A
Andersm74: Tack för bra tips. Anders
3 svar · 5,4k läst
Swappe
Swappe: Skruvclips för tak, cc60. =) Mvh Thomas
4 svar · 7,5k läst
P
pajsen: ok ska kolla på det! Men det behöver nog inte vara väldigt flexibelt. har jag tänkt rätt när jag klägge i form plywood det ska ju inte dra till sig nån fukt eller röra sig. Och så är det väl icke flexibelt. Ramen är superstabil och grovt överdimensionerad. Men den ska ju stå där riktigt länge. har nämnligen en låda pl400 liggandes.
2 svar · 4,2k läst
J
joedoe: Vi skall bygga nytt i lösvirke med liggande enkelfasspont 22x145 mm som fasad. Vi hade planerat för 327 mm yttervägg (22 panel, 28 luftspalt, vindskydd, 13 oorganisk skiva, 195 bärande regelverk med 2x95 isolering, ångspärr, 45 liggande regelverk med 45 isolering, 11 OSB, 13 gips). Nya BBR 16 föreskriver, enligt uppgift, att man för att bryta köldbryggan innan det bärande regelverket,
0 svar · 1,7k läst
C
cim97cd4: Hej , Är det någon som vet var man kan hitta marmor eller granit till fönsterbräden ? Bauhaus hade endast en modell !
0 svar · 1,4k läst
M
mIkEtReE: Alla bilder och länkar till Era hemsidor med bilder från fasaderna. Finns de att tillgå? Söker inspiration inför sommaren till mitt 1909 hus i med falurödfärg!
7 svar · 4,2k läst
D
danielr112: Helt klart sant! Jag tror jag kommer köra cc30 också. Man vet ju aldrig hur många lampor man vill ha upp i slutändan.
6 svar · 1,1k läst
J
JanneL: Har du då möjlighet så kläm in balken på övervåningen och förankra golvåsarna med hängseljärn. Då slipper du ha balken i nedervåningen.
4 svar · 5,8k läst
I
isolde: Debatten om hemmagjorda limträbalkar och deras hållfasthet jämfört med köpt limträ. http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/66994-ungefaerligt-pris-pa-limtraebalkar.html
2 svar · 1,9k läst
J
Jan-Å: Våtrumsgips i kök låter som överkurs tycker jag, skulle jag inte göra. Jag limmade gips på väggen i hallen där vi tog bort väggarna kring gästtoaletten, det fungerade bra som grund för tapetsering sen. Att regla upp väggen kan vara intressant om den är väldigt ojämn men en murad vägg med puts brukar ju vara hyfsat rät. Inte träreglar i så fall, dumt att blanda in ett material
1 svar · 5,0k läst
Y
Yrrol: Är lite bekymrad över den ena befintliga limträbalken.. I ena delen av korridoren, som har en mindre öppning, där har de satt en jättehög limträbalk, medans den större öppningen till vardagsrummet har betydligt lägre balk.. Ska jag kanske passa på och lossa denna och få dit en kraftigare måntro?
11 svar · 2,1k läst
·
Y
Yrrol: Målaren tyckte jag skulle ta silikon i samband med att täta inne i väggarna, han hade hört att möss gillade latex? kinkymöss.. :)
6 svar · 21,9k läst
Z
zankan: har du träreglar kör du vanlig spånskiveskruv för trä 28 mm till spånet och 41 mm gipsskruv för trä till gipsen
3 svar · 3,8k läst
A
anaitis: Saltsyra kan hjälpa till.
1 svar · 2,7k läst
F
Farzan: Men vad ska ni ha ovanpå golvvärmen? Syftet med att spara golvet till sist är ju att inte skada det under byggtiden. Men ska ni verkligen ha "fingolvet" direkt ovanpå golvvärmen? Inget golvgips eller så först..?
