Hej!

Vi har anlitat hantverkare till att göra vårt badrum. Vi har vägghängd toalett och handfat och hantverkarna har gjort en utbyggnad från väggen som dessa hänger i (premont). Nu är det så att den här utbyggnaden är sned, det skiljer 1,2 cm om man mäter djupet på utbyggnaden längst till vänster och längst till höger. Det är kaklat med mosaik på väggen. Detta medför att handfat och toalett oxå blir lite snett. Vi är inte nöjda med detta. Nu menar hantverkaren att det här ligger inom de toleranser som finns och att vi inte har något annat val än att godkänna arbetet och betala.

Kan detta stämma? Någon som är hantverkare/snickare som vet vad som gäller? Finns tydligen något som heter Hus AMA, men jag hittar inget på internet om detta. Vilka toleranser gäller egentligen? Hantverkaren menar att det finns toleranser både för kaklet och för bygget.

/Anna

Har nystat vidare lite i det här under dagen och det verkar som det finns en lag (som skyddar konsumenten) som gäller från och med i år som säger att så länge det inte skrivits något anbud så har kunden rätt. Är kunden inte nöjd så är det det som gäller och kunden har då rätt att hålla inne med sin betalning. Vet ni något om detta? Stämmer det?

Jaa alltså, om hantverkaren har rätt i att avvikelsen ligger inom toleransen (vilket jag inte vet något om), så har han ju utfört arbetet fackmannamässigt, och så länge ni inte avtalat speciellt om toleransen, så har han inte levererat i strid med era överenskommelser.

Men frågan är ju som sagt om denn avvikelse verkligen ligger inom godtagbar tolerans, det låter onekligen mycket.

nybyggare_anna skrev:
Hantverkaren menar att det finns toleranser både för kaklet och för bygget.
Be honom då att visa var det står någonstans. ;)

Hej.

Är det inte därför man "anlitar" en firma för 350-400:-kr/tim för att det inte ska bli såna felmarginaler. Dem var ju inte rimliga heller. Jag är säker på att du hade gjort det mer noggrant själv.

Ska ta ett bra exempel för dig.Mina svärföräldrar valde att göra om sitt badrum och en firma skulle göra hela rasket.summa ca 70.000:- för 6m2.

Sen visar det sig att dem kaklat duschen utan fall och fick duschvattnet kvar på golvet.Jag sa åt dem att stå på
sig och företaget drog av 8.000:- för detta, så jag hävdar att ett företag skall göra bättre ifrån sig än så där.

Stå på dig, du kommer att vinna målet,det är jag säker på. >:(

Tack för era svar! Jag ska be hantverkaren att visa var det står vilka toleranser som gäller och försöka stå på mig och kämpa på. TACK!

Jag är hantverkare. Nu greppar jag inte riktigt exakt hur det är byggt hos dig men rent generellt anser jag så här. Är det ett "fel" som inte syns för blotta ögat eller är märkbart på annat sätt än att man mäter det så är det acceptabelt, annars tycker jag gott man kan kräva att det är korrekt gjort. Felmarginaler som "inte syns" ska dessutom ha en bra förklaring. Något som har gjort att det inte kunnat byggas på annat sätt etc. Vad lagen säger har jag inte en susning om men stå på dig. Byggföretagen är blodutsugare och ska göra bra jobb!

Tråkigt när det inte blir bra!

Hus AMA 98
Allmän material- och arbetsbaskrivning för husbyggnadsarbeten

Vet inte om följande AMA koder går att tillämpa då de är till för väggar eller rumsbildande byggdelar som det heter.

43            INRE RUMSBILDANDE BYGGDELAR

På Sid 65
43.B/42    Kompletterande väggkonstruktioner - skivor och träregelverk eller träbaserade regelverk
står det om toleranser och dom är klassificerade som Buktighet, Lutning, (Läge i sida från närmaste sekundärlinje) eller (Avstånd mellan närbelägna väggar)

I ditt fall gäller antagligen (Avstånd mellan närbelägna väggar) och då är toleransen ±25 mm oavsett mätlängden.

AMA är lite luddigt vad gäller tolleranser för dimensioner på schakt, och nischer men det finns för ursparingar od

Om stommen i inklädnaden är av stål så finns Stålbyggnadsinstitutets publikation nr 112 Toleranser för stålkonstruktioner. Men den har jag inte tillgång till och den gäller kanske bara konstruktionen i sig och inte hur den monterats men det är jag osäker på.

Jag antar att inklädnaden är till för rördragning och infälld cistern på vattenklosetten, om du har både tvättställ och vattenklosett på inklädnaden så borde den vara ca 1,5 - 2 m bred då ger det  6-10 mm/m vilket inte borde göra att du ser att VK och TS står snett men det förstärks väl av glasmosaiken som felar på 1/2 ruta ovanpå inklädnaden.

Om entreprenören monterat prefabricerade fixturer och inklädnader så borde dom lyckats bättre med tanke på att fixturerna är en stålkonstruktion som står på golvet och mot befintliga väggreglar.

Men det är tveksamt om det kan anses skäligt att entreprenören får göra om arbetet.

Hur mycket behöver göras för att åtgärda problemet, var finns tätskiktet i eller bakom inklädnaden?

Vad du kan göra är att påstå att AMA inte är tillämpbar i detta fall och säga att det inte är fackmannamässigt utfört och vända dig till konsumentombudsmannen.

Lyck till

/Patrik

Bob_the_builder
Det här har diskuterats förr på forumet, det finns säkert en del att hitta om man söker på exv "AMA".

AMA är ingen lag och inte ens en standard. Det är en samling med olika lösningar som man kan hänvisa till när man skriver ett avtal. Att hantverkaren säger "det står i ama" är alltså inte godtagbart om det är något annat som har avtalats. Problemet med oss privatkunder är väl att vi inte styr våra hantverkare tillräckligt hårt. Vi har alltså inte reglerat hur arbetet ska utföras. Lösningen, som jag ser det, är att ta in en oberoende beskiktningsman som får avgöra om arbetet är "fackmannamässigt utfört" eller inte. Det begreppet är ju mer töjbart än definitionerna i exv AMA, men det kan ändå ge visst stöd...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.