Mikael_L
Jag håller med flera tidigare talare (skrivare), jag skulle också rivit bort masoniten och satt enkelgips. Jag tycker det är det minst onda alternativet så länge vi snackar den mindre jobbiga lösningen att riva allt och göra om hela väggen.

Du kan också råka ut för att du måste regla och kortla en del extra efter att masoniten blivit väck.

Tja, varför skall bygga behöva vara lätt ;)

Jag får nog tänka ett varv till. Någon frågade vad MDF vägde och en sån skiva väger ungefär 22 kg har jag sett någonstans.

Tack för svaren hittils.

Det är inte så att du tänker på en MDF panel? Men dessa är bara dekorativa och har ingen bärighet själva.

Du kan nog inte påstå att en MDF skiva väger 22 kg utan att veta L-B och tjocklek. Lite typ hur långt är ett snöre...

Iaf så var det inget bra råd att köra MDF vägg, inte heller spånskiva är ett bra alternativ.

Inte för att det spelar någon roll... men av någon underlig anledning råkar jag veta att vanlig MDF har en densitet på ca 0,75 g/cm3 (varierar förstås lite). En vanlig skiva (2440x1220 / 2500x1250) som väger 22 kg är alltså förmodligen10 mm tjock.

Mikael_L skrev:
Hmm undrar vad en 60mm MDF i format 2850 x 2070 väger ... :x
Ca 265 kg. En sådan skall man nog undvika att surra fast på takräcket... :rolleyes:

Tillbaks till ämnet... jag hade också kört på gips.

Oavsett vilken lösning du väljer så ska du ju riva masoniten. Så gör det och se efter vad som finns bakom innan du bestämmer dig. Jag har svårt att tro att masoniten sitter på gles. Känns svajigt.

Okej, men då borde det funka om man sätter en 4-7mm Plywood som botten och sen en 6 mm gipsskiva som målbar vägg. Jag vill inte riva bort bröstpanelen då det är en äldre stuga så det är ju lite av hjärtat att skapa den äldre känslan. Även för att det är en liggande bröstpanel som jag inte tror är så vanligt eller?

Bröstpanelen är väl någon spontat virke kan man anta. Att återställa med en liknande profil är antagligen inga konstigheter men nuvarande installation kan ju förstås ha ett affektionsvärde som går förlorat - sådant ska inte underskattas!

Du har förresten inte funderat över någon panel att sätta på väggarna istället? Något finsågat typ slätspont kan ju vara trevligt i en liten stuga. Finns ju några alterantiv till pärsponten om man inte gillar den. Med träpanel på väggen löser du samtidigt ditt bärighetsproblem.

Redigerat:
Mikael_L
Nygge72 skrev:
Okej, men då borde det funka om man sätter en 4-7mm Plywood som botten och sen en 6 mm gipsskiva som målbar vägg.
Det kanske funkar, men jag tycker inte det känns som någon vidare lösning.
Men det beror kanske på att jag aldrig hört eller sett det göras så. Jag har alltså inte en susning om hur bra/dåligt det skulle kunna vara.

Jag tycker du är onödigt rädd för gips. Det finns många smarta infästningslösningar för gips, och bärförmågan är några tiotal kg för de starkare.

Glöm inte att det byggs flera hundra (tusen?) spritt nya hus varje år i Sverige, där alla väggar består av enkelgips, så sådär superdåligt kan det ju inte vara.

Och så håller jag med nmhed, kolla vad som är bakom, skulle inte förvåna mig om du hittar en plankvägg där.

Jag är inte rädd för gips...bara att jag har inte så mycket att spela på ut till bröstpanelen. Därav ville jag ha en tunnare skiva men som ändå blir hållbar att skruva i.

Plankvägg tror jag inte det är bakom då masoniten bångnar in om man trycker på den, så mellan reglarna finns det nog ingenting.

Brukar det inte ligga en plywood i grunden till gipset i de nya husen?

Du har så rätt att det är väl mest affektionsvärde i bröstpanelen. Men jag tror det skulle se konstigt ut att sätta panel ovanför den då går de på två olika längder i så fall. Huset har dessutom inte mer än 2 m i takhöjd och bröstpanelen är 1m av dessa. Så det handlar ju då bara om 1 m ren vägg så att säga.

Mikael_L
Du gör rätt i att behålla panelen om du tycker om den och den har visst affektionsvärde.

Skulle det visa sig vara nästan omöjligt att klara panelen är det ju ett annat läge, men det tror jag inte ska vara fallet.

Bara onödigt att riva och kasta sånt som fortfarande är OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.