Hej
Någon sa att en idealtrappa har 17 cm höga steg med 23 cm bredd.
Men om man vill göra en brantare eller flackare trappa gäller andra mått, men vilka.
Då en trappa inte är det enklaste man man bygga så vill man ju gärna att det ska bli rätt!

Tips?
 
8) Jaja, det finns en trappregel som säger följande:
2 x steghöjden + stegdjupet = 600 -650 mm. Om man ska följa svensk norm. ;)
 
Klart man kan minska på stegdjupet men det blir svårare att gå i trappen. En sak man kan göra är att saxa stegen för att korta av trappens löp längd
 
Tack, det var precis vad jag behövde veta. Nu återstår "bara" att måtta-fundera-rita, måtta igen och rita om några gånger innan jag är nöjd.
blir jag inte nöjd med funderingarna så får jag väl köpa en ... ;)


Länken var kanon!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.