2 347 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Tappat ur flexislangen ur takdosan.
Hej gott folk.
Är det någon som har en bra ide om hur jag kan lösa detta problem. Flexislangen hoppade ur när jag skulle dra igenom dragfjädern och nu är den borta från takdosan. Detta hade väl egentligen inte varit ett problem om inte all spackling, slipning och målning varit klar redan. Har med andra ord ingen större lust att ta ner takgipset och stoppa tillbaka röret.
Finns det något annat sätt?
Svar mottages tacksamt.
MVH Peek
Är det någon som har en bra ide om hur jag kan lösa detta problem. Flexislangen hoppade ur när jag skulle dra igenom dragfjädern och nu är den borta från takdosan. Detta hade väl egentligen inte varit ett problem om inte all spackling, slipning och målning varit klar redan. Har med andra ord ingen större lust att ta ner takgipset och stoppa tillbaka röret.
Finns det något annat sätt?
Svar mottages tacksamt.
MVH Peek
Stoppa i en dragfjäder från andra hållet, försök sedan fiska fram änden från takdosan med en ståltrådskrok eller tillkrokad ståldragfjäder.
Som fotografen säger, samt att du skär bort botten på dosan så att du kommer in att gräva ordentligt med näven. Tryck in mer dragfjäder än 'lagom', då kommer de extra metrarna korva sig ovan gipsen och det blir lättare att få tag i en bit fjäder, inte bara änden.
Vi brukar dra tråd när skivorna är satta för att förhindra skruvar i rören/slangarna.. men innan spackling så det går att ta ned om man måste..
Många snickare som inte förstått ännu att gipsen inte behöver skruvas i regeln om det är OSB/MDF bakom......
Man får spänna ögonen i snickarna och tala om att det kan vara skadligt för deras hälsa att inte hålla koll på vart ledningarna går, (även vatten och avlopp). Under alla mina år är det bara nån enstaka gång som problemet med skruv i ledningar uppstått, mindre än 10 kanske runt 4-6 ggr.
Har man koll på hammaren kan man kröka en 3" spik över ett VP16.elmont skrev:
Men, angående punkt 3 - är det tillåtet? Vill minnas att jag läst någonstans att väggbeklädnad skall monteras innan man drar trådar.
Hej igen.
Tack för alla tips, gjorde ett försök på vardera av dessa förslag men det misslyckades. Försökte även dra igenom en björntråd med damsugaren men med uteblivet resultat. Det hela slutade med att jag dosfräsen och tog upp ett hål i närheten av dosan. Detta resulterade i att det bara blev lite att komplettera med spackling och målning.
Än en gång, tack för alla tips!
/PEEK
Tack för alla tips, gjorde ett försök på vardera av dessa förslag men det misslyckades. Försökte även dra igenom en björntråd med damsugaren men med uteblivet resultat. Det hela slutade med att jag dosfräsen och tog upp ett hål i närheten av dosan. Detta resulterade i att det bara blev lite att komplettera med spackling och målning.
Än en gång, tack för alla tips!
/PEEK
Klicka här för att svara