W
Willy Sangwill: Min tanke var att klä in takstolen med isolering och väggskivor,man får bygga på takstolen så att den blir bredare. I mitt förra inlägg var tanken att fästa bjälklaget i takstol-vägg samt limträ i nock. då slipper du att ändra ytterväggen, stabilare bjälklag, Avväxling vid dörr räcker med konstruktionsvirke 45x220. Säkert billigare också.
19 svar · 7,6k läst
·
M
Mats Fröberg: Stort tack för hjälpen! Ska titta och tänka.
4 svar · 8,7k läst
·
C
Crebel: Stående panel med lockläkt har mycket riktigt inte samma problem med vertikal luftspalt som fasad stående panel. Om du inte vill köra med underspikning kan du inte göra så att du sätter 95:an längs takvinkeln utanpå de vanliga lockläkten (som du inte låter gå ända upp till takvinkeln, utan gör dem en dryg centimeter kortare)?
12 svar · 16,1k läst
M
martin22sthlm: det innebär egentligen ingenting, men visst. Har ett trädäck byggt början på 70 talet på gården som fortfarande är i utmärkt skick, inoljat var tredje år eller så (inte oftare i alla fall). Problemet är väl att virke av god kvalitet är dyrare än tryckimpregnerat. Däremot är det värt att tänka på att luftningen kring däcket måste vara god/mycket god för att det ska fungera.
7 svar · 16,4k läst
J
jeffkan: Jag ska putsa en "förrådsbunker" som har 17 kvm, där ytan är av en grovare betong. Jag vet att det finns ett speciellt namn på betongen men jag kommer inte på det just nu. Men jag är också i tankebanornar att putsa 1 cm och har följt uträkningen som hokanp gav. (jag köper samma säck som fredand44) 170 liter/13 = 13,07.. Så minst 13 säckar krävs för mitt putsande?
6 svar · 12,0k läst
Suhagg
Suhagg: Har köpt en liten stuga som stått utan takpannor en tid. Pappen har släppt igenom vatten på en del ställen vilket gjort att på en del ställen har isoleringen blivit blöt och det har stått så i ca 5år. Har börjat riva i detta och på innertaket finns ett par fläckar med ett par brädor som är nästan helt svarta. Rivit ut detta nu men det finns ju en del mer virke som är blött och
0 svar · 1,5k läst
C
_chrille_: Hej! Jag har en skorsten som har en massa frost sprängningar (håltegel) som har flagnat av m.m Fråga 1: Kan jag använda vanligt puts bruk och lägga igen och putsa upp dessa hål / bitar som trillat bort... Funderar sen kanske att på sikt plåta in den. Fråga 2: När man reparerar fogar som är dåliga så kommer lite puts eller vad jag nu ska använda att garanterat komma på teglet... Hur
0 svar · 3,5k läst
Fasting65
Fasting65: Rent spontant hade jag kanske INTE gjutit en platta på träreglarna. Flytspackel: 75 kg? Insats: 300 kg Lecablock: 20 st * 20 kilo = 400 kg? Murbruk: 100 kg ? Puts: 200 kg? Du kommer snabbt upp i en respektingivande last. Har ni källare under eller vad vilar bjälkalget på? Vi har satt in en spis. Vi har träbjälklag med källare under. Vi gjorde en avväxling, dvs kapade två reglar i
2 svar · 2,3k läst
T
ThomasN: Hej! Vi lämnade in ansökan om bygglov på vårt funkishus från '40. Vi vill byta och omplacera fönster + putsa fasaden. Tyvärr fick vi (ej av byggnadsnämnden ännu) avslag på detta då stadens museér uttalade sig om att huset bör bevaras (enl PBL 3 kap 12§). Detta skall bestridas in i det sista men jag tänker på alternativ ifall vi inte skulle lyckas. Fasaden är väldigt ful och
0 svar · 1,6k läst
B
bassetasse: [citat] Dessvärre är det mer än för syns skull. En stycken på åtta kilo (överviktig då asså..) och en stycken på 6 kilo (bild utan alla kilo först och sen med alla kilona..., tyvärr blev bilderna otydliga).
28 svar · 8,8k läst
·
Ola78
Ola78: Får be om ursäkt till TS jag med, men det har varit intressant att få delge lite kunskaper i alla fall. Tack och godnatt alla, mycket på jobbet, börjar tidigt i morgon med rastning av hund:D och sen jobb
18 svar · 45,7k läst
·
Ola78
Ola78: Ja, det är OSB är den skivan du beskriver, dom flesta tycker den är bättre än spån, även jag, kolla här http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id= och här http://sv.wikipedia.org/wiki/Oriented_strand_board, så kanske du får lite mer info.
7 svar · 4,1k läst
Stefan H
Stefan H: Bra :)
17 svar · 4,4k läst
G
gluecifer: Det blev till slut så att jag satte kortlingar mellan reglarna och drog ner skruvar där, istället för i reglarna där slangen gick. Blev så jäla skiitbra.
