Hej jag skall göra nya inneväggar för att sedan målas. Jag har då tänkt plywood under gips för att få något mer hållbart att skruva i. Frågan blir dock då på gipsen om det spelar någon roll om man använder sig av 6mm eller 12mm tjocklek på gipsen för att klä väggarna så jag får en slät målbar yta?

Om det inte spelar någon roll, är i så fall 6 mm svårare att jobba med (sätt upp utan att den går sönder)?

Tack på förhand.
 
du kan använda OSB-skivor istället för plywood (betydligt billigare), det spelar ingen roll vad du använder för gips,13mm brukar vara billigare än 6mm, tänk bara på att sätta el-dosor tillräckligt djupt i väggen.
det är inte svårare att jobba med 6mm gips, tycker jag.
 
6mm gips har en tendens att producera fula skruvhål vilket blir jobbigare att spackla kontra en vanlig gipsskiva. Jag skulle ha använt vanlig gips för enkelheten och ekonomin.
 
Hej

Vanlig gips är bäst och billigare. Själv tycker jag dock att budgetskivor (som finns på Byggmax) bara är skräp. De håller knappt att lyfta. Mitt råd är att köpa 13mm av bra kvalitet...
mvh
 
K-plyfa är inte så oerhört mycket dyrare än OSB. Det fina med plyfa är att man kan ha spillet till en massa andra saker, t ex bygga maskinlådor, verktygslådor, skräplådor och diverse jiggar. Där är OSB betydligt sämre. Jag tycker att 13 mm gips på 900 bredd är lättast att jobba med. Kör man med plyfa och 13 mm gips så fungerar eldosor för dubbelgips bra.
 
mattiasp skrev:
K-plyfa är inte så oerhört mycket dyrare än OSB. Det fina med plyfa är att man kan ha spillet till en massa andra saker, t ex bygga maskinlådor, verktygslådor, skräplådor och diverse jiggar. Där är OSB betydligt sämre. Jag tycker att 13 mm gips på 900 bredd är lättast att jobba med. Kör man med plyfa och 13 mm gips så fungerar eldosor för dubbelgips bra.

Håller med... 900 är bäst... oftast lite dyrare per kvm men mycket behändigare
 
ta 10 mm spånskiva istället... ÄNNU billigare...
skall du ej skruva upp en tv så ta detta..


mvh
snickar estwing
 
men 10mm spån + 13mm gips passar inte så bra ihop med eldosor för dubbelgips...
 
Det beror ju på var du fäster dem. tar du vanliga dosor som ska spikas så sätter du dem bara 3 mm djupare
 
mats_o skrev:
Det beror ju på var du fäster dem. tar du vanliga dosor som ska spikas så sätter du dem bara 3 mm djupare
tack....
 
Jo det är sant. Lat som jag är vill jag ha dem mot skivan ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.