W
Wilma: Vi behövde en "äkta" takbjälke när vi rev en vägg för ett par veckor sedan. På den lokala sågen betalade vi inte ens hundra kronor metern. Mycket snygg! Den kommer att lämnas synlig när taket sätts upp. :)
3 svar · 5,4k läst
S
skogesta: Varför inte lägga OSB först och sedan ställa gipsskivorna som vanligt? Fungerar fint för mej.
5 svar · 5,0k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: behövs det? ..spika några kottlingar mellan bärlinorna så får du styvat upp det..jag tror husets tyngd sköter resten om det inte är väldigt litet förstås. :)
1 svar · 3,1k läst
A
Asterix: Tack Byggaren! Mycket bra svar  :) Asterix
1 svar · 1,9k läst
T
tusv: Jag har en gammal sommarstuga med tre rum i bottenplan. Golven låg direkt spikade i bjälkar som låg direkt på mark. Ingen isolering. I två av rummen har jag grävt ut och isolerat med olika teknik. Rum 1 lade ca 30-40 cm lecakulor som kapillärbrytare, på detta lade jag fiberförstärkt flytspackel ca 20mm, relade isolerade och lade siljans trägolv. I rum 2 gjorde jag i mer klassisk stil
0 svar · 2,7k läst
A
Anna_Dyring: Gløm inte att fukta murstensn innan du går igång och putsar, pusten fæster inet annars... Anvænd vattenslangen och se till att murstensn ær gott våt, annars riskerar du att stora sjok slæpper nær man knackar på putsen... lycka till hælsningar Anna
11 svar · 18,2k läst
K
kardil: Hej, Jag håller på att renovera vår murstock (tegelvägg) som ska smycka väggen bakom vår gjutjärnskamin. Vi har precis slammat rökkanalen så nu ska vi bara få till väggen bakom kaminen så att sotaren blir nöjd och vi slipper brand ;-) Jag tror jag började lite fel (jag har läst nu i efterhand och insett detta), så nu behöver jag råd hur jag ska fortsätta för att slutresultatet
0 svar · 7,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8-) Nej. :)
4 svar · 9,9k läst
B
Badger: Normalt sett, nej. Men ljus är ju ingen "kamin" :-?. Så det fungerar, men till några nackdelar. Du kan inte göra det så solid, du har låååång härdtid mm. Så du får bättre resultat och snabbare ifall du fixa lite finbetong istället.
0 svar · 1,9k läst
G
Goggen: Sätt spikläkt horisontellt över hela väggen (en uppe, en nere och ett par emellan) och spika pärlsponten i den. Spikläkten kan du fästa i träreglarna med spik och i putsen med plugg/skruv eller spikplugg.
3 svar · 5,9k läst
U
Ubbe: Sågning görs med fördel när virket är nyavverkat. Torkning görs till 8-18% beroende på användningsområde. Fuktkvoten i virket kommer med tiden att anpassas till omgivningen oavsett vilken fuktkvot det hade när det lämnade torken. Visst är det så att ohyvlat virke kan ha lite "formproblem" men oftast är det inte några större problem, men ska man tro tidigare inlägg i tråden finns
13 svar · 17,7k läst
H
henrikgbg: Tack för tipset och jag kan absolut hålla med om att själva spikandet blir betydligt roligare och enklare. Henrik
5 svar · 7,7k läst
T
tommiz: Om jag tolkade dig rätt så hade du ju ett lager liggande plank på utsidan av reglarna. Detta lager fixerar dina reglar och bildar tillsammans en stabil vägg. Som jag ser det kan du välja fritt vad du vill klä med på insidan utan att bekymmra dig om bärigheten. Det är iofs svårt att bilda sig en helt klar bild utan bilder och uppfattning om vilken belastning väggen utsätts för. Jag
5 svar · 3,1k läst
Fein
Fein: Finns även en bra artikel i senaste Gör så här www.gorsahar.se
5 svar · 76,3k läst
C
cpalm: [citat] Nej, det skall vara särskilda s.k. karmreglar (i betydligt tjockare plåt) om det skall bli tillräckligt stabilt. /C
3 svar · 11,3k läst
B
Bricky: [citat] Ja, det fixar du nog själv/med lite hjälp. En byggkonstruktör ger dig en ritning med allt du behöver veta. Sen några stämp och lite sunt förnuft och förutsatt att tummen inte sitter på fel ställe så går det säkert fint. :)
3 svar · 4,8k läst
H
hempularen: Det borde ju ge lika stor risk för skador på väggen som att dra direkt på skruven.
