Hej! Efter ett halvårs frånvaro från hammaren är det dags att bygga mellanvägg med dörr till 0,5-åringens nya rum så hon kan sova i lugn och ro.

Förstår att det är 45*70 reglar som gäller och att de allra flesta använder både gips och en skiva till som ytbeklädnad.
Vad är OSB?
Min tanke är att jobba med träreglar och "stålsyll".

Har du erfarenhet av att sätta in en skjutdörr? Var finns det bra byggbeskrivning?

Om jag väljer "vanlig" dörr i vilka bredder finns karmar då?

Har du andra tips om ett bygge av mellanvägg ca 7m2 tar jag tacksamt emot!!

Mvh
Lars


 
Jag körde med 45*45 som regelvirke osb på bägge sidor och gips på det, då får man ca 95 i tjocklek på väggen vilket passade bra till karmen för dörren.
Om du ska göra så så se till att du får någotsånär raka reglar så inte väggen blir skev.

Osb är en typ av plywood (med stora flisor i) men med mer lim i, den brukar vara 11mm tjock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.