4 208 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Tjocklek på gips
Hej jag skall göra nya inneväggar för att sedan målas. Jag har då tänkt plywood under gips för att få något mer hållbart att skruva i. Frågan blir dock då på gipsen om det spelar någon roll om man använder sig av 6mm eller 12mm tjocklek på gipsen för att klä väggarna så jag får en slät målbar yta?
Om det inte spelar någon roll, är i så fall 6 mm svårare att jobba med (sätt upp utan att den går sönder)?
Tack på förhand.
Om det inte spelar någon roll, är i så fall 6 mm svårare att jobba med (sätt upp utan att den går sönder)?
Tack på förhand.
du kan använda OSB-skivor istället för plywood (betydligt billigare), det spelar ingen roll vad du använder för gips,13mm brukar vara billigare än 6mm, tänk bara på att sätta el-dosor tillräckligt djupt i väggen.
det är inte svårare att jobba med 6mm gips, tycker jag.
det är inte svårare att jobba med 6mm gips, tycker jag.
K-plyfa är inte så oerhört mycket dyrare än OSB. Det fina med plyfa är att man kan ha spillet till en massa andra saker, t ex bygga maskinlådor, verktygslådor, skräplådor och diverse jiggar. Där är OSB betydligt sämre. Jag tycker att 13 mm gips på 900 bredd är lättast att jobba med. Kör man med plyfa och 13 mm gips så fungerar eldosor för dubbelgips bra.
mattiasp skrev:K-plyfa är inte så oerhört mycket dyrare än OSB. Det fina med plyfa är att man kan ha spillet till en massa andra saker, t ex bygga maskinlådor, verktygslådor, skräplådor och diverse jiggar. Där är OSB betydligt sämre. Jag tycker att 13 mm gips på 900 bredd är lättast att jobba med. Kör man med plyfa och 13 mm gips så fungerar eldosor för dubbelgips bra.
Håller med... 900 är bäst... oftast lite dyrare per kvm men mycket behändigare
men 10mm spån + 13mm gips passar inte så bra ihop med eldosor för dubbelgips...
Jo det är sant. Lat som jag är vill jag ha dem mot skivan 
Klicka här för att svara