Y
Köpte hem en musband-skena och har laborerat lite. Antingen har jag inte uppfattat hur det är menat att installera eller så stämmer inte mitt hus ihop med deras tänk.
-Jag tror jag kan ha hittat en nödlösning för lyckas montera det dessa såsett..

Men så funderade jag lite... Räcker det inte med fint nät istället..

Ifall mössen springet mot huset, skulle de verkligen lägga så stor energi att gnaga hål i aluminiumnätet? istället för att springa vidare och leta tills han tröttnar och mösar sig till grannen istället..

skulle vara betydligt enklare att montera...

ett alunät tror jag nästan funkar som tandtråd för dem tyvärr.
Luktar det intresant eller de vill in så gör de sig ett hål

Y
Någon som vet hur jag ska montera musbanden?

Som nödlösning funderar jag på kila upp den mellan vindpappen och panelen, och ta montageskruv och nypa fast "taggarna" jämns med de brädorna.. borde gå men är ju inte tänkt att göra så...

musband.jpg

Y
för jag kan ju inte riva hela huset för att kunna montera efter nyproduktion exemplet...
isola_hiirilista_article_image.jpg

• Gilla
Peter Lindqvist1
  • Laddar…
Y
vore det inte enklare att bara dra ett långt månghåligt spikband och skruva fast den under de innersta panelbrädorna? eller skulle det ge huset förlite luft?

spikbandvinkeljrn.jpg

Någonstans har jag läst att 5 mm är det minsta utrymmet en mus behöver för att ta sig förbi. Nu vet jag ju inte hur stora hålen på det där spikbandet var men...
I mitt eget fall är det fullkomligt meningslöst att montera något musband under min nya fina panel, detta eftersom det är rena atuostradan upp från krypgrunden där de i stort sett kan ta sig upp varhelst de vill. Mina fina giljotiner jobbar för högtryck från höst till vår. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Ovrigt/Musfallor-2-st/

(Kattkräken ligger däremot i godan ro och väntar på att matskålen skall bli fylld)

5 mm tror jag gäller små möss. Normalstora husmöss stoppas nog av spikbandet som jag tycker verkar vara en vettig idé. Tror rentav jag ska prova det själv om jag hör möss i fortsättningen - har just varit och tätat på vinden.

• Gilla
raggboda
  • Laddar…
Nu har jag kollat upp det hela, "vanliga" möss tar sig förbi på 6-7 mm och en råtta klarar sig med 20 mm. Smidiga små djur det där.

Y
jag gjorde ett provisoriskt exempel på hur jag hur jag funderade på att alternativt montera musbanden...

Nu är både vägg-biten och skenan ganska skeva.. och vindpappen som syns är ju inte den samma som en tjocka och styva som är längst ner som vindskydd.

Vindskyddet ligger pressat mellan väggens inre och panelen... sticker jag mellan musbandet så sitter det lite halvhjärtat utav sig själv...

tar jag då montageskruv och nyper lite här och var på panelen, såbör den sitta där, någolunda... en stund..

fast musen kanske är så jobbig så den lyckas trycka bort de taggarna som egentligen ska ligga i spänn men som i detta fallet bara precis täcker öppningen..

musbandide.jpg

• Gilla
da_leader
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.