Byggmaterial & Byggteknik
mattiasp: Dessutom kan man ju undra om hänsyn har tagits till att balken redan bär last i form av taket?
David: I och med att sökfunktionen inte fungerar längre använde jag Google för att söka på forumet. Hittade denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=42838 mvh David
Bozz50: Hitta denna länk om nån är intresserad: http://www.cchoganas.se/uploaded/document/2002/6/13/mont_v1.pdf
yonna: Flera faktorer spelar in när det gäller källare; husets ålder, källarens djup under markyta, när dränerades grunden senast? Är ytterväggarna i så dåligt skick att de behöver putsas om finns troligen fuktproblem. Har putsen av ålder börjat släppa finner du troligen inte en seriös murare som gör jobbet med garanti om andra orsaker finns. Jag hade själv en gammal källare utan
Larsa: En bra metod är att gräva ur en del och fylla på med ett lager leca kulor. Den både isolerar och dränerar. Lägg sedan platonmatta, isolering (marksskivor eller cellplast) och golvspån. Eventuellt kan du skippa isoleringen och lägga golvspån direkt på platonmattan.
zankan: Egentligen är det norra europas enklaste projekt...SBF 05 gäller som vanligt... Det kan iofs ta en stund om man är ovan vid att spika takkupor, vilket inte är det vanligaste man stöter på. Både vad gäller yrkesmän som hempulare. Mängden arbete styrs av höjden och bredden på kupan. I ditt fall blir yttermåtten på den runt 120 cm... Du kan prefabricera innan du öppnar upp
zankan: CBI har en bok i form konstruktion som tillhör kursen Betongklass II där traditionell dimensionering av både valvbord och vägg/pelarform behandlas... Sedan finns toleranserna även i BBK som nås via boverkets hemsida....
rosebuddy: Hej! Vi skall bygga ut övervåningen genom att ställa en våning på en befintlig utbyggnad som ligger i entréplan. Vi har kontakter med en arktitekt och häromdagen var en kille som jobbar med byggprojektering hemma och kollade och sade sig vara villig att ta jobbet. Vad skall vi nu tänka på när vi går vidare? Kvalitetsansvarig Projektören erbjuder kvalitetsansvarstjänsten. Det låter
ParO: Läs den här tråden, Poxeman har gjort liknande http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=45875
Ante26: ;D ::) :-X Ja vad ska man säga. Hellre fråga och verka dum än inte fråga och förbli dum..... Vad ska man välja........pest eller kolera? Men den lilla väggen står där den ska utan plast och med kortlingar på mitten. Och har inte använt varken synvinkeln eller ögonmåttet :P Men tack ändå för era svar. Hantverkare där. :) Mvh Ante.
chris47: Jag hade samma problem med min skorsten. Det är olika regler beroende på skorstenstyp och det är också olika avstånds regler om det är ventilerat utrymme, då gäller 3cm. I mitt fall gick min isolerade skorten av märket "premodul" 3 cm från takstolen. Detta var den delen av takstolen som bar yttertaket, altså själva takregeln. Jag skulle isolera mellan skorstenen och regeln så jag var
kongolasse: Hej grabbar! En vakuumvetil kan även sitta på kallt utrymme. Typ en kallvind. http://www.rinkabyror.se/ Sök på vakuumventil Mvh Lars
Niq: Du kan lägga dom på hög kant och trava tegel eller liknande runt om så borde dom inte slå sig så mkt.
daniellindholm: Nu svarar jag utan en massa lång erfarenhet (jag ligger bara på drygt 100 gipsskivor uppsatta), men jag undrar över vad det är för typ av tak där nu? Går det att skruva i? Om inte, hur tätt kan du skruva. Du vill inte att gipset skall hänga och bör nog skruva ganska tätt. 5-6mmskivor är visserligen lättare, men de är rejält elastiska av fukt. Du kanske kan limma dem? Jag vet inte,
speed: Senast jag kollade var IKEA's priser ca 20% billigare i polen. Bara en sån sak gör det ju värt besöket om man köper kök, garderober etc till ett helt hus. Man kan ju passa på att fylla upp bussen med sprit till en inflyttningsfest också ;o)
matte2k: Hej alla! Skulle jättegärna vilja ha en sådan här, eller liknande: http://www.designtorget.se/content/sv/productdetail.asp?productno=41 Tycker dock 2200kr är lite mycket just i dagsläget så jag undrar om man kanske kunde tillverka en själv. Hur och var får man tag på en sån där metallanordning, eller liknande man kan använda sig av?
valter53: Vad skall du ha utrymmet till? Hur långt ör det mellan takstolarna? Enklast är att lägga 22 mm golvspånskiva. Den kräver ett bjälklat på cc 60 cm.
Paladin: Isolering på insidan är inte att rekommendera. Tumregel är "att alltid isolera på kalla sidan". Annars riskerar du få fuktutfällning inne i väggen. I och för sig ingen panik när man som du har lättbetongblock men känns ändå helt fel. Sätt isoleringen på utsidan i stället. Ta minullsskivor med putsnät och ett tjockputssystem tex från Maxit (Serporoc) så får du en bra produkt.
Paladin: Abiträ kan fixa villka lister som helst- även om dom inte finns i katalogen. Jag har själv låtit ta fram en foderlist till en gammal entrédörr med vinklar och mått åt alla håll och kanter. Dom löste det genom att få en provbit och ställde sedan om sin listmaskin. Kostade skjortan per meter men den blev exakt som tidigare... Lycka till!
MathiasS: [citat] Inte bara färre stickor, skivorna är betydligt lättare också. Lätt att hantera på egen hand. OSBn är lite otymplig att hantera själv.
TN: [citat] Sök på forumet så hittar du att ämnet behandlats tidigare. I princip så bygger man upp en modern platta på mark i grunden, dvs betong isolering(frigolit) tvättad makadam fiberduk
snuttjulle: Visst kan man fortsätta att isolera på utsidan. Anledninen oftast till att man gör detta på insidan är att huset kan se lite lustigt ut om hussockeln blir bredare än fasaden. Och då inte vill lägga detta på utsidan.
gaia: har samma osikt som Byggaren. Undrar hur kostnader är uppdelade i en vägg av träochputs jämfört med en av stenmaterial. Är det inte så att trävägg kräver mer i arbetskostnad än i materialkostnad ? Skulle helre betala mera för material än för arbetet. Materialet är kvar i huset som bestående värde ;). Akta dej för lösningar adopterade ifrån Europa där man tillämpar dom för
elmgren: Jag undrar om det är någon som köpt någon badrumsinredning från Importlaget, det är ju många som köpt deras badkar men är det ingen som köpt deras inredningar ? Vore tacksam för information ang leverans, kvalite m.m kanske detta ämne finns med på någon tråd men har ej hittat den. Marcus :-?
drx: Köp en snygg träbit t.ex ek och olja den sen kan du fästa den i väggen med x antal plugg och skruv. Sen bara fäster du handukshängaren i den. Täta nuvarande hålen med våtrumsspackel Låt härda ordentligt Köp träbit i ek eller nåt annat fint trämaterial och olja eller måla Fäst denna med x antal ordentliga skruv och plugg i väggen, rekommenderar även att komplettera med sättlim
Mariette: Hej, jag skall i helgen bygga en klädkammare i min hall. Skulle vilja ha tips på vilken dimension på materialet som jag behöver? Det finns tre väggar, jag skall alltså vara skärma av samt göra ett sluttande tak. Vill klä det i pärlspont. Tacksam för svar!