Ola78
Ola78: Det låter väl ganska vettigt som du tänker göra. Mellan våningarna behöver du ingen diffspärr isoleringen är ju samma varma utrymme som ovanvåningen.
1 svar · 847 läst
N
Nene: Tack. Funkar alltså med både gips och plyfa/OSB. Fördel med resp skiva?
2 svar · 2,4k läst
M
magnu: Du kan ta tunna plywoodskivor och limma ihop dem omlott, så får du en stor skiva. Jag vet att Fredells i Stockholm skarvar skivor på det sättet.
1 svar · 1,1k läst
A
anderssoncatarina: Tack för det snabba svaret. Nu är väggen nere och lägenheten dammig för lång tid framöver ;o)
3 svar · 1,2k läst
saturnus
saturnus: ja kanske det blir bättre, det finns även balk med grövre gods. Men de jobb jag varit med på, där man rivit en bärande vägg för att få ett större rum, har inte hållit måttet = svikt i golvet, vilket medför att det uppstår sprickor. Nu har våra ingrepp, inneburit en låda för att täcka balken, och då blir det lister och målarfärg, som med tiden ger med sig. Men ditt tak, under,
7 svar · 3,0k läst
jac
jac: Tack för uppdateringen, låter lovande. Mitt projekt lär nog kunna ta några månader till :( pga tiden skall räcka till så mycket annat. Jag har en skjutport på plats så det är inte så akut. Men reglarna till ramen ligger ivarjefall i garaget och sågen som jag skall klyva dessa på levererades i fredags. Så det rör sig lite grann ivarjefall.:)
18 svar · 9,0k läst
B
Bambi: Aha, då är jag med, tack för klargörandet, då ska överlappet vara lagom :)
5 svar · 2,3k läst
F
frebor: Tack för svaren! Jag ser fördelen med att lägga hela golvet med gles först men hur löste nu själva slangutrullningen sedan? Tänkte mest på vändningarna. Om man sedan skulle kunna lägga en ram av gles måste man väl ändå kortla under den sträckan?
6 svar · 2,2k läst
S
seniorkonsult: Ja ska man ha denna typ av konstruktion så krävs avfuktare om det skall bli bra. Det finns typhustillverkare med denna konstruktion som har avfuktare som standard. Vad sanden beträffar så stod det så i normerna 1970-75. Problem är bara att det blåser in pollen, frön och allt möjligt .Sedan börjar det växa svamp då det är idealiskt klimat. Din lösning blir nog bra.
3 svar · 3,1k läst
K
kalubah: Jag lägger 17mm råspont. Jag måste dock lämna en glipa i kanterna kan det innebära problem? Vad finns det för risker? Kan det uppstå fukt eller isolerar det bara sämre om isoleringen utsätts för vinddrag?
2 svar · 2,3k läst
palbin
palbin: Hej! Kan man använda Casco HusFix för att ersätta saknat material inne i en öppen spis/murad vedledstad? (Jag fick detta råd på XL-Bygg, men då jag kollat produktinformation på www.casco.se så står det inget om värmetålighet så jag är lite misstänksam .... ) Vad fyller man annars ut med? (Eldfastbruk är väl lite för fint då det skall vara lite större reparationer, och det
0 svar · 2,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Ja. Fortfarande samma Stena Stål-lista som ovan ;)
10 svar · 24,9k läst
D
dosken: En planka är så bred att man kan gå på den och så tjock att den håller att stå på några meter ut från relingen. Annars hade det hetat "Gå på brädan" :cool:
14 svar · 3,1k läst
C
Callemaja: Tack för svaren. Som amatörsnickare så snear man till ibland när man inte vet hur man ska göra och vilka konsekvenser det får om man gör på det ena eller andra sättet.
