Byggmaterial & Byggteknik
Lagavulin: Intressant! Tror npg att en hel del av lågpunkterna kommar att rätas ut när du skruvar ditt 28mm-golv. Få saker orkar stå emot de spänningarna vid skruvning. Men hyvla av topparna så gott det går. Lycka till / Lagavulin
imported_jo: Jo jag håller med om att vanlig takplåt är högre ljudnivå vid regn, men plåten jag la på stugan förra året är den här sandstensbelagda takplåten, från Planja. Det hörs knappt nåt vid fullt spöregn. Dessutom slipper man dom där fula snörasskydden. Då plåten är sandbelagd så ligger snön kvar, den kan liksom inte glida.... Vid extrema snömängder kan den "skikta" sig och
Tocke: ....även om molly är bra! Hade samma problem när jag bodde i lgh för länge sen....men jag byggde en typ av spalje i planhyvlat. 2 vågrätta i samma bredd som hatthyllan och sedan lodräta som gick nästan från taket och ända ned till golvet. Vitlaserade den...blev helt okej Så den fick ta lasten från hatthyllan...skruvade bara upp själva spalje´n med 4 skruv. Sedan satte jag krokar i
på landet: Här kommer lite skisser. Tyvärr har jag inte något bra ritprogram så det är kassa power points, men förhoppningsvis ger det en tydligare bild med det jag behöver hjälp med :) Bild A: Tvärsnitt konstruktion med takstolar, ny innervägg Bild B: Exempel loftets bjälklag Bild C: Översikt planlösning rum under loft. Och lite justeringar på måtten efter kontrollmätning :blushing:,
psv79: Hej, Har byggt till 18 m2 till mitt hus. Dessa 18 m2 ligger uppe på källaren och har tidigare varit en uteplats, dvs betongplatta uppe på källartaket. Denna betongplatta har ett fall vilket ställer till det en del för mig. Ytan är 5,4 x 3,3 meter. Där fallet är som "grundast" kan jag har jag 5 cm att spela med och där det är som "djupast" 10 cm. Tänkte använda mig av uponors system
eriobe: Nej det är inget farligt med att färgen inte tränger in, men det kan bli randigt. Målar du en gång innan åtgärdar du det problemet. Om det går att limma dit kvistar? Jo det borde väl funka om du har så tur att det är hela runda hål som skapats.
Mattias_Jo1: Hej, Mitt garage golv precis där garageporten går ned har ca 1 meter där jag får en glipa under garageports läppen som golvet verkar ca 1 cm lägre. Är det bäst att använda betongspackel eller nått annat?? Bör jag göra nått med golvet innan spacklingen tex göra det ojämnt eller prima??
Mats: Var ju så man gjorde för i tiden att man satte en brädbit som lask istället för plåtar. Använde formplyfa själv till några takstolar för ett tag sen men de var helt och hållet hembyggda utan någon dimensioneringsberäkning eller så
valthornet: Tänkte göra två garagedörrar enligt metoden vändlimning med störtning som jag läst om i forumet. Är osäker på material på skivorna, utsida och insida. Det är kallgarage. Är 12mm K-plyfa rätt? Finns det bättre material? Vad skall man välja för gångjärn, hak eller lyft?
maco1: Hej, vi är mitt i byggprocessen av vårt stenhus (1-plan) som byggs i siporex (Ytong), även innerväggarna, och just nu är vi valet hur vi ska göra med innerväggarna. Vad vi förstår så finns det 3 varianter man kan göra: 1. Köra Knauf MP75 gipsputs som sprutas på med maskin och sedan jämnas ut med en lång bräda. Då får man en helt slät yta som är 8-10 mm tjock som sedan kan
hyweu: Det var ju trist. fast å andra sidan förklarar det också varför priset var så pass intressant ;) Tack för snabbt svar!
