Byggmaterial & Byggteknik
saturnus: Det är lämpligt att välja friskluftintaget i plattan. Men o`key om ni väljer att ha braskaminen mot en yttervägg så går det naturligtvis att ha intaget på väggen, det kommer en bit upp då på väggen. När ni väljer braskamin så tänk på att den inte magasinerar någon värme, mer än någon timme efter att elden slocknat. Har själv en Handöl 10 (braskamin) som står mitt i
synpunkter: Gypsym naturgips och ett putsnät/reveteringsnät. Gipsbruket är smetigt och fastnat mycket lättare än bruk. Dessutom kan du forma det genom slipning efter.
jonasb: Man skall varaoerhört försiktig med att isolera bra/täta timmerstommar innefrån. Om de är täta innebär det pga. deras goda issolation att rik finns att daggpunkten hamnar inuti stomen vilket ofrånkommligt kommer att leda till att stocken fryser sönder!!!! :-[ Om stomen inte är tillräckligt tät eller om pinnar (<6 tum) har används till stomme finns (vad jag tror) följande
mattiasp: Jobbet kanske redan är gjort, men vore det inte enklast att ta bort 20 cm-väggen och börja om från början? Du måste ju i alla fall köpa hela skivor!
tommiz: En kåpa i lättbetong blir inte så fasligt tung. min hänger kvar forfarande iaf ;D Min kåpa gick loss på 1500kr i jämförele mot mookåpan som skulle gå loss på ca 18000kr Mvh Tommy [bild]
morsan: Tyvärr :( och inte finns det mycket via Google heller http://www.cellexbuildingsystem.com/ Du får ringa dit och fråga :-/ Det verkar vara ett intressant system ;)
snuttjulle: Va min fundering oxå. Likaså köra med leca känns onödigt då isodrän är kapilärbrytande. Men kanske någon som har en egen sedelpräss i källaren. :P
snuttjulle: Blir nog att köpa duschhörnan innan så vet man var man ska sätta en extra regel. På bara 30cm så finns det ju inte så mycke att spela på. ;) En anledning till att jag inte vill ha gips är just detta med badrum i källaren men tack för tipset.
macdiver: Lagre använde du platon blå eller platon multi, skillnaden mellan dom är blå är till golv med tjocklek mer än 12mm. Multi golv tjocklek tunnare än 12mm. Sen undrar jag om du har platon ventitex under platonmattan den skall förhindra klapperljud enligt isola. Tacksam om du kan svara, skall själv lägga in platonmatta och man vill gärna undvika att golvet knarrar.
rudivoller: Det sägs att tjärolja ska vara det bästa. Läs på www.dalfrid.com
zankan: Att öka spik antalet medför inte alltid ökad hållfasthet då man måste ta hänsyn till virketsakvalitet samt cc avstånd mellan spik...Men normalt så behöver man inte så mycket spik som man kan tro...
Johan Gunverth: Kontaktlim med hemska lösningsmedel är det enda rätta. Alternativt 3M Displaymount som i princip är kontaktlim på sprayburk.
David: Hej Morgan, Det finns hur mycket som helst i detta forum kring detta. Använd funktionen ""Sök i forumet". Lycka till med inköpen! mvh David
Goggen: Jag skulle gått för 45x195 på cc 30 cm. För rekommendationer om underlag för klinker kan du kolla http://www.gvk.se/upload/bjalklagsnyckel.pdf.
isolde: Xella som äger märket Ytong rekommenderar Silka till innerväggar. Silka ljuddämpar bättre än Ytong, och finns i ett utförande med förberedda kanaler för bl a elinstallation. Vad tummemittihanden såg låter jag vara osagt. ;)
UoC: Ett tips är att läsa följande från SSI: http://www.ssi.se/radon/pdf/RadonCancer2art_snytt.pdf I denna skrift står det bl.a. "Risken för en 75-åring som aldrig rökt att drabbas av lungcancer är vid 0, 100 och 400 Bq/m³ 0,4, 0,5 respektive 0,7 procent. Om 75-åringen däremot vore rökare ligger ursprungsrisken på 10 procent och därefter 12 och 16 procent vid de nämnda radonhalterna.
danneoullis: Bygger nytt Myresjöhus där vi planerat in en stor balkong på övervåningen. Priset för avtäckningsplåten inkl. arbetet hamnar på ca 1000 m2.... Detta för att balkongen skall bli "tät" så man kan använda utrymmet under den även vid regn! Hur/om löser man detta själv och till vilken ca kostnad (balkongen ca 11m lång och 2,5 m djup... så det blir en slant :P
Fasting65: Precis, silikonlister ska tydligen vara bäst... Kolla med glasmästarn. Där får du säkert köpa en hel 100-metersrulle till vrakpris. Det fick jag. Dessutom kastade de åt mej 2 tuber silikon. För övrigt gillade inte glasis gummilster med klister. "Sånt skit borde inte få säljas! Det lossnar ju och håller dåligt."
Lurvnos: I örebro: http://www.smidesverkstaden.com/ Det jag har sett av hennes arbeten har varit väldigt bra.
snuttjulle: Mailade dem då deras hemsida inte gav så mycke info och inte va fullständigt fungerande. Och svaret jag fick va att det skulle gå att lösa med brandglas men dessa va dyra och inte värt det enligt dem. Så nu blir det att bygga väggen av något annat material. Någon med tips? Regla upp med gips känns inte rätt så någon typ av murning blir det nog. Ska man satsa på vanligt tegel som
stenhus05: Ja, men inte av själva garderobsinredningen bara spegelskjutdörrar och de höll mycket god kvalitet. mvh stenhus05
stenhus05: Hej Jesper! Har varit inne på samma funderingar som du - snyggt är det med valnöt! Har en prislista från www.culimar.se (se nedan). Har dock inte tagit in några offerter ännu så jag har ingen aning om de ligger för högt eller hur kvalitén är? Helstaven verkan ju t ex vara i dyraste laget!!! Har sett andra kökförs. där man verkar ha ungefär samma priser på ek & valn. (men då
MathiasS: I denna avdelning diskuterar vi allt som rör materialet vi bygger våra hus med! Trävaror, skivmaterial, fästelement osv osv.... Som komplement till detta diskuterar vi också HUR vi använder byggmaterialet i diskussioner kring byggteknik. Tips: Byggtekniska frågor rörande badrum får bäst svar i Badrums-avdelningen. Mvh, MathiasS
chris47: Jag föreslår binärolja. Det mättar trät med olja och bildar sen en lack liknande yta som är lite seg men helt torr. Har använt detta både på ett matbord i furu och ett teak altanbord. Skitsnyggt och tåligt. PS det mörkar trät för varje strykning. Jotun binärolja finns både som matt och klart. Vill man ha en matt yta ska man ändå olja in med klar och sen slutstryka med matt en
chris47: Kirai trall är ett rödbrunt tätt virke utan kvistar och relativt billigt. Interwood i Götet. /CC
Immobil: 8) Var så god: http://www.jackon.no/brosjyrer/Siroc%20Grundelement%20farger%2004.pdf :D Mer info hittar du här: http://www.jackon.se/brosyjrer.htm ;)