Ett hål, 4 kanter, i en vägg har alla sidor olika mått, antar att man måste mäta diagonalerna då också för att få till det eller finns det något annat smart "trix"?

Vet inte vad det är för material i väggen, men borde det inte funka att bygga en oregelbunden ram (kanske räcker med 4 sidor?) som passar precis i hålet och som du kan fästa med skruvar utåt mot det större hålet. Sedan fylla igen hålrummen mellan ramen och hålet med lämpligt material (t.ex. husfix vid mindre volymer)? I själva ramen fäster du en gipsskiva.

Ett amatörtips, finns säkert mycket bättre lösningar :)

Ja, tack men jag tänkte mig mer åt att du reglar upp en vägg och den sista biten som skall dit är en rombliknande sak eller om du har ett hål i te.x. en gipsvägg eller träskivevägg och vill sätta igen det. :)

C
Ja, om dom motstående sidorna är lika långa men hålet är rombformat får du antingen mäta diagonalerna eller vinkelmäta.

I dylika fall brukar jag mäta sådär halvnoggrannt så att jag kan skära till en provbit i kartong som jag justar till tills den passar och kan användas som mall för den riktiga skivan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.