ByggareNick
ByggareNick: Dra bort den gamla innan.
1 svar · 1,2k läst
ByggareNick
ByggareNick: Skrapa bort plastmattan och limmet, låt betongen vara som den är om den är fin annars måla. Klinker skulle se för jävligt ut tror jag.
2 svar · 1,8k läst
T
tompa_70: Om man ska ha det riktigt snyggt och det är just limtrå så är det ju inte fel med en bandsåg. Jag tog två stolpar på släpet och åkte till ett snickeri som sågade ut på milimetern
13 svar · 13,3k läst
Immobil
Immobil: Jag tycker det är bäst att börja uppifrån.
3 svar · 15,2k läst
·
Roary
Roary: Undertryck = Mycket luft sugs ut och mindre in. Blir det tätt så spelar det ingen roll, och det borde det bli med skum. Börjar det sedan lukta unket i köket så vet du varifrån det kommer.. Jag skulle ha använt något oorganiskt bara för att vara på den säkra sidan, Men jag är ibland överdrivet försiktig.
23 svar · 14,8k läst
M
magnu: [citat] Det viktiga med ljudisolering är att undvika ställen som ljudet lätt kan ta sig igenom. Hål och springor är direkt förkastligt. En stor del av ljudet dämpas av att ljudet tvingas byta transportmedium. Min uppfattning är att 70+50mm stenull med 20mm luftspalt emellan dämpar ljud bättre än 150m stenull. Min tanke var att du skulle trycka in 100mm stenull mellan reglarna längst
6 svar · 12,1k läst
E
Eld: Det jag har gjort som verkligen fungerade var att bila bort några centimeter från alla ytor. Sedan bygga form och gjuta på ett nytt ytskikt. Efteråt slammades trappan. Det blev jättebra, hållbart och halksäkert. Min erfarenhet är att klinker aldrig håller i längden. Förr eller senare kryper det in vatten under och i skarvarna och spränger sönder. Samma problem med epoxi.
1 svar · 2,5k läst
Y
yllom: Har tänkt funderat på att montera en OSB skiva innan gipsen för att bla utjämna ev oljämnheter i råsponten, om jag sedan sätter gipsen med förskjutna skarvar och är jädrans noga att täta i hörn samt tak/ golvanslutningar så torde väl detta stå emot konvektionen? Har ni något exempel på vindvävprodukt?? Mvh Y
11 svar · 2,6k läst
thojak
thojak: Tack, jag kollar upp tipset! /Thommy
2 svar · 1,1k läst
_bystrom_
_bystrom_: Om jag inte minns helt fel (vilket jag inte tror jag gör) skall ett helisolerat rökrör stå min 50mm från brännbart material. Jag beställde själv skorsten i somras, som dock skall gå på utsidan väggen, och minns att jag blev tillsagd att mäta hur djupt taksprånget var - för rökröret fick inte stå närmre vindskivorna än 50mm iom att de är brännbara.
1 svar · 2,3k läst
T
cheetah1: Nejnejnej, för fan, ingen plast. Behåll råsponten, men ta gärna bort tretexen. Egentligen inget fel på det, kan du få till en bra yta kan du tapetsera på den, men har lite lättare för sig att brinna än gips.
3 svar · 6,8k läst
EB
EB: Hur blev det? Köpte ni någon Asgård 1, eller blev det någon annan? Och hur fungerar den i så fall?
4 svar · 3,1k läst
Humulus
Humulus: I princip är det som ingenjören skriver, att den lägre temperaturen skapar större "skorstenseffekt" och därmed mer radonhaltig luft som sugs in i bostaden. Dock så är det ytterliggare faktorer som spelar in så man kan inte direkt säga att sambandet mellan yttertemp och radongasnivå i bostaden är linjärt. Bla. så påverkas "systemet" av jordtemperaturen i olika lager och sambandet
3 svar · 3,2k läst
T
Tomas J: Jag rev ju aldrig ner den gamla pappen utan spikade upp panelen utanpå denna. Jag har tyvärr ingen aning om hur man ska göra i ditt fall, så du får hoppas någon mer kunnig svarar.
