Hallojsan alla små elektrikare!
Satt och funderade på en sak idag efter ett samtal från min svåger. Han har ringt mig ang. sladdvinda kabelvinda eller vad ni vill kalla det för att kolla om priserna är vettiga, och idag hade han hittat en på öb ip44 men det är inte det jag funderar över det jag funderare över är det han sa efteråt. Han sa att han ska använda den till sin poolpump eller vad fan det är till de dära bassängerna som man kan slå upp själv på tomten med lite järnpinnar etc ifall ni fattar vad jag menar. Men borde han inte lämpligtvis ha en jordfelsbrytare installerad i kåken då? Nu vet jag inte ifall han har det men jag bara undrar rent hypotetiskt.

tack o ajöken:wow:

C
Eluttag utomhus ska dessutom alltid föregås av jordfelsbrytare.

Har man ingen jordfelsbrytare i fastigheten bör man dessutom installera en övergripande.

Och pooler är extra farligt, massor av tillbud och olyckor med pooler och el händer som hade kunnat undvikats om det hade funnits en jordfelsbrytare.

Så, oavsett vad lagen säger; jo, det SKA han ha.

Okej en fundering mindre dvs med jfb. Var mest nyfiken på hur vida anläggning var godkänd att köra via sladdvinda/kabelvinda. Det är ju inte alltid man har ett jordat vägguttag precis vid poolen då man inte alltid ställer den precis vid huset:).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.