9 524 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Innervägg på parkett
Hej,
Om man ska sätta upp en ny vägg över ett befintligt parkettgolv, bör man lägga något under den nedersta regel? Hur fäster man lämpligen regeln i golvet?
Har för mig att jag sett något liknande på "bygg-tv" (room service, äntligen, ...)
Tack för eventuell hjälp
/Johan
Om man ska sätta upp en ny vägg över ett befintligt parkettgolv, bör man lägga något under den nedersta regel? Hur fäster man lämpligen regeln i golvet?
Har för mig att jag sett något liknande på "bygg-tv" (room service, äntligen, ...)
Tack för eventuell hjälp
/Johan
Jodå, det är golvvärme...
///Johan
Du behöver troligtvis ej skruva om du limmar regeln mot golvet samt föankrar väggregeln bra. Då slipper du hål i parkett samt golvvärme.
Om du kör med stålreglar så har dom ju skumgummi med lim på, vet dock ej om det behövs starkare lim än det....
Om du kör med stålreglar så har dom ju skumgummi med lim på, vet dock ej om det behövs starkare lim än det....
Lämpligt ar om du sågar upp parketten, så att väggen inte står på parketten, den skall helst stå på bjälklaget/plattan.Om det är en platta på mark bör du även lägga en plast eller dylikt under för att slippa ev markfukt.Går även bra med en stålskena i botten(istället för en syllregel, blir lite enklare att regla väggen sen oxå 
Kan bara hålla med phille i sitt inlägg.Ställer du en ny vägg på parketten, så kan inte parketten röra sig,man ska minst 0,7 cm till vägg från parkettens ytterkant pga att det skall kunna expandera vid de olika årstiderna.
Har själv sätt i ett rum en jättebubbla i mitten av rummet pga att man låste fast golvet.
Fram med cirkelsågen ;D
Har själv sätt i ett rum en jättebubbla i mitten av rummet pga att man låste fast golvet.
Fram med cirkelsågen ;D
nej nej nej, helt fel svar! Jag frågade ju för att få en enkel lösning och mindre jobb, inte svårare och mer!
Men om jag säger att det är på loftvåningen och att det inte är mer än 2,5 meter som längst från väggen till andra sidan rummet och att väggen går tvärs parkettriktningen då borde inte rörelserna bli större än att andra sidan kan röra sig, eller?
Intressant tipps att limma stålregel längst ner. Jag var helt inne på trä. Sätter man stål längst ner och gör resten av trä?
/// Johannabacken
Johannabacken skrev:nej nej nej, helt fel svar! Jag frågade ju för att få en enkel lösning och mindre jobb, inte svårare och mer!
Men om jag säger att det är på loftvåningen och att det inte är mer än 2,5 meter som längst från väggen till andra sidan rummet och att väggen går tvärs parkettriktningen då borde inte rörelserna bli större än att andra sidan kan röra sig, eller?
Intressant tipps att limma stålregel längst ner. Jag var helt inne på trä. Sätter man stål längst ner och gör resten av trä?
Ja det är kanon att andvända stålskena i botten och ev toppen och sen vanliga träreglar.Du har ju en läpp att skruva i och slipper spika allt....
/// Johannabacken
Sätter stål i golvetr och taket sen är det valfrit att köra med trä eller stålreglar...Johannabacken skrev:nej nej nej, helt fel svar! Jag frågade ju för att få en enkel lösning och mindre jobb, inte svårare och mer!
Men om jag säger att det är på loftvåningen och att det inte är mer än 2,5 meter som längst från väggen till andra sidan rummet och att väggen går tvärs parkettriktningen då borde inte rörelserna bli större än att andra sidan kan röra sig, eller?
Intressant tipps att limma stålregel längst ner. Jag var helt inne på trä. Sätter man stål längst ner och gör resten av trä?
/// Johannabacken
Vet du hur tjock parketten är, kan du alltid skruva fast stålregeln med några korta skruvar. Dessa skruvhål försvinner helt den dan du plockar bort väggen och slipar parketten. Du slipper eventuella svängningar på väggen och får en tystare vägg. Lägg gärna en tunn list av något gummi (typ fönsterlist) för att dämpa ljudet ännu mer.
Tartan
Tartan
Tack allihopa!
Det blir stålreglar som har "liggunderlag" under sig och skruvar som är 15mm (dvs kan ej nå ner till golvvärmen)
och stående träreglar.
Har en ny fråga angående glas i innervägg men lägger det som ny tråd.
Klicka här för att svara