Hej!

Håller på att renovera mitt kök. På en vägg har det varit platsbyggda skåp och när dessa har tagits bort har en del av putsen rasat bort. Jag tänkte fylla upp håligheterna med husfix men problemet är att underlaget (den gamla putsen) är så spröd att det bara rasar från den så snart man vidrör den.

Finns det något sätt att binda upp den gamla putsen bättre innan man lägger på ny puts?

Väggen i fråga är antagligen av slaggsten och täckt med ca 1½ cm puts.

Ta bort allt som är direkt lös, sen primar du och spacklar med husfix eller gipsbruk eller nåt.

Om du har lite anläggsyta så kan du smacka på en gipsskiva som du limmar med gipsbruk. Men som sagt, prima innan.

Ok. Primer alltså. Jag får kolla med den lokala bygghandeln.

Tack för hjälpen.

Thomas59
Är absolut inget proffs på puts men råkade på något liknande när jag renoverade ett kök. Började pilla lite i några sprickor och halva väggen rasade ner. Putsen var från 1904 och gjord på ett underlag av vass (?) och lite ståltråd.

Jag primade och sedan skruvade jag även fast hönsnät mellan reglarna och sedan putsade jag på detta. Det var en stor yta och jag testade med husfix men fick sprickor vid torkningen (för tjocka lager kanske) så jag bytte till nån form av putsbruk som byggmarknaden rekommenderade. Funkade fint och med lite övning fck man upp snitsen ganska bra.

Har ingen aning om det var korrekt tillvägagångssätt men det funkade för mig.

Thomas59 skrev:
Är absolut inget proffs på puts men råkade på något liknande när jag renoverade ett kök. Började pilla lite i några sprickor och halva väggen rasade ner. Putsen var från 1904 och gjord på ett underlag av vass (?) och lite ståltråd.

Jag primade och sedan skruvade jag även fast hönsnät mellan reglarna och sedan putsade jag på detta. Det var en stor yta och jag testade med husfix men fick sprickor vid torkningen (för tjocka lager kanske) så jag bytte till nån form av putsbruk som byggmarknaden rekommenderade. Funkade fint och med lite övning fck man upp snitsen ganska bra.

Har ingen aning om det var korrekt tillvägagångssätt men det funkade för mig.

Ja är det så jävligt så är det ju king med hönsnät. Det låter som ett rimligt tillvägagångsätt, det var ju trots allt så man gör när man putsar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.