janwide
janwide: Puffar lite för den häringa tråden. Ingen som vet?
1 svar · 1,4k läst
Y
byggare henke: varför? dom har väl haft spikarna där så att bulten inte tappas i väggen om man byter handfat kanske. måste ju funnits mutter eller annat på andra sidan
2 svar · 1,7k läst
J
jtl: Hej, Håller på att byta fasad och tilläggsisolera och upptäckte att gipsskivan bakom vår murade spis är trasig (sprucken) och pappen dessutom inte mått bra av värmen... Spisen är murad med tjocka väggar och har aldrig fått några anmärkningar vid kontroll. Frågan är vad jag kan göra åt den trasiga gipsskivan? Alternativen som jag funderar på är: 1) En ny gipsskiva (brandgips)
0 svar · 1,5k läst
·
vadintor
vadintor: Hej, Jag har kikat och sökt runt på forumet men inte hittat någon lösning till mina funderingar. Vi bor i ett 1½ planshus och önskar en avskiljande dörr på ovanvåningen vid trappan ner till entréplan. Hur nära trappan kan man montera dörren, dvs hur mycket golv måste det finnas mellan dörr och det första trappsteget? Hoppas någon förstår vad jag menar. Torbjörn
0 svar · 2,3k läst
M
magnu: Skruven tål rätt mycket :-) Frågan är hur mycket skivan tål. Om det är en enkel gipsskiva, är det inte så mycket, men 8 kg lär ligga på rätt sida http://www.byggahus.se/forum/koek/10401-gipsvaeggar.html
1 svar · 10,1k läst
C
corre: Optimera http://www.optimera.se/wps/wcm/connect/optimera/optimera/kontakt/optimera-linkoping //erik
3 svar · 5,6k läst
prototypen
prototypen: Saxlyft. Protte
5 svar · 2,3k läst
A
Ahlbom: .. om allt ändå skall målas.. Köp några hyvlade brädor och gör några spår med handöverfräsen så får du de dimensioner du vill ha!
1 svar · 1,8k läst
A
Ahlbom: Efter att ha först ha lejt för läckande kanal, samt fått göra om tätningen själv 6 gånger så har jag fått lära mig den hårda vägen.... det behöver inte kosta många kronor och stoppa in ett rör skulle jag inte välja pga att man förlorar värmen från rökgaserna. Torkar ut vinden etc.. Börja med att provtrycka murstocken själv, identifiera de ställen som läcker, sota pipan
4 svar · 4,3k läst
B
Blåsås: Har precis övertagit ett gammalt hus ifrån 1935. Ett av projekten innbär att bygga en ny trapp. Finns någon som vet om det finns någon handledning eller ritprogram där man själv kan konstruera en L trapp. Trappen ska byggas på plats.
0 svar · 1,2k läst
J
jtengen: Hej Vi har ett 20-talshus som blev lite "sönderrenoverat" på 60-talet. Vi vill nu återskapa detaljer från ursprung och kommit fram till ett problem. Balkongen är idag med plåträcke som jag vill ersätta med putsad mur med alla dess detaljer. Min fråga är hur de löste avrinningen av vatten? Jag tänkte köra på två dräneringshål i på var sitt hörn ( med fall dito) som kopplas till
0 svar · 1,2k läst
D09
D09: Tackar =)
2 svar · 1,4k läst
D09
2 svar · 1,4k läst
J
jeffkan: denna ytan är grovt ojämn, och absolut inte någon brobetong :) men bunkern är gjuten 1997, och har blivit utsatt för all form av väder sedan dess. Kan det ha påverkat betongen på något sätt som jag måste ta hänsyn till?
5 svar · 1,4k läst
mrVoodoo
mrVoodoo: Jag hade försökt använda någon form av styrplatta sedan också för att vara säker på att inte hålet "halkar". Kanske en mdf (eller vad du nu har liggandes) klämd med en snabbstötta kan funka? Beror ju lite på hur det ser ut med väggar. Vill ju inte ha något som gör åverkan på väggen heller så mkt mer fastsättningsalternativ av ett styrhål kan jag inte komma på.
1 svar · 1,0k läst
B
BigGitt: Var kan man hitta dessa glasblock? Helst i södra Skåne.
