Inget dåligt projekt.

Det beror lite på din erfarenhet. Bygger du "hemmagjort" L stöd enligt din beskrivning får du låta armeringen sticka upp en bra bit innan du börjar med formningen för muren. Det kommer att gå åt en hel del betong vilket innebär att du bör beställa istället för att gjuta med vanlig tombola. Du kan rätt så lätt räkna ut volymen du behöver.

Du behöver också på den långa sträckan eventuellt även tänka på rörelsefogar. Du måste även fixa dränering och göra gott underarbete. Du kan inte sätta fast stenar efteråt, det kommer inte att hålla utan får gjuta in dem. Alternativt mura upp muren.

Det beror på hur det är med plats för dig. men några tips:

Eftersom du har höjdskillnader kan du sätta dit betongelement, färdigjutna. Monteras rätt snabbt. Ett ca pris på sånt brukar vara 1000 Sek/m2. Förankras "innåt" då med även element. (valde själv denna lösning)

Alternativt mura upp med natursten, vilket ger en fin yta men är lite "pyssel" men snyggt.

Lättast är nog att använda sig av att lägga sten som har klaffar för stödmur. Finns diverse lösningar på det. Snittpriset har jag för mig ligger på ungefär 500 - 600 sek/m2

Det du är inne på är rätt tufft arbetsmässigt. Med dubbla gjutningar samt allt formarbete.

Staplingsbar mur, priset som jag nämnde var från den lokala betongleverantören, vilket för St:erics stenar (tror det heter så) fick ett pris då på ungefär de pengarna (ett par år sedan). Kan det ha ändrat sig så mycket?

Har själv en mur som pendlar i höjd ungefär som din och gått igenom flertal lösningar.

Gjutningen tar tid med formarbetet (som att lägga en grund fast vertikalt). När man gjuter en sådan mur är det bästa att låta "allt bränna" på en gång.

Ang. stenarna kommer de inte ramla av, men kommer inte att hålla mot en gjuten vägg på det sättet(erusion, vatten, frost). Men går att använda sig av fix. (blir inte detta dyrt?) Snyggt och lätt, som används utomlands att att sätta klinkers eller andra plattor. (du pratar om jag har förstått det rätt typ 7 cm tjocklek samt Xbredd)

Varför?, en egenskap med murbruk kontra betong är det där med vattenpenetrering och "dåligt sugande" egenskaper som gjuten betong har

Ett par dagar :o

Det är massor av jobb med formbygge och armering att bygga en platsgjuten betongmur. För att inte tala om att blanda själv om du nu tänkt det. Ett par veckor snarare än ett par dagar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.