M
Mattis: OKEJ.Det du skrev Bleppe om att ta ner något skåp på väggen för att få elda, hur är det då egentligen med intilliggande väggar, för en murstock står sällan helt ensam, hur funkar det????
3 svar · 2,8k läst
M
Mattis: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1129531560;start=0]Grund och markarbeten[/link] av MathiasS.
0 svar · 1,7k läst
M
Mattis: Som du ser är lösningarna många och inga är fel,ta det du känner är bra för plånboken :D
5 svar · 14,6k läst
G
gaia: Vet inget om lertegel men tror att du skall undvika cement i/på dina tegelväggar. Kalkbruk/ kalkputs känns mera rätt. gaia
1 svar · 2,8k läst
D
Dany365: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1129531506;start=0]Isolering[/link] av MathiasS.
0 svar · 3,9k läst
Wigert
Wigert: http://www.panelochlist.se/lagerlista.htm Enormt sortiment
2 svar · 6,8k läst
S
steffen: Hej, Moken Intressant läsning som din tråd resulterat i. Har själv, med hjälp av snickare, just rest vårt hus med två pulpettak i vinkel mot varandra i en limträkonstruktion. Ritningen gjorde en arkitekt men jag kollade upp dimensioneringen av balkar och pelare med Moelven(de hjälper till utan kostnad med enklare dimensioneringar), så där fick jag klartecken för dem. När det gällde
12 svar · 13,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jag har upp till 3,5 till taket så det blev till att skarva! Fasa ned båda kortkanterna ordentligt, remsa, spackla m.m. Det går dock inte att få en helt osynlig skarv, mina spottar i taket ger ju släpljus nedåt så....
2 svar · 4,7k läst
P
Per_Eriksson: Du behöver i stort sett bara nåt som täcker sidan på sängen då de flesta sängar är självbärande i sig själv (står på 4 ben normalt) Gör väggen av 2"x2" eller likande o täck med skiva på båda sidor och lägg en 2"x4" på högkant längs yttersidan och en skiva utanpå som du drar upp en bit och gör som ett urtag i överkant på så ser det snyggt ut. Sen kan du sätta små
1 svar · 8,2k läst
M
Ms_IT-Nisse: Det går alldeles utmärkt att spika OSBn oxå. ;D
5 svar · 6,4k läst
S
sttegema: Jättetack för tipset. Skall kolla! //Magnus
2 svar · 6,5k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Bra! Kostnad har så tråkig klang, vi kallar det för investering för framtiden :D Du kommer att ha grym nytta av OSB när det skall sättas upp grejor i huset sedan. Att det sedan blir en mer "gedigen" känsla i huset är ju inte heller fel. Jag har inte en enda spricka/deformation i mina målade väggar/tak efter 1,5 år. De skador som finns har liksom barnen gjort ;)
8 svar · 5,6k läst
G
gogu: Du får inte klä in murstocken om det är nån kanal bakom som används för eldning då brinner kåken upp. När jag installerade en murspis var jag tvungen att själa ventilationskanalen och på den sidan murstocken var det spikat råspont, vilket sotaren sa åt mig att jag var tvungen att riva bort. Inga reglar får heller ligga emot murstocken. Om det går rör inuti kanalen tror jag det är
2 svar · 3,7k läst
R
rudivoller: Hej! Jag håller som bäst på med att planera för att bygga en grind. Grinden ska ha en ramkonstruktion som sammanfogas halvt-i-halvt. I byggbeskrivningar står inte sällan att sammanfogningarna ska skruvlimmas ihop. Vad innebär det egentligen? Limmet fattar jag naturligtvis men skruvningen? Är det en franskskruv?Mindre skruv? Vagnsbult? En vagnsbult blir ju inte så snyggt på grindens
0 svar · 5,2k läst
C
Coronet: Är orolig för att varmluft från glasverandan kondenseras när denna träffar den kall plåt som ligger som golv till ovanliggande balkong. Fundrar på att riva ner innertaket för att åtgärda ev fuktproblem. Finns det någon som har tips på hur man ventilerar bort den varma inneluften mellan glasverandatak och balkonggolv samtidigt som viss isolering läggs i innertaket. Tack på förhand!
