Hur pass svårt är det att riva en sommarstuga på 120 kvm själv? Det borde väl gå relativt lätt med systematiskt jobb och ett par rejäla containrar.

Man skulle kunna riva allt och låta schaktfirman ta grunden när dom skall göra ny grund.

Någon som har pejl på tippavgifter? Det mesta gäller trä och treetexskivor.

Nu vet jag inte hur det ser ut i ert fall, men man kan höra med brandkåren om de vill ha brandövning i huset, då brukar de som tack för hjälpen bekosta bortforslingen av resterna efter branden.

Det är uteslutet. Huset ligger för tätt med andra hus + träd.

Svårt är det ju inte, men en hel del jobb. För att minska kostnaden för tippandet är det lämpligt att sortera enligt instruktion.

Jag har rivit ett hus. Ett brunnit hus och en sådan rivning gör jag ej om.

Du måste ha ett rivningslov, du måste ha en återvinningsplan. Du blir med andra ord tvungen att redogöra exakt vad du skall göra med varenda pryl. Detta skall lämnas till kommunens miljö & byggnadsnämnd.

Vår hus var ett timmerhus som var brädfodrad, huset var totalskadad invändigt och hela taket.
Utvändigt var det faktiskt inte så illa.
Själva rivningen kick väl ganska hyfsat. Det är lättare att riva ett timmerhus än ett lösvirkeshus.

Det största problemet var alla miljöbitar.
Jag förökte få brandkåren att ta huset som övningsobjekt och brina det ned till grunden. Men innan de skulle ta på på sig detta skulle jag vara tvungen att själv plocka ut alla el-kablar, vitvaror, mattor osv...
Kort och gott det skall endast vara rent trä om brandkåren skall ta hand om det.

Egentligen var rivningen Försäkringsbolagets bekymmer, men jag ville ju att detta skulle gå snabbt, samt visa lite välvilja. Försäkringsbolaget sprade en massa pengar. Jag fick hälften än vad en entrepenör skulle ha tagit.

Det tog oss 3 veckor att riva allt, sanera tomten, åtevinna och såga ved, samt förbereda tomten för ett nytt hus.
Vem är "oss"? Jo det var jag och grabbarna, två otroligt duktiga killar på 18 och 16 år.
Huset hade en byggyta på 65 kvadrat och var 1,5 plan.

varför inte ta dit en grävmaskin som darar ner det åt dig ..så gjorde jag ...kompisen rev stugan och slängde på allt på lastbilen på typ3-4 timm..sen var det dags för fika :)

Ja men det kostar runt 70 lakan.

ja det äkostar, men sen jämför med om du ska riva ett hus, lägga i containrar(osorterat)

HUr många timmar kommer inte det ta? tänk att varje container går på xx.xxx antal tusen kr st... plus timmarna det tar att riva och bära skiten..

Rena skrev:
Ja men det kostar runt 70 lakan.
Nope 5000 kr till killenpå tippen..och 1000 till kompisen med grävaren+gentjänst med hans altan

Ja men nu är det så att alla inte har sådana kontakter.

Någon som har pejl på container och transportkostnader?

Rena skrev:
Ja men nu är det så att alla inte har sådana kontakter.

Någon som har pejl på container och transportkostnader?
Jo fast container/tippavgift/transportkostnader får du ju betala i vilket fall som helst...det enda som igentligen blir xtra är ju grävmaskinen..som kan kosta en 300-600kr timmen+framkörning.Men då slipper du ju hyran för containrarna, och inte minst av allt så slipper du massa "onödigt" slit..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.