10 svar · 26,1k läst
J
JensEriksson: Maxit 135 (Putsbruk C hand) Väldigt smidigt och enkelt bruk att handkas med. Enkelt att få en finriven yta med.
3 svar · 12,6k läst
J
JensEriksson: Enklast är att fästa upp putsnät. Då sitter det garanterat.
2 svar · 4,7k läst
Bozz50
Bozz50: rinkaby rör säljer dessa www.rinkabyror.se
3 svar · 3,2k läst
saturnus
saturnus: inget att övereagera för, det här med enstaka arbeten i asbets. dammsugartipset är bra liksom våta tidningar. vad jag förstår av plattans storlek så bör den vara 6- 8 mm tjock och inga problem med att köra upp hålet med sticksågen. förmodar att den dessutom är målad, vilket är ett plus vid arbeten.
9 svar · 17,6k läst
S
Snigel: Jag har fått för mig att vi ska bygga en sorts extravägg som vi kan förvara en resårkärna i. Min idé påminner lite om det som gjordes i Äntligen hemma för ett tag sedan, de gjorde nåt bygge där de byggde in stereo bla. Jag hittar tyvärr inte nåt om det på nätet (endera lägger de inte ut allt, eller så söker jag som en kratta, eller så var det kanske inte i Äntligen
0 svar · 4,6k läst
M
Mats: Det är just där jag har negativa erfarenheter om vi inte talar duktigt stora travar med stenar som läggs under flera år. Det går att göra betong flytelement hyffsat billigt också, Har man riktig tur så kan man få tag i gamla flottningspontoner. 12 meter långa och 40-60 Cm i diameter. Då får man underlaget till en bamse brygga direkt.
5 svar · 3,6k läst
E
Eld: Om du täcker med plast och 10cm isolering så klarar du många minusgrader. Jag gjöt själv för ett par år sedan en 10cm tjock platta, täckte med plast, 10cm isolering och en presenning. Påföljande natt var det -8 grader, då kollade jag temperaturen under isoleringen, där var det +25.
1 svar · 3,3k läst
P
PetterB: Planerar bygga ett däck på en strand (ca 7x13m) med bastu och förrådsbyggnad på ca 27 kvm ovanpå. Frågan är nu hur grunden för bärlinorna ska göras. Stranden är av sand med lera ca 1 m ner och låångt till berg (>10m). Långgrunt är det men ibland stiger saltvattnet upp under däcket. Inga speciella vågor dock, det ligger rätt skyddat. Det är svårt(och dyrt) att komma till
0 svar · 3,1k läst
F
Fixtrix: http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?FAST=staket&FAST_VALUE=TITLE&x=19&y=12
1 svar · 1,7k läst
P
poiu: Galv och betong ska inte vara en bra kombination har jag läst. När jag rev en form (som blivit ståendes i tre månader) så såg det ut som om galven på vinkeljärn i kontakt med betongen blivit angripen. Vad som är konstigt är ju att man använder bi-armering som är galvad till lecamurar. Kan någon reda ut det här åt mig?
0 svar · 2,6k läst
S
synpunkter: Vid min totalrenovering (stambyte, badrum m.m.) använde jag mjölkpapp i dubbla lager för att skydda ett fint gammal parkettgolv. I de värsta gångstråken där jag bar ut rivningsmassor la jag masonitskivor över mjölkpappen.
5 svar · 8,7k läst
S
synpunkter: Jag tycker det är självklart att slipa golvet sist, eller näst sist menar jag. Det sista du göra är att sätta socklar eller måla socklar om du behåller de befintliga.
3 svar · 3,9k läst
snuttjulle
snuttjulle: Jag gissar att sotaren kan ha synpunkter på att du behöver en platform men att vara så kinkig att han inte kan ta det som en anmärkning bara och trycka pipan iaf låter ju lite drastiskt. Det beror ju lite på om det är en helt ny skorsten eller en gammal som bara är fixad. Min har ju suttit där i 50+ år och hela granskapet ha samma konstruktion. Så skulle de kräva platform hos en
5 svar · 12,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.