5 397 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Fel på lysrörsarmaturer?
Sida 1 av 2
Jag köpte ett större antal lysrörsarmaturer på Swedol i höstas för att ha i mitt garage som håller precis på att färdigställas. Elektrikern kopplade in elen i fredags men till min förvåning fungerar inte alla lysrörsarmaturer! Jordfelsbrytaren slår av när man försöker tända. Det verka vara fel på några av armaturerna men inte alla. Är det vanligt? Vad är det som kan vara fel på dem?
Jag antar att det är bara att reklamera hos Swedol och hoppas att det går att lämna tillbaks dem så här långt efteråt. Jag har ju haft dem ståendes i ett förråd över vintern.
Jag antar att det är bara att reklamera hos Swedol och hoppas att det går att lämna tillbaks dem så här långt efteråt. Jag har ju haft dem ståendes i ett förråd över vintern.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nu vill inte jag påstå att det beror på att det är "skitarmaturer" från Swedol, men risken finns nog.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Kan lika gärna vara isolationsfel i installationen för just den del som tändtråden styr. Det är bara att metodiskt felsöka så kalla tillbaka elektrikern. Han/hon måste väl ha provat allting?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Jag tolkade det som att du har flera strömbrytare, och att JFBn löser när du tänder en viss grupp av lysrör? Då kan det vara fel även i själva installationen, t.ex att tändtråden skaver mot jord någonstans.
Eller menar du att det inte går att peka ut vissa armaturer, utan JFBn löser när alla (många) armaturer tänds? Då kan det vara lite av varje, lite läckage i varje armatur, eller någon helt annan förbrukare som läcker, varvid JFBn löser när du addera lite läckage till genom att tända lysrören.
Eller menar du att det inte går att peka ut vissa armaturer, utan JFBn löser när alla (många) armaturer tänds? Då kan det vara lite av varje, lite läckage i varje armatur, eller någon helt annan förbrukare som läcker, varvid JFBn löser när du addera lite läckage till genom att tända lysrören.
Hur känner man igen en RIKTIG elektriker...? 
Det går att peka ut vilken armatur som är trasig. Är den inkopplad i slingan när man tänder så slår JFB av. Jag kan bara inte förstå hur det är möjligt att det skulle vara fel på flera nya armaturer. Jag får kalla tillbaks elektrikern och be honom utesluta problem i anläggningen och sedan ringer jag till Swedol.
Risken att det skulle vara fel på anläggningen är i och för sig liten. Alla andra säkringar i centralen är avslagna och i belysningskretsen finns bara några få armaturer.
Det går att peka ut vilken armatur som är trasig. Är den inkopplad i slingan när man tänder så slår JFB av. Jag kan bara inte förstå hur det är möjligt att det skulle vara fel på flera nya armaturer. Jag får kalla tillbaks elektrikern och be honom utesluta problem i anläggningen och sedan ringer jag till Swedol.
Risken att det skulle vara fel på anläggningen är i och för sig liten. Alla andra säkringar i centralen är avslagna och i belysningskretsen finns bara några få armaturer.
Bara ringa till elektrikern och säga "Gör om, gör rätt". Om nu inte "elektrikern" är dig själv förståss, då blir det jobbigareojniemin skrev:
Jag upprepar, det är inte säkert att felet sitter i armaturerna felet kan i princip vara i vilken grupp som helst men det ger sig inte till känna innan anläggningen får en viss "typ" av belastning. För att vara säker på vart felet är måste ALLA nollor kopplas ur och meggas en efter en mot jord. Kopplar du ihop gruppens fas och nolla innan kan meggningen inte skada ev anslutna apparater.