5 000 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Smittar mögel vid renovering??
Kanske fel avdelning, moderatorn får avgöra.
I samband med renovering där golv/väggar revs upp började hantverkarna lägga in lösa spånskivor som las över golvbalkarna för att stå på under renoveringen.
Problemet är att dessa spånskivor stått ute i regn med jord på och väl inomhus började samtliga spånskivor få mögel i de kanter som tidigare stått mot jord utomhus, själva rummet har aldrig haft mögelproblem.
Frågan är: Kan dessa spånskivor "smitta av sig" mot matrialet inomhus ?
I samband med renovering där golv/väggar revs upp började hantverkarna lägga in lösa spånskivor som las över golvbalkarna för att stå på under renoveringen.
Problemet är att dessa spånskivor stått ute i regn med jord på och väl inomhus började samtliga spånskivor få mögel i de kanter som tidigare stått mot jord utomhus, själva rummet har aldrig haft mögelproblem.
Frågan är: Kan dessa spånskivor "smitta av sig" mot matrialet inomhus ?
Det har jag mycket svårt att tro. Mögel, liksom andra otrevliga svampangrepp, måste ha vissa livsförutsättningar som fukt och värme för att sprida sig på organiskt material. Är huset byggt som det ska bör det inte vara några problem. Är det inte byggt som det ska hittar nog möglet dit ändå förr eller senare...
Jag är dock väldigt mycket lekman på området - någo expert borde ge dig ett klart besked.
Jag är dock väldigt mycket lekman på området - någo expert borde ge dig ett klart besked.
Klicka här för att svara