D
danielr112: Jo det är sant. Lat som jag är vill jag ha dem mot skivan ;)
10 svar · 4,2k läst
Y
Yrrol: anticimex sa att det troligen inte var någon fara i mina sovrum... fast jag skulle inte montera dit ny isolering och skivor förrän orsaken var helt återställd.. att jag skulle klä rutorna med plast köpte han inte, i slutet av samtalet påpeka han att han inte vågade råda annat än det extremaste dock... så nu står bygget still.. bah..
1 svar · 1,5k läst
J
jaxp: Tack så mycket Thomas /J
2 svar · 3,7k läst
B
Bjoern: [citat] Ja är det så jävligt så är det ju king med hönsnät. Det låter som ett rimligt tillvägagångsätt, det var ju trots allt så man gör när man putsar.
4 svar · 2,9k läst
C
carlbanan: Hej igen! Vart ingen affär där i somras (av olika anledningar), men huset är fortfarande ute till försäljning och jag har väl inte riktigt kunnat släppa det :) Har lite frågor som iof kanske är svåra att svara på för er, men jag försöker! Huset är ju rektangulärt, 1½ plan...Timmerstomme, ca 10x 7 meter...Misstänker att en vägg genom huset är bärande, och om det nu blir
8 svar · 2,1k läst
S
Scitz0: Kom precis på bara att golvet inte går ända ut till kanten :( ... en liten glipa på kanske max 5mm där det är som mest. Men det går kanske att dölja utan att sätta en golvsockel?
7 svar · 11,9k läst
L
läppglans: det är lägenhet. jag är inte säker på hur gammal huset är men 30 år minst. om jag river upp golvet hur blir det med ljud dämpningen??
4 svar · 1,4k läst
M
Mats: Golvbrunnen ska jag inte säga nått om men resten ser inte värre ut än vad mitt golv gjorde. Dock misslyckades spacklingen där (troligen för kort tid mellan primer och spackel) så jag fick ta bort det igen, dvs ännu mera slipning men jag slipade och slipade och slipade .... Vart lite smågropar efter som jag spacklade dvs max en cm i diameter och några mm djupa. Därefter vart det 4-5
5 svar · 3,2k läst
·
F
fredda_p: jo, det bör man nog. Enklare är dock att sätta en plåtvinkel! /F
7 svar · 25,7k läst
vojma
vojma: LPP - löses på plats Du får se till att fräsa in spår i intilliggande väggar samt ha en elektriker stand-by som kan dra rör och tråd till dig.
5 svar · 4,1k läst
G
gege: Hej. Vi har rivit vår ruttna veranda som hade en balkong ovanpå från övervåningen. Nu har vi gjutit en platta med golvärme på marken där verandan var och planerar att bygga en ny hall på stället (ca 2 x 4m). Jag har letat efter konstruktionsritningar på hur man ska bygga för att lösa det där med balkong ovanpå på ett smidigt sätt, men hittar inget bra exempel. Vill gärna ha
0 svar · 1,6k läst
R
Roundup: Det låter ju inte omöjligt men det kräver nog stor noggrannhet och mycket pill med gjutformen. Armering av överhänget blir nog lite vanskligt också. Ett enklare alternativ kanske är att gjuta upp till golvhöjd och lägga/fixa/limma en lös skiva ovanpå av betong eller natursten. Stenhuggerier finns ju som kan fixa snygga måttbeställda skivor med fasade kanter.
3 svar · 6,1k läst
S
Suus: Liten uppdatering om någon är intresserad; Kravet är relaterat till hur många grader murstocksväggen kan bli. Om inte mer ärn 75/85 grader kan man bygga med trä mot. Rekommendationerna är hårdare.... Kollat med försäkringsbolaget också och de är nöjda om bara kravet uppfylls.
19 svar · 37,3k läst
gadu^
gadu^: [citat] Även inne i pottor?
6 svar · 5,2k läst
H
henke82: Håller på att renovera köket i huset och såg att det nuvarande fönstret kommer att sitta ca 3 cm under bänkskivan så har bestämt mig för att byta ut det gamla fönstret mot ett runt. Har bara några funderingar på hur man smidigast sätter in fönstret. Ska man mura igen fönstret med leca block och sedan såga upp ett hål eller ska man kanske göra en form och gjuta med betong i
0 svar · 2,6k läst
S
byggare henke: när man sätter första skivan ska loda in den. inte bara mätta hur höga/bred en skiva ska va.