4 svar · 1,7k läst
·
saturnus
saturnus: Du kan säkert hitta något galvat vattenledningrör 70--100mm diam, hos någon skrotare. Om du sedan med rörklammer eller svetsar fast ett plattjärn (50cm) på var sida röret, i bredd med träden, så kan du med rep, som fn76 är inne på, bättre fästa dom i stammarna. Får kanske förtydliga, jag menade, att plattjärnen, eller vad man väljer, skall sitta i vinkel mot det horisontalt
2 svar · 6,4k läst
C
covercarl: Ja ventilen är riktad ner mot golvet.. Man ser inte något vattendropp på golvet dock, tvärtom har golvet en torr yta under vv-beredaren. Men kanske det är viktigt att leda ut eventuellt expandervatten genom väggen ut till krypgrunden? Isolera rör, filter o hydropress ska göras, men det verkar även vara problem att golvet/bottenplattan är kall och får varmluft att kondensera. Om jag tar
3 svar · 1,6k läst
B
Byggare Sonja: Tack, bra länk. Om Hagmans kan, borde väl andra märken också ha liknande?
2 svar · 8,9k läst
R
reidar: tyvärr så sitter dom inte utanför väggen.Har en spikrad längst ut som håller en 2"4"där hängrännan är fastsatt.där låter jag spiken vara kvar och förstärker med skruv.
2 svar · 4,3k läst
J
JOW: Du kan ju ha lutning på taket/pappen, och sen bygga en rak terass ovanpå.
7 svar · 3,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Någon slags polyetenfolie räcker, t.ex. täckplast eller ångspärrsfolie. Det viktiga är att det är av polyeten. Gladpack borde också fungera
1 svar · 1,9k läst
Ola78
Ola78: Ni kan kolla på Moelvens hemsida, dom har ett dimensioneringsprogram för limträbalkar. Börja där ohc seom du hittar något matnyttigt. Här är länken dit: http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/lagerbalksprogram/
1 svar · 1,5k läst
J
Jan-Å: Jag gjorde tak och väggar, en regel liggande på källartrappens kant bär upp reglarna med bärlina överst, en bärlina fäst på väggen, samma lutning som taket på huset, råspånt-papp-plåt. Byggde en dörr med samma panel som väggarna, vart väldigt funktionellt och flera har sagt att det vart snyggt också :) Liggande dörr låter som tungt, jobbigt, opraktiskt och inte så snyggt att
4 svar · 12,7k läst
H
husbåt: hej det är så att jag hållit på att rita min husbåt ganska länge nu och nu är det inte långt kvar till bygget av den. jag har delat upp den i två delar där den första är bygget av botten våningen. jag kommer senare bygga till andra våningen när jag har mer pengar. det är därför det står upp två stolpar i modellen :P så jag undrar vad ni tycker? min vägg konstrution är:
0 svar · 2,4k läst
Marcus J
Marcus J: [citat] Var tror du jag finner såna? Inte helt säker på vad du menar. Du menar inte låsmutter?
5 svar · 4,9k läst
D
Dalabyggare: Hej Jag håller på med konstruktionen för ett nytt garage. Ovanpå garaget bygger jag en övervåning som ska fungera som förrådsutrymme mm. För att få bra utrymme på övervåningen använder jag limträbalkar i takkonstruktionen. Bjälklaget till övervåningen kommer att vila på ytterväggarna plus en bärlina i mitten på huset. Bärlinan blir 10 meter lång kommer att vara avlastad i
0 svar · 1,7k läst
G
gt_anders: Hej alla experter och hemma pulare:) Ska lägga Sedumtak på låglutande pulpettak 6°. Följande funderingar skulle jag behöva lite hjälp med. 1. Sedumtakets vikt beräknas till i runda slängar vara 50kg/kvm och spännvidd 4 meter Vad behöver jag ha för takåsar och vilket cc ska jag ha på dem. Idag sitter där 150x50 reglar till åsarna cc 850mm och det hade varit bra att kunna använda
0 svar · 1,9k läst
cederbusch
cederbusch: Igår gjorde jag som jag tänkte. Letade reda på några gamla spontade plank i samma storlek som en tidigare ägare haft sinnesnärvaro nog att lämna kvar. Byggde upp väggen igen där dörren stått. Fick komplettera sista 14 cm med två 45x70 reglar. Sågade sedan bort "pelaren" utan incidenter. Det kändes inte som att den var bärande, och inte heller klämdes väggen jag byggt åt, så
4 svar · 2,4k läst
·
P
pbengtsson: Tag ut smygarna... http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/151331-bekaennelse-om-okunskap-en-uppenbarelse-av-tumstockens-anvaendande.html
5 svar · 977 läst
Y
Yrrol: jag gjorde ett provisoriskt exempel på hur jag hur jag funderade på att alternativt montera musbanden... Nu är både vägg-biten och skenan ganska skeva.. och vindpappen som syns är ju inte den samma som en tjocka och styva som är längst ner som vindskydd. Vindskyddet ligger pressat mellan väggens inre och panelen... sticker jag mellan musbandet så sitter det lite halvhjärtat utav sig
8 svar · 32,0k läst
The Tor
The Tor: Jag hoppas kunna visa upp ett färdigt kök för er så småningom. Det är ju i sommarstugan som vi fixar så det blir bara lite helgjobb då och då. Tack för all hjälp!
14 svar · 9,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.