28 103 läst ·
28 svar
28k läst
28 svar
Glipor mellan gipsskivor
Fylla upp med gipsbruk. Det är det absolut billigaste altrnativet. Grovspackel är för dyrt för att offra på uppfyllnad.Skogsbullen skrev:
Jag läste lite för snabbt. Är glipan i hörnet? Rådet jag gav var att det är viktigast att inte få glipa i hörnen för där vill man ha en mjukfog. Och det är inte realistiskt att man kan fylla upp 7mm glipa i ett hörn med mjukfog så det blir snygga. Kan du göra om sista skivan mot hörnet så du får glipan mellan två skivor istället?
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Hm, jag prioriterade att få små glipor mitt på väggen framför att passa in hörnen exakt. Helst skall man väl få så små glipor som möjligt överallt, men mitt hus var som sagt inte riktigt rakt.nimhed skrev:
Hörnglipan är 0 mm längst upp och 5-6 mm längst ner. Jag har ingen större lust att flytta gipsskivorna nu när alla skruvar är idragna...
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Ska man sätta väv så kanske det inte är så viktigt. Jag spacklar och målar direkt och då är hörnen ett riskområde för sprickbildning. Och det är en latexfog jag pratar om. Jag hade nog satt en mjukfog oavsett om jag skulle tapetsera eller inte. Speciellt om det är ett trähus.Alternativt inte spacklat hörnen alls utan lämnat en springa för att kunna hantera rörelserna.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Nu har jag ägnat kvällen åt att flytta en gipsskiva längre in i hörnet. Nu är det max 1 mm glipa inne i hörnet, så jag borde kunna få till ett snyggt innerhörn.
Tack för alla råd och tips från er som engagerat er i mitt väggbygge. Jag har lärt mig mycket.
Tack för alla råd och tips från er som engagerat er i mitt väggbygge. Jag har lärt mig mycket.
"Alternativt inte spacklat hörnen alls utan lämnat en springa för att kunna hantera rörelserna."
Intressant, just denna tanke har jag haft på mitt bygge om att lämna en liten glipa och sedan lista ena väggen i hörn, utan att fästa den mot andra väggen för att dölja glipan men väggen kan röra sig fritt ändå eftersom mitt oxå är trähus.
Intressant, just denna tanke har jag haft på mitt bygge om att lämna en liten glipa och sedan lista ena väggen i hörn, utan att fästa den mot andra väggen för att dölja glipan men väggen kan röra sig fritt ändå eftersom mitt oxå är trähus.
nä faktiskt inte , varför skulle man om man ändå skall göra jobbet rätt?nimhed skrev:
viktigaste av allt: man sätter ALLTID en 50/50 profil i innerhörnen, ja i allavinklar för att inte få sprickbildning.
sen sätter jag alltid microlit, klart bästa resultatet.
gör man detta så behöver du ej kladda med dettafog som pratas överallt.
en lärdom till alla som vill å försöker: bygg inte med fog.
får man inte ihop en giring m.m gör om den .
det är först där när du klarar att bygga utan denna mirakelsalva du e duktig.
men har du ej profilen bakom så är den stora sannolikheten att det kommer spricka, ja kanske även med fogen.
TS: onödig utgift med ny skiva ....:blushing:
mvh
estwing
Klicka här för att svara