Byggmaterial & Byggteknik
ikeahantverkaren: http://special.sut.leon.se/viewpages2.asp?Product=1&ArticleID=214&tree=R1 den är blå på bilden och kallas wallplug(väggplugg)...torsmanpluggen är en kvalitetsplugg som funnits länge...röd plugg är för 6mm borrhål..brun är för 8mm borrhål ..jag skulle valt någon av dessatvå..se bara till att ha en grov skruv så att den får pluggen att expandera ordentligt..till röd plugg
ByggaNytt: Har samma konstruktion (bortsett från spikregel 22mm samt att det finns en 45*45 bakom utegipsen som spikregeln sitter i) och jag har kört med 3" spik till bottenbrädan och 4" för läkten. Borde ju inte vara något problem för dig men testa gärna med en provisorisk spikregel/bottenbräda och se vad som händer!
bjoho: Tack för hjälpen! Steffen: Då har du kommit så långt som jag hoppas ha gjort om ett par helger! ;D Då struntar jag i asfaboarden nu och låter bjälklaget vara öppet. Fick för mig att det skulle blåsa in snö som skulle kunna ställa till med jäkelskap med utegipsen, men så länge det är ordentlig ventilation så...
Bob_the_builder: [citat] Han kanske har golvgips över...? Det är ju inte sällan orsaken till att det ställs lite udda frågor här på forumet.
zankan: [citat] Och då är trä lika illa tom sämre... Allt kan mögla vid 85% RF iofs inte vid låga temperaturer men allt är möjligt. Och jag vill nog inte tro att gipsen i sig tar skada av vintertemp osv....men man kan ju ha fel....
Magnus_Nordmark: Gort och gott: kN/m är utbredd last per LÄNGD [meter] kN/m2 är utbredd last per YTA [kvadratmeter] Alltså exempelvis egentyngden hos en balk anges ju i vikt per längd men egenvikten hos en skiva anges i vikt per yta. Samma gäller om mna ska belasta en balk med utbredd last, då används max belastning i kraft per längdenhet. Gäller det max belastning av ett betongbjälklag exempelvis, så
MathiasS: Hörde om någon som byggt, det enda problemet var väl att det kändes lite olustigt när det började blåsa kraftigt. Någon såg väl sitt 1 1/2 plan segla i väg som ett höstlöv i en mardröm.... Detta är säkerligen ett hanterbart problem... ;) Annars är det väl detta med eld man kan fundera på. Cellplasten "luktar" ju lite otrevligt när den väl börjar brinna.
Eld: Ett par dagar :o Det är massor av jobb med formbygge och armering att bygga en platsgjuten betongmur. För att inte tala om att blanda själv om du nu tänkt det. Ett par veckor snarare än ett par dagar...
Svante_S: Tack, det var precis vad jag behövde veta. Nu återstår "bara" att måtta-fundera-rita, måtta igen och rita om några gånger innan jag är nöjd. blir jag inte nöjd med funderingarna så får jag väl köpa en ... ;) Länken var kanon!
Solrosen: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1130091838;start=0]Isolering[/link] av MathiasS.
pappskallen: Jag körde med 45*45 som regelvirke osb på bägge sidor och gips på det, då får man ca 95 i tjocklek på väggen vilket passade bra till karmen för dörren. Om du ska göra så så se till att du får någotsånär raka reglar så inte väggen blir skev. Osb är en typ av plywood (med stora flisor i) men med mer lim i, den brukar vara 11mm tjock.
zankan: [citat] Med sneda fogar menade jag inte toksnett utan bara att de inte är 100% för det är mer eller minder omöjligt. Men de sskall vara så man inte irriterar sig på det... MBE 2 är ett kapitel i hus-ama. Det behandlar just kermiskafogplattor på golv. Tolleranserna borde stå i MBE kapitlet som första punkt innan MBE.1 och MBE 2 möjligtvis står det redan under MB men jag tror det ligger
Gustav1: Du behöver inte vara orolig för det. Det måste vara rätt miljö för att det ska mögla och efter när du har slängt ut dom blöta spånskivorna så är problemet ur världen.
Badger: Vet några som har gjort liknande och ska göra det även själv. Så, själva ifästningen kan du göra som du vill, men tänk på att glas är "dött" material och trä levande" så du måste lämna utrymme för inre rörelse mellan glaset och träet. Enkelglas räcker, även för ljudet. Går att köra på standardglas men rekommendera nog härdat, för att klara småsmällar.
Magnus_Nordmark: Det är förmodligen en gjuten sula som grunden står på. Gräv lite mer och undersök saken.
synpunkter: Förutom formalian kring bygglov/bygganmälan så utgår jag ifrån att du förstår vad det innebär konstruktionsmässigt och hållfasthetsmässigt att riva i en bärande vägg i källaren. Om jag va säker på att det inte finns några tekniska problem så får jag väl erkänna att jag personligen inte skulle lägga allt för mycket tid på formalian...
luppe: Hej Jessica. Jag tror inte att jag förstå vad du menar. Takfönstret, ska det vara i sneväggen? I sådana fall bygger man ett ramverk med ca 28 cm bredd, lika tjock som isolering och luftspalten blir. På vinden bör isoleringen vara minst 40cm gärna 50cm för att vara optimalt. Mvh Luppe ::)
Badger: Det tror jag inte, (kanske något) med att beställa en färdig lösning. Men det beror ¨ på hur "händig" ni är, eftersom det är möjligt att modifiera en standardsjutdörrar, typ stil med "skånska byggvarors" produkter.
ichigo: Tack för upplysningen! Då känns det lite lättare. Jag hade ingen mask, men ska skaffa en idag till finputsningen av väggen.
tartan: Varning!!!!! Om du bygger in virke som håller 17-18% så räkna med att du har mögel i konstruktionen inom ett år. Vi håller på med mycket fuktskador, och allt över 15% bedömmer vi som risk. Spikar du upp virke som håller 17% och sedan låter det stå med lite värme och ventilation på, så är det inga problem. Problemet är om du sätter upp stommen, isolerar och sedan plastar igen
Bob_the_builder: Det här har diskuterats förr på forumet, det finns säkert en del att hitta om man söker på exv "AMA". AMA är ingen lag och inte ens en standard. Det är en samling med olika lösningar som man kan hänvisa till när man skriver ett avtal. Att hantverkaren säger "det står i ama" är alltså inte godtagbart om det är något annat som har avtalats. Problemet med oss privatkunder är väl
JesperS: Jag har en kaklad hörna (fd spisutrymme) som jag gärna vill behålla, men sätta gips på tillfälligt. Gipset skall gå att ta bort om säg en sådär 10-15 år utan att kaklet lossar eller går sönder ... Finns nått bra lim man kan använda för detta ??
snuttjulle: Vad för puts de använde när de byggde huset har jag ingen aning om. Och att fler har putsat mm har jag läst här men har inte hittat någon som kanske gjorde ett dumt fel eller kanske hittade på något som tips som inte står i putstilverkarnas anvisningar.
Phille: [citat] Jo fast container/tippavgift/transportkostnader får du ju betala i vilket fall som helst...det enda som igentligen blir xtra är ju grävmaskinen..som kan kosta en 300-600kr timmen+framkörning.Men då slipper du ju hyran för containrarna, och inte minst av allt så slipper du massa "onödigt" slit..
zeb7890: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1129531594;start=0]Isolering[/link] av MathiasS.