4 svar · 1,3k läst
F
Forbo: Finns ju olika sätt att se på det. Vill man få ett nej från styrelsen ska man fråga först...när de hör ordet "bärande vägg" kommer de säga tvärt nej. Men om man kommer med en bra plan är chanserna större. Så har det fungerat i vår förening iallafall. Sen skulle jag personligen inte mixtra med bärande väggar i ett flerfamiljshus...och jag vill inte att andra gör det heller
6 svar · 1,6k läst
B
BigGitt: Du kan alltid kolla hur man använder skum vid montering av fönster. Och inget fukt tränger in. Kör med samma princip och det blir bra.
6 svar · 1,8k läst
J
jojjekaa: [citat] Ska ju självklart göra en ram runt om med skenor som man fäster på väggen mot taket, sedan sätter man bara i reglarna i skenan och fäster reglarna i taket med vinklar. dikt mot taket så pass behövs inte användas då taket idag är i våg :)
7 svar · 4,3k läst
Pompe1997
Pompe1997: Jag ska mura en skorsten ca 7 meter hög med lecablock och undrar hur tjock fog man ska lägga mellan lecan? Behöver man armera med armeringsjärn? Pompe1997
0 svar · 5,0k läst
M
magnu: Om du ska få stadga på väggen måste den förstärkas med stål eller annan armering. Puts är skönhetsförbättrande, men har ingen som helst strukturell förmåga.
1 svar · 1,4k läst
K
Kurtivan: Precis, här har det varit mer än -30 så man vill ju vara inne....
11 svar · 1,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ni får göra precis som ni vill, men jag kallar det för dumhet... Personligen blandar jag ingenting i ett våtutrymme med olika saker från olika leverantörer i alla fall... Oavsett vått eller torrt tillstånd. Jag vet att de flesta leverantörer inte backar upp en om ett problem skulle uppstå och det visar sig att man blandat in ett annat fabrikat mitt i alltihopa. Men som sagt... gör som
13 svar · 16,8k läst
·
gadu^
gadu^: Inget jag riktigt lagt på minnet att det luktar nåt speciellt, så jag vågar inte jämnföra med något...
3 svar · 2,0k läst
J
JOW: Takbjälkarna måste dimensioneras om, då de endast kommer vila på limträbalken i mitten av huset och ytterväggen. Åtminstone räknas på, så att de klarar av det.
3 svar · 5,3k läst
B
BigGitt: [citat] Det kan du göra. Det brukar jag göra själv.
17 svar · 5,7k läst
O
osueco: Och tack för all hjälp
6 svar · 2,2k läst
·
Suhagg
Suhagg: Det är ju alltid lite av en chansing men väger det upp för den stora vinsten du gör så kanske du kan chansa. Är det prylar som du skulle vilja ha garanti på någon gång kan det bli spännande.
5 svar · 2,8k läst
raveper
raveper: Tänkte byta ut plastmattan som ligger på golvet i sommarstugan. Har ingen vidare koll på laminat kontra parkett direkt även om jag läst en del. Går ju ofta in med skor på sommaren så slitstarkt behöver det ju vara. Det är ju även på sommaren som stugan används mest. Någon som kan tipsa om något prisvärt? Ska man riva ut plastmattan eller lägga golvet direkt på?
0 svar · 1,0k läst
L
Leo_J: Tack så mycket. Jag var ju också inne på att säsongsberoenden har stor påverkan eftersom vi bor i trähus, och det har ju varit extremt kallt nu t.ex. Det stärker min teori om att vi ska avvakta 6 mån eller så för att åtgärda detta (med fiberfilt som ni säger). Sen finns det ju ingen garanti att det inte uppstår igen, men skulle vilja att det "rör sig klart" just nu i alla fall
5 svar · 3,7k läst
L
lajsiiwan: Det finns det med. Men man får ju göra en lösning med en hängränna av något slag. Menar bara att papptak är ju ett alternativ..
9 svar · 9,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.