28 svar · 28,1k läst
Y
Yrrol: Har nu inhandlat väggisolering samt plast... Återstår vilket tätningsmedel jag ska ha när jag drar en sträng för limma fast skivan (ska skruva oxå givetvis) Före det hade jag även tänkt dra en sträng längst alla 90graders vinklar mellan reglar och befintliga skivan (bara plockat bort ena väggskivan)... -Är det dumt, bör det kunna andas, eller om det blir nytt läckage att det är
0 svar · 2,6k läst
S
styrman1: Ta en skiva med så många lager som möjligt. tror det finns upp till 7 lager på 12mm snickeriplywood.
5 svar · 3,3k läst
K
Kurtivan: Titta på den här annonsen kanske du får ngn hint: http://www.blocket.se/vasternorrland/Takstolar_25629268.htm?ca=4&w=1&last=1
1 svar · 3,1k läst
I
Inger Arvidsson N: Jag har gipsväggar som är tapetserade med en papperstapet med sågspån som ger en knagglig yta. Skulle vilja renovera och skaffa slammade väggar som vad jag förstått i allmänhet görs på murat underlag. Ät detta möjligt? Kanske måste jag först ta bort tapeten och lägga på en primer??
0 svar · 2,0k läst
F
frhe: Här är t.ex. en artikel som handlar om lufttäthetens betydelse i förhållande till diffusionstätheten http://www.thebestconference.org/best1/pdfs/044.pdf I artikeln ovan ska man komma ihåg att den handlar om hus i Florida där utomhusklimatet är varmt och fuktigt och inomhusklimatet är kallt och torrt. Därmed ser deras konstruktioner annorlunda ut. Slutsatsen är dock att luftflöde är
12 svar · 3,0k läst
·
M
Mats: Vekare
1 svar · 1,4k läst
M
1 svar · 1,4k läst
S
cheetah1: Helt klart ett cyanoakrylatlim och en accelerator.
9 svar · 2,0k läst
Berliner
Berliner: Hej,det finns en så kallad "Hessenkralle" i alla fall i tyskland. Det är ett slags plåt som skruvas fast på karmens sida och sedan fästas i väggen. Leta under google.de Berliner
1 svar · 1,1k läst
·
KMD
KMD: jag har källare som jag vill fixa.. måla dit membran i duschhörnan? huset är dränerat men inte golvet.. så jag hade tänkt skita i membranet i toa när jag ska kakla men frågan är bara hur duschhörna?.. fog och fix andas väl bra så det blir inte så stor problem att lägga kakel i toan.. det är bara det duschhörnan, lägga membran golv och väggen där dusch ska vara eller bara
0 svar · 862 läst
Mikael_L
Mikael_L: Du gör rätt i att behålla panelen om du tycker om den och den har visst affektionsvärde. Skulle det visa sig vara nästan omöjligt att klara panelen är det ju ett annat läge, men det tror jag inte ska vara fallet. Bara onödigt att riva och kasta sånt som fortfarande är OK.
24 svar · 38,3k läst
C
cem77: Något som jag personligen tycker är snyggt är förhöjt väggliv med liggande fönster i som släpper in ljus. Vanligt på äldre timmrade hus och även idag på nyproducerade. Ex: http://www.varsasvillan.se/detaljer.asp?prod_id=45 Kombinera det med ett snyggt trägolv som ljuset kan skina över.
3 svar · 2,6k läst
A
anaitis: Om det är gipsputs kan du slipa den enkelt. Dammar såklart enormt, men det går. Hyr en väggslip med sugkoppling. Om du vill ta bort hela lagret så hyr du en bilmaskin. De går fort att ta bort puts, men även detta dammar...
1 svar · 2,2k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Sant. Jag kör på din linje. Smart med cirkelsågen, blir ju lätt att bryta bort bitarna sen. Tänkte först det skulle bli svårt att få bort spånskivan utan att göra hål i plasten.
2 svar · 5,5k läst
Wasa
Wasa: ps. Hur grova är träden? Risk för böjning? ds
2 svar · 989 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.