Hejsan,

Min plattsättare har precis lagt in köksgolvet bestående av 45*45 rakskurna plattor. Väldigt snygga plattor om jag får säga det själv. ;D

Tyvärr verkar han ha missat lite med fogarna.
På vissa ställen är det 2mm på andra 5mm.
På en del ställen så står plattkanten ovanför nästa plattas kant. med 2-3 mm.
Inte skall det vara så här?? ???

Jobbet är 100% vitt och kontrakt skrivet.
Dock så står det inget om hur fogarna skall vara men rakskurna kanter skall innebära minimal fog. Iallafall en jämn fog över hela plattan.

Hur går jag tillväga? Vad har jag för alternativ??

/Mats
 
Hus AMA? Toleranser??

Vad innebär dessa?

/Mats
 
Buddha skrev:
Prata med plattsättaren och säg vad du tycker och tänker.
Kanske är det stora skillnader mellan plattorna och därför svårt/omöjligt att lägga helt perfekt. Ibland finns det en förklaring, och ibland har klåpare varit i farten..

Om ni inte kommer överrens får du väl reklamera med hänvisning till Hus-AMA och de toleranser som finns angivna där. Naturligtvis förutsatt att han inte håller sig inom dessa.
För att kunna hänvisa till Hus-AMA måste man ha använt koderna vid upphandling annars gäller dem inte. Dock kan man nog klara sig via praxis osv... Men i 9 fall av 10 är fogarna alltid lite ojämna. Sen finns det klart gränser för vad som är acceptabelt.

Exakt vad hus ama har flr toleransnivåer i fogfallet vet jag inte men kolla inder MBE 2
 
Ok, tack för svaren.
Skall prata med honom imorgon bitti.

Tycker dock att det är onödigt att anlita en hantverkare om 9 av 10 fall fogen blir sned.
Då hade jag själv kunnat förstöra golvet mycket billigare.
Köpte trots allt ut marmorspik till honom för att det skall sitta 100% rakt. Preussiskt rakt!

Just det ja, MBE 2?? Vad är detta och vart hittar jag info om det?

/Mats
 
mats99 skrev:
Ok, tack för svaren.
Skall prata med honom imorgon bitti.

Tycker dock att det är onödigt att anlita en hantverkare om 9 av 10 fall fogen blir sned.
Då hade jag själv kunnat förstöra golvet mycket billigare.
Köpte trots allt ut marmorspik till honom för att det skall sitta 100% rakt. Preussiskt rakt!

Just det ja, MBE 2?? Vad är detta och vart hittar jag info om det?

/Mats
Med sneda fogar menade jag inte toksnett utan bara att de inte är 100% för det är mer eller minder omöjligt. Men de sskall vara så man inte irriterar sig på det... MBE 2 är ett kapitel i hus-ama. Det behandlar just kermiskafogplattor på golv. Tolleranserna borde stå i MBE kapitlet som första punkt innan MBE.1 och MBE 2 möjligtvis står det redan under MB men jag tror det ligger under MBE. Ta din hus-ama och kolla eller be nån som har den kolla åt dig. Tyvärr kan jag inte komma åt den idag men under måndagen så hiner ingen före kanske jagf kan ta mig tid att kola åt dig vad toleranserna är...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.