5 530 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Satt igen ett fönster: Hur sätta ångspärr?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Jag har satt igen några fönster. Det är ett trähus från 78 och det sitter en ångspärrsplast direkt bakom en spånskiva i väggarna (dock känns den mer som sopsäcksmaterial än den tjocka plasten som gäller nu). I hålet där fönstren varit ska jag nu dit med ny ångspärr. Jag tänkte inte sätta dit några nya spånskivebitar eftersom jag tänker slå på liggande 45x45-reglar med mer isolering på hela väggen. Är det OK att sätta en plast som täcker hålen + ca 20 cm extra runt om? Just överlappet mellan gammal och ny plast blir ju på var sin sida om spånskivan.
När man lägger plast idag ska man ha 20cm överlapp och tejpa ordentligt. Om man sätter det på varsin sida om spånskivan blir det nog mindre lyckat.
Det mesta går och man märker det inte, kanske inte alls.
Men eftersom du ändå håller på och river, kan du väl frigöra lite runt fönstren och tejpa i den gamla plasten.
Om du ställer cirkelsågen på ett sågdjup någon mm mindre än spånskivetjockleken, har du frilagt plasten på mindre än en kvart per fönster.
Det mesta går och man märker det inte, kanske inte alls.
Men eftersom du ändå håller på och river, kan du väl frigöra lite runt fönstren och tejpa i den gamla plasten.
Om du ställer cirkelsågen på ett sågdjup någon mm mindre än spånskivetjockleken, har du frilagt plasten på mindre än en kvart per fönster.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Sant. Jag kör på din linje. Smart med cirkelsågen, blir ju lätt att bryta bort bitarna sen. Tänkte först det skulle bli svårt att få bort spånskivan utan att göra hål i plasten.
Klicka här för att svara