Byggmaterial & Byggteknik
parpignol: Hej! Jag funderade på en liknande lösning, och tänkte då göra urtag i vagnstycket. Annars är väl det snyggaste att svetsa på små plattor som stegen kan vila på? Man kan ju alltid fälla in dom underifrån i stegen om man vill ha tunnare steg... Mvh Kalle
magnusss: Jag skulle prova att såga till en trekant list av spill och sätta som en smyglist. Eller köpa färdig smyglist.
akjo: Vi har en 70-talstrappa i furu som behöver en ansiktslyftning. Vi har funderat på både det ena och andra och just nu går tankarna kring glaspartier istället för ribborna. Finns det nån som gjort något sådant?
parpignol: Hej! Är i begrepp att sätta en diffspärr i innertaket i vårt sovrum, då vi har en tilläggsisolerad kallvind. Har kollat forumen men vet fortfarande inte råd. För, nu när jag ser sponten och hur torr takpappen var som jag rev bort känns det väldigt underligt att lägga dit ett plastskikt. Om jag reglar under sponten och sen häftar upp plasten, bildas det ju en luftspalt. Vad händer om
Farzan: Höganäs har ett vitt fasat kakel som heter Biselado och finns i 10 x 20. Jämför man Biselado och Gysinges så är Gysinges variant (som de importerar från en tillverkare i Spanien) tjockare, har brantare fasning och en litet ojämn yta som ger ett mer rustikt intryck. Vi har Gysinges och jag tycker att det är väldigt vackert men jag har hört många som har Biselado och är helnöjda med
Farzan: Helt symmetriska lister är det ju som sagt ont om bland foder o dyl. Kolla bland "dekorlister", det är i alla fall under den rubriken som jag har hittat en del (dock hos företag här i Stockholmstrakten så just det hjälper ju inte dig). Till hyllplanen tänker jag att symmetriska profilerade lister om bara 16 mm bredd nog är väldigt svåra att hitta i bygghandeln. Jag funderar på om det
Krickel: Hej, tänkte sänka mitt snedtak med en ram plåtreglar som jag fäster på väggarna. Så två reglar kommer ju vara sne och två raka och där kommer mitt problem. När jag lägger in reglarna emellan dem kommer dem bli sne på dem raka reglarna om ni förstår vad jag menar ? Nån som vet hur man kan gör eller tips ? Tänkte nämligen sätta in downlights.
hakaner: Andreas, läs på forumet om kallvindsproblematiken. Hur allvarligt problemet är, är svårt att säga, men siffror pekar på at 70% av alla kallvindar är drabbade i någon form...
Manberg: [citat] Det finns även ett speciellt spackel för detta! Tex beckers breplasta J
jomany: Det företagets inspirationsbilder får det att vända sig i min mage :x http://www.byggaoinreda.com/images/hem/inspiration-hem.htm ..... ursäkta, jag måste stänga av datorn för att gå och spy. ///j
bigsnucke: Här finns ett snickeri som "resonerar" lite på sin hemsida, angående virkesval. (OBS Jag saknar anknytning till den, ingen smygreklam...)
Apprentice: Du tar alltså reda på hur många brädor du får plats med på bredden. Sedan delar du takbredden i respektive ände med antalet och ritar ut markeringar. Klarar du detta utan att få glipor är det bara att köra. Annars får du fixa till kilar på sidorna så du i alla fall kan centrera brädorna. Glasklart?
JOW: Tänk genom ventilation ett par gånger, så ni inte får sus/brus i inspelningarna. Ja, lite offtopic, men ett spontant tips är väl aldrig fel.. ;)
Swappe: Sök på puts/putsa i forumet. Finns mkt info. Ska du putsa på leca, så fyll igen håligheter innan med lämpligt bruk. Du skriver att det är leca varvat med sten med stora hål i.. kan det vara betonghålsten? Släng upp en bild, så är det kanske fler som nappar.. Är det putsat sedan innan eller "rena" väggar?
pbengtsson: Jag har fått mycket speciallister från en snickerifabrik. Det borde inte vara några problem att göra en list med öppningen 130 grader.
Krawk: Väggen är troligen stabiliserande. Dvs hindrar huset från att trilla ihop som ett korthus när det blåser. Men det är å andra sidan en lite ovanlig lösning att bygga ett vindstag mha "kortlingar"...
Mikael_L: Ja 45x45 och dubbla lag skivor pbs blir nog kanonstadigt, jag tvivlar på att man märker att det är 45x70 istället. ;) Men som lite "vingelmån" när man skruvar kan det väl vara lite ide. En ännu bättre fördel är att det ökar chansen att hitta någon eller några reglar när man ska sätta upp något riktigt tungt.
Ottman: Angående bilden ovan så kallas just det åär för utkragning, något man gjorde förr i tiden. Detta gjorde man för att kunna lägga träreglar dikt an, men denna metod rekomenderas inte längre (slutade att mura så här på 60-talet) då dessa klackar kan knäckas och bryta sönder skorstenen i bjälklagen. Jag skulle nog satsa på att ta bort dom och ha ett luftat utrymme (mycket mycket
Jan-Å: [citat] Vad som lönar sej ekonomiskt beror på läget. Storstadsområden där huspriser är höga lönar det sej att bygga nytt, avfolkningsbygder där beg hus är avsevärt billigare än nya lönar det sig att köpa ett beg oavsett skick. Men sen måste man ju få tag på en tomt med ett läge där man vill bo också, går inte det är det ett beg. hus som gäller oavsett ekonomin som sådan.
J.A: Tack för länken. Egentligen har jag utrymme att förlänga trappan ännu mer, upp till 400 cm (den långa delen) är egentligen inget problem. Och kanske det bara gör en ännu bekvämare trappa...? Jag får lyssna runt mer och ta ännu ett nytt snack med trapptillverkaren...
pjop: Hej, vi ska bygga in vår insats. Planen är - Branvägg 10 cm lättbetong, 45 mm stålreglar och luftspalt, gips - Omramning i mineritskiva och stålregel Är det en OK konstruktion eller kommer stålreglarna att utvidga sig och spräcka mineriten? P
turmenator: Hej Jag håller på att renovera ett rum i källaren som där satt någon typ av plast färg på väggarna. Putsen hade släppt längst ner mot golvet på vissa ställen också. Jag har nu skrapat ner all plastfärg på väggarna och lös puts, men vet inte om det är kalkbruk eller kcbruk jag har? Kan man lätt kolla det? Jag är tacksam för goda råd hur man putsar och vad man bör tänka på,
Sipuli: Leja bort - inget vi vågar på oss själva. Alternativet vore att ta bort väggen mellan kök och v-rum och på det sättet förstora köket, men vore synd att "förstöra" känslan i huset på det sättet. Tänkte höra här först om trappflyttet överhuvudtaget är ett rimligt åtgärd.
cederbusch: Droppnäsa, absolut. Men det hade man inte uppfunnit -36 tydligen. :) Det finns ingen färg i ändarna heller. Men fasaden ska målas om så då blir det färg. Får se om jag orkar bemöda mig med att ta ett varv med sågen.