkringsskåpet.
Det gör dom, för vi pratar häll. Dom är ofta gjorda för 2 faser 230V just för att den separata ugnen ska få den tredje. Du måste alltså ha en 230V-häll som kan kopplas in på två faser. Men om ugnen inte placeras i närheten behöver man installera en kabel från spisuttaget till ugnen vilket jag tycker är tveksamt, men det kanske är helt i sin ordning att göra så.

Bättre är helt klart en sep gruppledning från centralen till ugnen. I detta fall kan du ha vilken typ av häll som helst, gärna trefas 400V.

PST skrev:
Däremot är de ofta 3,5kW dvs 16-ampere... Så en perilex är bättre än schuko tycker jag...

Hällen kan däremot oftast kopplas till 3 faser (eller 1, eller 2...) iallafall den mielehäll jag har i garaget för framtida bruk... Frågan är om man vinner något på att koppla hällen på 2 faser och nolla (340V (edit: 230?) elementspänning har den, så 400V funkar ej...) och ugnen på den tredje fasen om man skall dela gruppen, eller om det är bäst att koppla hällen på alla tre faserna och då kommer ju ugnen iallafall att dela en fas med hällen... Om hällen fullt påslagen belastar faserna jämnt vet jag inte, om den inte gör det får man väl lägga ugnen på den minst belastade fasen..
Beror på vad som levereras med ugnen. Brukar det sitta en schuko? Eller ingen stickpropp alls, kanske inte ens en kabel?

Att låta ugnen dela fas med hällen är tveksamt. Risk för överbelastning av den fasen i gruppen. Det kanske t.o.m inte är tillåtet: http://www.byggahus.se/forum/el/147695-dimensionering-skydd-mot-oeverlast.html
Vid sep gruppledning till ugnen blir det istället huvudsäkringarna och fasledaren i huvudledningen som får ta smällen, men det finns det utrymme för (om huvudsäkringarna är >16A).

Bo.Siltberg skrev:
Men om ugnen inte placeras i närheten behöver man installera en kabel från spisuttaget till ugnen vilket jag tycker är tveksamt, men det kanske är helt i sin ordning att göra så.

Bättre är helt klart en sep gruppledning från centralen till ugnen. I detta fall kan du ha vilken typ av häll som helst, gärna trefas 400V.
Det låter helt klart bäst som du säger att alla prylar ska ha egna kablar hela vägen till centralen.. Teoretiskt jätte-fint! Men i den riktiga världen gör de flesta så som du tycker är tveksamt, alltså vidare från hällen med den tredje oanvända fasen till ugnen. Man ska ju givetvis märka alla dessa 3 säkringar med samma gruppnr så att man förstår att det är en trefasgrupp. Eller skriva tex "gr1-3 Häll/Ugn"

Bo.Siltberg skrev:
Beror på vad som levereras med ugnen. Brukar det sitta en schuko? Eller ingen stickpropp alls, kanske inte ens en kabel?
De levereras oftast med 3ledare gummikabel och en vanlig schuko stickpropp på.

Bo.Siltberg skrev:
Att låta ugnen dela fas med hällen är tveksamt. Risk för överbelastning av den fasen i gruppen. Det kanske t.o.m inte är tillåtet: [länk]
Exakt.. inte att rekommendera. Hällen ska ha 2faser och ugnen 1 (i normalfallet)

Rrrrr skrev:
Det låter helt klart bäst som du säger att alla prylar ska ha egna kablar hela vägen till centralen.. Teoretiskt jätte-fint! Men i den riktiga världen gör de flesta så som du tycker är tveksamt, alltså vidare från hällen med den tredje oanvända fasen till ugnen. Man ska ju givetvis märka alla dessa 3 säkringar med samma gruppnr så att man förstår att det är en trefasgrupp. Eller skriva tex "gr1-3 Häll/Ugn"
Tack. Då är jag härmed mindre tveksam. Jag grunnade bara lite på hur det blir om ugnskabeln är lång (eller klen). Häll + ugn är ju en Y-kopplad trefasbelastning, så häll och ugn kommer att "mata varandra". Det enda som borde hända, från spisdosan sett, är att ugnen ses som en lite lägre last (ugn + kabel) jämfört med om ugnen vore placerad vid hällen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.