0 svar · 2,7k läst
spocks_beard
spocks_beard: kolla på casco.se de har bra gör-det-själv instruktioner.
1 svar · 1,9k läst
L
lassemajja: Vart köper man ekplank till ett rimligt pris? Jag tänkte klä in trappen i grova ekplankor och behöver då lite råmaterial. Hur mycket ska det kosta?
0 svar · 5,0k läst
M
matosov: Hej, Jag håller på att renovera ett hus från 20-talet. Väggarna är murade. Inner-, ytterväggar och innertak är putsade. Dessvärre är det en hel del sprickor i innertaken. Hittills har jag skrapat ur sprickorna och spacklat med sandspackel. Är det ok?? Sprickorna blir mellan en halv till en centimeter djupa efter skrapning i botten syns vass. Det ser bra ut efter att jag har målat men
0 svar · 7,7k läst
J
Johannabacken: Tycker dorocell var en superb lösning för vår sutterängvåningen. Min erfarenhet är att det blir billigare än leca då det går åt färre byggtimmar och det bli isolerat "automatiskt". (Nu finns det iof billig arbetskraft så timmarna kanske går på ett ut...) /J.
3 svar · 3,4k läst
M
Mats: Nog för att de är billiga men under 100:- kostar de inte ;D och det hyrde jag en Hilti för över en helg i somras. Jag lovar att Hiltin biter bättre och med rätt borrstål(dvs svindyra) så ger sig även de flesta armeringsjärn rätt snabbt. Dock ska man inte bora på/genom armeringsjärnen då det kan försvaga konstruktionen
6 svar · 5,8k läst
J
Johannabacken: Tack, då verkar en säck cement A bli bra. Tror du även jag kan använda det sockel-puts jag har liggande? /J-backen
4 svar · 4,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: De av den modellen jag har sett ska spacklas in vid byggnation så lite sent påtänkt. ;) Sitter förövrigt i samma trista sits:(. Byggde eget valv utan foder för att få en smärt öppning men har nu i efterhand uptäckt att hörnen tar skada av ungar mm som genar runt hörnen. Våran tanke är att köpa aluminium vinkelprofil och limma eller skruva fast den undre metern eller så. Den kan
3 svar · 6,5k läst
krillek
krillek: [citat] Man får lite mer att skruva i.
10 svar · 2,2k läst
R
rudivoller: Aha. Då blir det björk (även om fyrkantiga pluggar i lärk eller ek hade varit riktigt riktigt fräckt. :P
2 svar · 2,8k läst
J
Johannabacken: Ska fästa in staketstolpar. Finns det ingen "goja" man kan använda om man borrar ett hål i ungefär samma dimension som stolpskon? /J
2 svar · 5,2k läst
MathiasS
MathiasS: Jag äger inte heller ett mudderverk. >:( ...och även om jag äger både lyftkran och mudderverk - hur får man ett par kubik ek till fastlandet och närmaste köpare.... Nåja, om jag lyckas gräva fram träbiten så är jag nöjd. Transporten kan barn och framtida barnbarn få roa sig med.
1 svar · 4,3k läst
M
Mikael_D: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1128968334;start=0]Värme, vatten, ventilation[/link] av MathiasS.
0 svar · 3,1k läst
J
Johannabacken: Hade jag inte, så nu vet jag vad sockelputs är (Tack)men enligt STO kan man ju bara ha produkterna för deras specifika ändamål, det ligger liksom i deras affärsidé. Så frågan kvarstår, hur stor skillnad är det egentligen mellan sockelputs och cement? Kan jag mura några Leca med det eller är det dödsdömt? Vad händer om jag försöker gjuta med det? Någon som provat eller som har
2 svar · 6,5k läst
M
Mjölnaren: Beroende på tjocklek du såg............... 8) Kan även vara underlagsfoam. Finns i olika tjocklekar tunnaste tror jag är 3 mm. Används för att lägga mellan "gammalt golv" och "nytt". Men du kanske tittade in på ett nybygge ;)
2 svar · 3,4k läst
H
Hans32: Så här är det isolerat hemma hos mig, är ett Eksjöhus Sandhem. Före och efter lösullen. [bild] [bild] [bild]
2 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.