El_-micke: kör man med vanlig 22mm spån i ändarna o spårade skivor imellan o sedan spårar själv med en hanöverfräs så blir det nog det mest prisvärda alternatiet...för de är ju vändskivorna som drar den största kostnaden
gluecifer: Tror ni man har nån fördel av att köra igång en luftavfuktare innan jag packar upp paketen med furugolv och skruvar det? Alltså, det ska ju få ligga inne några dygn oavsett, men kan man dra ur mer fukt ur golvet med en avfuktare innan jag lägger det. Min tanke är att få ur så mkt som möjligt innan hösten & vintern kommer med torrare luft. Eller är det onödigt?
Forrest: Jippi, har nu med miniräknare där dessa funktioner fått grepp om det. d^_^b Hehe... med er hjälp blir man ju även matteproffessor i byggforumet. Tack för ert tålamod.
Crickster: Om jag tar ner så tar jag ju bort isoleringen de ger, fast det kanske inte är så mkt ändå... jag vet inte riktigt. Har hört att det är som 3 gipsskivor. Det är klart att det blir svårt att sätta upp grejor på Trextexen också eftersom det är en distans mellan tretexen och betongväggen också... eller finns det något bra sätt för det? Om jag istället sätter väv så behöver jag
Hubbe2: samma här, tumstock och mattkniv. Surformar endast då man tagit i för lite eller kanten blivit för ojämn. (bökigt att kapa 3-4cm längsmed utan att det blir lite ojämnt.) samt vid fasning av skarvar.
Yrrol: Jo precis, blev skeptiskt när ena snickaren pratade om sin bultpistol när jag haft byggingenjör som pratat massor om hållfasthet osv inför att köpa rätt balkar, hehe. får skynda mig att limma fast lite brädor innan han kommer tillbaka. :)
jimmyboy_666: Nej brandklassningen gäller hela väggen och både inifrån rummet och utifrån. Men kommer sätta en skiva utegips upp mot råsponten och sen 170mm isolering som en "brandvägg" längs takfoten.Uppfyller med råge ei30. Fönster verkar dock vara alldeles för dyrt att få in längs sidan, får räcka med en ei30 klassad dörr.
Toobster: Ja det är golvet fast inte själva det man går på utan underlag. Antar att det är dåtidens variant av golvspån.
WaldenWoods: Så länge det inte luktar mögel borde det vara okej så som du beskriver.
Yrrol: Har haft virket liggandes ute under plast. drog in en bräda och sågade till samt skruvade upp den mot taket.. Och nu märkte jag att den ser svagt sotig ut, samt att den var fuktig iofs... är det något att bry sig om eller ska jag jåla med att pensla på anti mögel?
Yrrol: Ni ser på min bild, det är precis så man kan vålda en gipsskiva mellan gles och innervägg... Hade ni dragit gips hela vägen eller hade ni stannat vid väggen, sen lagt en ny skiva på andra sidan... lite dumt att börja fixera ifall det är meningen att jag ska ha skivor hela vägen..
zingo: Har suterränghus. Fönstren är ju förfärligt små (smala, liggande) i vissa rum på markplanet. Är oddsen höga att det går att bila upp större hål i betongen så man kan sätta in större fönster, eller är det inte att rekommendera? Mycket jobb? Hur gör man?
gluecifer: Har rivit ut allt skräp ur vår kalla källare som var rätt fuktig, och satt in avfuktare så nu känns det fräschare. Håller också på att riva ner gamla källartaket då det var i sämre skick + ta ner all sågspån som utgjorde isolering. Ska alltså göra om det helt. Min fråga är vad jag ska ha för typ av tak, i krypgrunden har jag ju trossbottenskiva (behandlad masonit), men i
Ewald: U-värdet på den lätta konstruktionen var 0,318 W/m²K och U-värdet på den tunga konstruktionen var 0,33 W/m²K. Energiförbrukningen på respektive platsen var 4452 kWh för respektive perioden och respektive hus med den lätta konstruktionen och 4206 kWh med den tunga. Vanligtvis är dock U-värdet avgörande för energiförbrukningen. Värmelagringsförmoga spelar dock ofta också en