3 svar · 1,3k läst
T
tonyboy: Finns det någon som kan rekommendera en konstruktör/byggnadsingenjör som kan räkna på en balk? Vi är nämligen också intresserade av att riva en del av bärande betongvägg och ersätta med balk av något slag. Edit: mellan norra stockholm eller uppsala /Tony
20 svar · 20,3k läst
·
S
SSDD: Mja Spruta Är nog ingen större vits efter som jag redan byggt väggmodulerna för skivor..
3 svar · 1,6k läst
MaZtoR
MaZtoR: Ring en sotare är mitt råd. Sedan om du behöver måla om något så finns det speciell färg för rökskador. (brukar även ta nikotinfläckar och fuktskador)
1 svar · 4,0k läst
A
anaitis: En riktig skrapa brukar funka. Man kan ofta luckra upp limmet med ngt lösningsmedel. Själv har ngn gång blivit tvingad att ta till huggmejsel/stämjärn. Limmet hade dragit sig långt in i putsen! Fick altså putsa om delar av ytan.
1 svar · 3,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Hmm.....här blev det tvärtom. De flesta vanliga fogskumsorter är diffusionstäta när fogen är några centimeter bred. Samma skum brukar sällan tåla exponering mot vatten under lång tid utan att bli förstört.... Däremot finns det skum som långtidstål vattenexponering, uv etc.
2 svar · 4,7k läst
nimhed
nimhed: Tryckt regelvirke har ju ofta en garanti mot rötskada, även om det är nedgrävt. Jag har förvarat det utomhus under presenning, med spännband, men utan luftspalt emellan, detta för att minimera risken för bananform. Jag har dock ingen egen erfarenhet av att lagra tryckt virke.
9 svar · 7,6k läst
·
ByggEva
ByggEva: Vi funderar på att öppna hund och kattpensionat. Jag har kollat runt på nätet för att hitta någon tillverkare som gör billiga enkla, isolerade byggnader (gärna moduler). Är det någon som kan tipsa om någon bra tillverkare? :)
0 svar · 1,2k läst
R
reidar: tack skall ni ha för svaren "pinebar" och "doldskada".skall testa bägge förslagen. Dallas
3 svar · 3,7k läst
D
Dr.SiC: Har läst ett antal trådar om hur man minskar stegljuden mellan våningarna och "zankan" har skrivit mkt om Stepisol och epdm gummiremsor. Stepisolen verkar vara omöjlig och få tag på (har iof bara kollat med Beijer) så kvar är epdm remsorna, men var köper man sådana?
0 svar · 2,2k läst
A
anaitis: Om du vil undvika kryssen efter spårskruven är det lätt att spackla över skruvarna innan du gjuter.
1 svar · 2,5k läst
S
sixten88: Cc avståndet beror helt på vad man har för gips och antalet lager. Leverantörerna har färdiga lösningar för cc avståndet. Men det är inga problem att montera gipsen horisontellt, använd bara skarvplåt i skarvarna.
2 svar · 2,1k läst
T
Tullmannen: Behöver man lägga fuktspärr mellan ny betongplatta och innerdörrströsklar ?
0 svar · 2,9k läst
Skånelängan
Skånelängan: Avslutar själv denna med att det blev att "såsa" på karmen, fog, bottningslist och till slut drevning runt karmen. Sedan ska detta kläs in. Bleck nertill på tröskel.
3 svar · 5,2k läst
·
M
marcuspresident: Första inlägget på forumet handlar om en betongtrappa jag har i mitt lilla torp. Betongkeps och betongtrappa två obehagligt hårda saker. Till saken som ni ser på bilderna ska hela verandataket bort och bytas och betontrappan ska förlängas 1,4m till höger. MIna frågor blir alltså hur jag ska ta mig till. Det ska sägas att jag är en rookie på området. Men jag har gjutit ett
0 svar · 2,2k läst
·
bigsnucke
bigsnucke: Skulle aldrig betala för ett dörrmontage som inte fungerar...
6 svar · 6,6k läst
janwide
janwide: Puffar lite för den häringa tråden. Ingen som vet?
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.