Hej
Jag skulle vilja installera nödströmbrytare i min verkstad men jag hittar inget ställe där de verkar säljas. Är det någon som kan ge mig ett tips?

Elgrossisterna har på hyllan.

Sedan en fråga, är ni alltid två i verkstan, dvs någon som kan trycka på knappen åt dig?

Protte

Nej, det förstås. Jag är ju nästan alltid ensam. Tanken var att den också skulle kunna fungera som en huvudströmbrytare som stänger av all el när man inte är där.

En av mina verkstäder har ingen lysknapp, bara en huvudströmbrytare vid dörren.

Protte

"Nödstömbrytarknappar" brukar vara kopplade i en egen styrkrets, som sedan gör att en kontaktor eller liknande släpper när styrkretsen bryts av en av nödbrytarna. Nödstoppknapparna är då ett snyggt hölje med en "mikroswitch" inuti..(Dvs de bryter inte lasten direkt)

För att vara på den säkra sidan måste dessutom brytaren (varesig det är en kontaktor eller en direkt-mekanisk brytare) vara dimensionerad att vara en lastbrytare (och inte en frånskiljare/säkerhetsbrytare)...

Tex:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?shop=ELFA_SE-SV#item=36-040-63;

C
Kuriosa: Om jag inte minns fel klarar huvudbrytaren på tågen jag kör (pågatågen) att bryta antingen om det var 27900 eller 29700 ampere.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.