17 svar · 7,8k läst
K
Krockis: Har ett 30 år gammalt Älvsbyhus som på den tiden byggdes med ett vindfång som entre´. Jag har aldrig gillat detta vindfång som ger en mörk och föga välkomnande ingång till huset. Jag har därför byggt om hela vindfånget till en farstu och flyttat ut ytterdörren men har ändå en glasad innerdörr där den gamla ytterdörren var placerad. Genom detta har jag nu fått en ljus och bra
0 svar · 1,8k läst
K
Kalle_h: Japp, jag tror vi går om varandra lite. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt, men man kan ju (vid sådana här vintrar) råka ut för "bakslag" i ventilationssystem av självdragstyp, och då lär man ju också få ett övertryck. Den procentuella andelen fukt i inneluften är ju lägre inomhus, men luften inomhus har ju en större kapacitet att hålla fukt, och får fukttillskott av maskiner,
5 svar · 1,5k läst
K
knicklas: Vi ersatte nålfilten med plastmatta som ser ut som gamla rustika ekplankor. Trappnosen var av ek och fick naturligtvis sitta kvar. Vi blev supernöjda med resultatet och trappan är väldigt behaglig att gå i, inte speciellt hal heller. Nästan alla kommenterar trappan och tycker att den är snygg. T.o.m. snickare tror att vi klätt hela trappen med riktigt trä...!
4 svar · 1,6k läst
M
montea: tjena.,, aaah de e klart, nja haha neej, jag har inte byggt igen någon vägg,, jag har rivit det är där av de hänger ner från taket, dom väggarna som är där, är bärande o har alltid varit där:D:D
10 svar · 4,4k läst
·
D
danne007: Nu när jag kollade om golvet var i våg så märkte jag att det diffar ca. 4mm. Skenan är 3m lång. Då går det ju inte att använda tejp. Får nog använda plastdistanser och skruva fast den. Om inte nån annan har en bra idé?
3 svar · 914 läst
V
verktygsgurun: [citat] Du har fel...men det är lätt att förväxla. en hålsåg till appratdosa heter T70 men är 74mm och till kopplingsdosa heter dom T80 men är 84mm.
6 svar · 2,3k läst
Y
Yrrol: Då allt är ett budget modulbygge så hade de ju lustiga lösningar på göra innerväggar. Typ göra ramar inuti väggarna. Tänkte montera dit full-längd reglar mellan ramarna och kanske pilla mellan lite virke mellan ram och taket där det är 15-25mm glypor.. Vad hade ni gjort ifall ni hade sånnahär ramar inuti väggarna - rivit allt och gjort om på rätt sätt, eller låtit vara eller
0 svar · 931 läst
H
Herc: Är det någon som har erfarenhet av att bygga altan med TimberTech ? /Hans
0 svar · 954 läst
BillyBragg
BillyBragg: Aha :) Va smart! Så gör ja ju såklart.. Nä okey.. Har ett litet hörn under en trapp där kan ja ju testa mej fram lite.. Skulle ju bli klart enklare om ja inte gerade..
5 svar · 2,4k läst
T
thomasd79: Hej. letar intensivt efter en nivålist i eloxerad eller mörkare aluminium. problemet är att det är 20mm höjdskillnad och alla lister jag hittat klarar bara upp till 15 mm. någon som har något tips vart man kan få tag på detta ?
0 svar · 1,7k läst
L
lajsiiwan: En grundläggande sak att tänka på är att allt tar längre tid än man tror. Och börja alltid i ett rum och kör tills det är klart, annars står man där i skiten sen :)
1 svar · 942 läst
S
byggare henke: kem expandern ska garantera dig en funktionell fyllning av hålen. men dyrt om det inte är många. Men fördelen är lång injektionsnål, så man kan fylla igen hela hålet.
6 svar · 9,2k läst
F
f0u: Det känndes ju ganska tydligt det där med fuktspärrar. :) Tack för hjälpen ! Har ni några bra råd angående dom andra frågorna ?
9 svar · 3,2k läst
F
Fredde_j: Jag rekommenderar Hornbach, köpte bänkskivor till hela mitt kök där till kanonbra pris och bra hjälp.
9 svar · 1,3k läst
P
Pediatrik: Hej! Är det någon som vet var i Stockholm man kan titta på bla Arké trappor? Är i behov av en spiraltrappa mellan våning 2 och 3 där hemma. Skall åka upp i helgen och vill gärna se en trappa "live" innan jag ev beställer en! Tack!
3 svar · 5,6k läst
U
Udde: Hittade en tidigare tråd om ämnet. Blir nog att köra med vanlig cement denna gång. http://www.byggahus.se/forum/golv/123414-eps-cement-pa-kaellargolv.html
2 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.