38 164 läst ·
24 svar
38k läst
24 svar
Hur sågar man MDF på bästa sätt?
Sida 1 av 2
Hej jag skall klä mina väggar med MDF skivor och sedan måla dem. Jag har dock fått för mig att de kan "frasa" sig i kanterna om man sågar dem (rätt eller fel?) och funderar då hur man sågar/delar dessa på bästa sätt för att få bra kanter/skarver?
Är det något annat man bör tänka på gällande MDF? Målning på bästa sätt? Spackling? vilken typ av skruv för att fästa den i trä?
Jag väljer MDF för att få mer att "skruva i" än Gips.
Tack på förhand.
Är det något annat man bör tänka på gällande MDF? Målning på bästa sätt? Spackling? vilken typ av skruv för att fästa den i trä?
Jag väljer MDF för att få mer att "skruva i" än Gips.
Tack på förhand.
Nej jag har fått MDF rekommederad till mig. Detta är alltså till en sommarstuga och skall sitta ovanför en bröstpanel. Idag sitter där bara en 3 mm plywood. Så jag ville bara stärka upp den väggen lite med någon yta som är bra att måla, men ändå som man kan skruva i. Den får ju dock inte vara för tjock eftersom bröstpanelen sitter där och jag bara har 11-12mm att tillgå innan jag ligger i linje med bröstpanelen.
Varför skulle jag inte ta MDF blir ju då en följdfråga?
Varför skulle jag inte ta MDF blir ju då en följdfråga?
Man använde inte mdf på det viset. Vill du ha något att skruva i så monterar du osb bakom gipsen. Får du inte plats med osb skulle jag montera endast gips.
MDF blir jobbigt på väggen bland annat för att skarvarna kommer bli svåra att dölja. Dessutom kommer du antagligen få ett helvete med skruvskallarna, lite beroende på vad du väljer för tjocklek på mdfen.
Ska du ändå använda mdf är antagligen trallskruv lämplig att använta.
MDF blir jobbigt på väggen bland annat för att skarvarna kommer bli svåra att dölja. Dessutom kommer du antagligen få ett helvete med skruvskallarna, lite beroende på vad du väljer för tjocklek på mdfen.
Ska du ändå använda mdf är antagligen trallskruv lämplig att använta.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Det är nog bara reglarna bakom masoniten. Det är därför jag vill ha upp något mer "stabilt". Men man kanske kan sätta en tunnare OSB och sen en masonit utan på det så bör man ju få en slät yta att måla. Eller går det att spackla OSB så man får den slät och bra? (känns dock som det kommer mycket jobb med det, då slipning osv tillkommer i så fall)
Om väggen inte är ordentligt byggd från början så kanske det inte är så mycket merjobb att ta bort bröstpanelen och börja om från början och "göra rätt"?
Jag skulle hellre leva med att ha endast gips att fästa saker i än att behöva måla eller tapetsera på något annat material än just gips.
Jag skulle hellre leva med att ha endast gips att fästa saker i än att behöva måla eller tapetsera på något annat material än just gips.
Nähä.styrman1 skrev:
http://www.wiwood.se/mainwi.htm
Fast formatet på övriga tjocklekar är lite jobbigt.
/Bessersmidth
Vill man absolut ha spånskiva så funkar väl det om man sedan klär den med gips. Själv avskyr jag gips men på väggarna måste man ha det. Att bara köra en träskiva lär otvivelaktigt ge sprickor i skarvarna.
Ang mdf och vikt så är det större skivorna ganska griniga att hantera...
Ang mdf och vikt så är det större skivorna ganska griniga att hantera...