cederbusch
cederbusch: [citat] Ja eller vad du nu vill kalla det. Laga hur som helst.
4 svar · 6,0k läst
K
Krawk: Den "lägenhetsskiljande" väggen har idag troligen en stabiliserande funktion. Dvs den står emot vinden på långsidorna när det blåser. Inget säkert, men om så är fallet så måste man eventuellt förstärka någon annanstans om man river den väggen. Tex sätta ett vindkryss i väggen mellan badrummen. Beror dock helt på hur det är byggt.
3 svar · 1,4k läst
S
sauk1: Hej, Jag undrar om zinkplåt (grå) brukar ändra färg med tiden eller om den i stort sett ser likadan ut inom överskådlig tid? Det handlar om plåt för utomhusbruk.
0 svar · 5,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: ca 5 cm bred är nog remsorna, det är rätt. Spackla infasningen ordentligt, och fylld till minst hälften när du slutligen dragit av en hyggligt jämn yta på spacklet. Tryck dit remsan med ett långt drag med spackelspaden så den trycks fast ordentligt i det våta spacklet, man kan dra lite extra sen om det verkar behövas. Nu får du inte spackla över detta förrän det torkat, för då
4 svar · 1,6k läst
B
b8q: Jo, jag funderade också på det, men varför i herrans namn ha ett brandskydd i mitten av bjälklaget, med både bjälkar och spån både under och över, istället för direkt i innertaket? Kanske alla "riktiga" byggmästare var försvarsmobiliserade -43? :P
4 svar · 5,2k läst
L
Lasse B: Ska sätta viltstängsel runt tomten och rosenbågar som dörrhål. Behöver ju dörrar/grindar såklart och tänkte bygga som såhär. Ram av reglar 45x120 "fyller" nedre delen med stående kanel och den övre "spröjsar" jag. Tänkte sätta ihop allt men träplugg 6mm rundstav och långborra och lim. Kommer förhoppningsvis att se ut som en spröjsad altan/balkongdörr. Tänker jag rätt?
0 svar · 3,8k läst
v-g
v-g: Formplyfa?
2 svar · 2,2k läst
v-g
2 svar · 2,2k läst
M
magnu: Man kan knacka ut skruvar med en "vass" körnare. Bara slå lite på skruven, så gängar den ut sig. Lite svårt med M3, men görbart med något större dimensioner.
4 svar · 2,7k läst
F
fremag: Jag river mitt gamla badrum och funderar på vad som är bärande och inte. På bilderna nedan syns var takstolarna går (ena bilden markerad med silvertejp :) och andra syns det på spikarna och skarvarna i taket) Huset har 45 graders taklutning med förhöjt väggliv. Angränsande rum har "kattvindar" som jag tror är en del i den bärande konstruktionen. Jag har rivit så pass mycket att jag
0 svar · 1,9k läst
·
estwing
estwing: sätter balkskor där med samt bultar. hur skall du annrs göra om du ej har upplag?
31 svar · 34,4k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det sistnämda, i och med att det luktar snpållösning.
1 svar · 1,5k läst
A
anaitis: [citat] Inte sträckgräns??? Det värdet är för högt.
4 svar · 4,4k läst
S
s60: Hej! Ska bygga en balkong ovanpå ett rum.Har ett skjutparti på undervåningen med en öppning på 3000mm och min fråga är: Vilken dimension på limträ ska jag ha ovan skjutpartiet.Kommer att ha 220*45 som bjälklag med en spännvidd på 3000mm som kommer att ligga över limträt.. Kollat på denna dimenson 90x225x3500 mm är de okej eller krävs grövre?? Mvh
0 svar · 1,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja den här tråden glömde jag nästan. Ja jag tror inte att plastens uppvik ett par dm mot "utsidan" ska spela någon roll. På insidan ska det vara plast, tätt och fint, för att inte varm luft med mycket fukt (i form av vattenånga) i ska komma ut i väggen och där kondensera till vatten och göra allt blött. Mot utsidan ska det inte vara difftätt, för den lilla fukt som tar sig in, hur
6 svar · 2,0k läst
·
S
styrman1: egentligen ska den limmas upp men alla häftar och det lär knappast spela nån roll.
