Byggahus.se

Elplanering i badrum

1. Dawwe74
    Medlem Nivå 2
    Jag sitter och planerar lite el till det renoverade badrummet. Se bifogad fil.

Jag skulle vilja ha hjälp med del frågor:

Funkar skissen i praktiken? Hur mycket behöver den säkras med?
    Vilken storlek skall jag välja på ledarna?
    Något särskilt jag bör bejaka när jag installerar i badrum?
    Jag har möjlighet att lägga kopplingsdosorna utanför toaletten, är det bättre?

2. A
    Medlem Nivå 1
    ja det där tror jag du klarar på en 10A säkring. ja du får inte ha en kopplingsdosa i ett badrum. ja skissen ser ut att funka ;) 1,5 kvadrat på ledarna räcker. ja tänk på vilka spottar du väljer så dom är anpassad för ändamålet.

3. Rikard Ågren
    Medlem Nivå 11
    Vänd kopplingsdosorna ut från badrummet. Det är dock inte förbjudet att ha de där inne, i rätt område förstås.

4. Dawwe74
    Medlem Nivå 2
    Tack svaren! Tänkte sätta en IP44 12V spotlight i duschutrymmet och resten IP23, om jag hittar billiga och bra varianter på IP44 kör med alla i denna klassning.
    Kommer försöka samla de flesta kopplingsdosorna så långt från duschen som möjligt+ att de blir på utsidan av toaletten.

5. Rikard Ågren
    Medlem Nivå 11
    Har du tänkt göra detta själv så se till att du har koll på områdesindelningen i badrummet. Och kom ihåg att allt ska skyddas av JFB 30mA! Jag rekommenderar dig att inte göra detta själv om du inte har stenkoll på läget.