0 svar · 723 läst
J
J.B.: Ja den är ännu enklare.Jag körde med plugg eftersom jag har Leca som inte är det mest montagevänliga materialet.
10 svar · 1,8k läst
J
jhenrikj: [citat] Nu är det ju inte garaget man ska brandskydda utan intilliggande byggnader.Brandklassningen är ju för att begränsa spridning (gips brinner dåligt). Eller tycker du att om garaget börjar brinna så är det lika bra att boningshuset får brinna ner också? Edit: Alltså, brandskyddet byggs i garaget, men inte för att inte det skall brinna ner.
7 svar · 13,5k läst
M
mikaelbe: Murbruk B eller C, http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40587-vilken-sorts-murbruk-foer-att-reparera-skorsten.html
2 svar · 9,1k läst
Nusnäs
Nusnäs: Jag har en gammal stentrapp utomhus (60-70 år gammal) gjord av sandsten som har börjat släppa i fogarna och vissa plansteg har lossnat. Min fråga är - vad är lämpligast att reparera trappen med? Murbruk - betong - annan lämplig fogmassa? Tacksam för tips.
0 svar · 2,7k läst
Y
Yrrol: inte om det är den specialaren som smakar beskt. anticimex kör den samt att en på internet säljer dom.. dessvärre behövs skumma verktyg för använda tuberna
38 svar · 30,8k läst
·
Ola78
Ola78: Håller med forbo, bättre du sätter hela längder och kortlingar för att styva av det hela. Du bör nog använda 45*95 för att inte väggen ska bli för vek när den blir så hög.
2 svar · 1,7k läst
J
jivanoff: Jag har haft precis samma problem i min gillestuga som jag åtgärdat med ett Nivell golv. Det jobbigaste var att få ur reglarna, eller ja, de reglar som inte ruttnat sönder. I detta golv satte jag även in ventilation så nu ska det väl till om det ska bli dåligt i golvet! Men har man inte några större fuktproblem så kan man bygga nivellgolvet med "självdrag" då man lämnar ett litet
1 svar · 3,8k läst
The Tor
The Tor: Valter: Starta gärna en egen tråd med dina frågor så slipper jag få påminnelser via mail när någon svara på dina frågor. Tack! :)
12 svar · 5,3k läst
prototypen
prototypen: Regn och snö är inte problemet. När det ligger snö på taket och blir varmt och fuktigare på vårkanten så kondenserar fuktigheten på undersidan plåt/pannor. Jodå jag har ett garage med det lilla byggfelet och det droppar friskt på en del ställen. Protte
6 svar · 1,4k läst
F
flygrc: Du har valt tegel och aluklädda fönster för att få underhållsfritt ? Varför vill du då ha en trälist som behöver målas? Jag hade plåtat med skruv eller popnit i alubeklädnaden.
7 svar · 7,2k läst
J
Jan-Å: Som sagt, ingen expert direkt :) men plasten förhindrar väl att fukten vandrar ut ur huset och när det inte värms upp blir temperaturskillnaderna under ffa vår och höst så stora att ventilationen inte klarar av att hantera kondensen som blir. Det blir fukt på väggen som möglar.
8 svar · 2,0k läst
TorOdd
TorOdd: Lyfter denna gamla tråden då vi har ett liknande problem. Vi hade hjälp att sätta upp stommen till garaget och öppningar för fönster sattes in enl ritningen från husleverantören. När takstolarna anlände och sattes upp visade det sig att takstolarna hamnade mitt över fönstren istället för bredvid som det tydligen var tänkt. Nu undrar vi om vi behöver flytta fönsteröppningarna,
11 svar · 15,3k läst
·
B
BigGitt: Konstigt. Förr var det inga problem med att köpa...
6 svar · 7,1k läst
M
mia31: Hej Fröberg. Jag är lite nyfiken på Isorast, vi står i valet o kvalet hurvida vi ska bygga med dem i jönköping. Har följt dina inlägg o förstått att du är väldigt nöjd med samarbetet. Men jag är lite nyfiken på hur ni har löst problemen med fukten för det lät ju lite skrämmande att huset inte blev tätt. Är birger hjälpsam när problemen uppstår eller hur hanteras det? Skriv
1 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.