7 svar · 3,8k läst
H
Havsutsikt: Min svåger anlitade samma firma som jag använt till altan räcke. Firman fixade en balkong i galvaniserat järn med trägolv som skruvades fast i fasaden. Kolla med smederna i ditt område vad de kan erbjuda, det kommer att bli skitsnyggt.
1 svar · 2,7k läst
·
N
norrbottenstorpet: Nej, inte mot de kanaler som används till eldstad. Möjligen kan din sotare gå med på att ersätta de 100 mm luft med 100 mm stenull, utanför vilket du sedan kan bygga. Men ett fritt luftflöde är bland det bästa du kan ha för att skydda dig mot brand. Det är ju nämligen inte tegelstenarna i själva muren som normalt går sönder utan snarare att sprickor uppstår i fogen/bruket mellan
6 svar · 6,8k läst
·
E
Ezcobar: Ska du bygga i leca kan du väl isf köra en iso leca. Alltså ett block leca, fst med en typ av isolering i. Sen är det bara att putsa både insida och utsida. Vill du inte ha puts på insida är det bara att regla som vanligt och gipsa!
2 svar · 1,7k läst
D09
D09: Finns formler för att få en bra trappa att gå med steghöjder / djup etc 2 x steghöjden + stegdjupet = 63
4 svar · 2,0k läst
L
Lite: Jag har nu efter era vänliga och erfarna tips bestämt mig för att lugna ner mig med detta. När man sitter och funderar,planlägger, räknar på det själv, speciellt när man inte har gjort det innan i den storleken så inser man inte vad som kommer till. Jag hade tänkt att man river allt man kommer åt på ytterväggar, byta ett par reglar, dra elen,isolera, dra dit en gipsskiva,spackla och
14 svar · 3,6k läst
L
LuniZ: Hej, tänkte höra om det är någon som vet vad just fiberplank från Hultsfredshus är gjorda utav. Verkar inte som det går att hitta någon information om det överhuvudtaget. Tänkte mest på om de kan innehålla något hälsovådligt.
5 svar · 9,5k läst
B
BigGitt: Idag går det att köpa hörnlist i plast, trä o metall. Limmar man det hela vägen, sliper man problem. Ska man spackla, bör man maskera runt om. Och använd INTE vanl spackel. Modelgips eller rep fix.
5 svar · 7,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Man rekommenderar aldrig att kakla på ett sådant material, men det fungerar oftast bra med t.ex denna typ av fix som är flexibelt. http://lip.dk/?ID=623&WEBID=3
1 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Du kan vinna ett trappsteg till genom att fasa av öppningen i trapphålet, om det fungerar konstruktivt vill säga. Säg att trapphålet börjar 25cm längre in i undertaket, och sen lutar ca 30-35grader. Då kan golvet ovan täcka lite mer yta ovanför trappen. Men det blir klurigare med bjälklaget, mer jobb. Och i vissa fall omöjligt.
20 svar · 13,4k läst
·
T
Tokyoboy: Ett snyggt jarnstaket? Kan bestallas fran utlandet om det blir for dyrt i Sverige.
1 svar · 1,4k läst
E
Ekberg: Okej dåså! Styrman1: Antar att du menar Beijer det finns inte med på hemsidan, men allt är väl inte med där helt enkelt, dom har ju bra sortiment så det var det första jag kollade. Optimera är väl svindyrt utan företagskonto, men XL-bygg är värt att kolla upp. Och K-rauta hade ju med 90 skivor på hemsidan. Tackar /Dan
12 svar · 10,2k läst
A
Arne999: Det är gammalt och slitet med mycket skarvar. Jag har dessutom rivit ner några innerväggar så det saknas bitar ur golvet :(
2 svar · 1,5k läst
Y
Yrrol: Vad är bäst för att uppnå: A) bästa stabilitet B) Bästa ljudreducering Är det som jag tycker, placera extra reglar emellan de gamla. Fast då blir det mindre isoleringsremsor... Eller att bredda de befintliga? Fast enligt folk som har inte isolering något med att dämpa ljud mer än att fåbort låd-ljudet... Och är det fler utspridda reglar bör ju väggskivorna vibrera mindre... Bilden
16 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.