Larsa
Larsa: [citat] Nu var det ett tag sen jag köpte, men som jag mins det var dessa mycket billigare (typ hälften, kring 20kr/m). Men det är alltså lister med kvistar etc (B-kvalitet)
8 svar · 7,8k läst
M
mange1977: Har precis fått bygglov för ett glasparti på 260x210cm i en yttervägg och min fråga är då hur kraftig avväxling jag behöver och hur den bör se ut? Huset är byggt 1965 i 1,5 plan och ytterväggarna är ca 25cm tjocka med puts utvändigt. En kompis som jobbar en hel del med stålbalkar har kommit med ett förslag som innefattar dubbla L-balkar med godstjocklek 10-15mm och 130mm
0 svar · 1,5k läst
M
myrstack: Då ska jag jaga tag i förhoppningsvis lite billigare skruv och bits på biltema! Bifogar även lite bilder för arkivering där man ser hur jag har valt att sätta skruvarna. Som synes kommer jag göra ett försök att låta mattan (som sitter som berget) sitta kvar på steget när jag monterar renoveringskiten. I och med att jag var lite osäker på hur hårt mattan satt överallt valde jag
14 svar · 6,4k läst
·
Z
hokanp: Helt klart platta på mark. Du blir av med alla problem som finns med torpargrund.
4 svar · 1,2k läst
K
Kristina J: Hur mycket jag än putsar med olika medel på vårt marmorbord, så finns det ändå kvar ringar och fläckar som syns i vissa lägen. En gång lät jag slipa om hela skivan, men det kan jag ju inte göra regelbundet. Är det någon som har ett tips?
0 svar · 2,7k läst
M
m5patrik: Vad bra, då kan man pusta ut lite. Började bli orolig för att jag tänkt fel... Hur löste du det med att gå runt hörn? Bara klamrade fast röret eller har du använt kallbocksfixtur? Är detta rör med skyddsrör som du använt? Kallbocksfixturen för rör i rör (25mm) tyckte jag byggde lite för mycket för att få plats i 45mm vägg, men den kanske inte behövs?
2 svar · 3,9k läst
L
Lycksta: Tack, det är liggande panel och det kommer inte göra nå om det syns så jag får se hur jag donar till det. Tigersåg? Hu får nog pilla bort de på nå vis =) De va pappen jag va mest bekymrad över just nu så tack.. ska fixa de nu snart..
2 svar · 1,7k läst
mrVoodoo
mrVoodoo: Jag skulle nästan gissa att det blir billgare med bruk också, vad går en säck för hos byggmax? 40-50kr? I fråga om bruk hade jag nog gått på C-bruk, om du inte med säkerhet vet att väggarna är nyare/av hårdare bruk.
4 svar · 4,9k läst
P
pbengtsson: Du kommer att klara dig ex på 145x45, men det är lite lite för isolering så kör på den dimension som du tänkt isolera.
3 svar · 8,3k läst
·
cederbusch
cederbusch: Detta blev en monologtråd, men jag måste ju visa hur det färdiga resultatet blev. Jag vet iaf att jag uppskattar att se bilder på färdiga projekt.
2 svar · 10,2k läst
·
C
callel: Det var så jag funderade också men pga av en djungel av vp-rör så slutade det med att jag i morse hyvlade av 2-3mm på glespanelen istället.
2 svar · 3,2k läst
P
på landet: [citat] Nog får man väl in en katt genom en inspektionslucka på 150x150mm :D, frågan är bara hur man får ut den igen :x [citat] Ja det är precis sådana jag tittat på. Så standarden på VVS inspektionslucka ligger alltså på runt 400*X ? Mvh, //H
2 svar · 8,1k läst
Kave
Kave: Ok. Vad tror ni om ex 2cm Cellplast för något bättre isolerande verkan och sen gips på det? Man ska ju egentligen inte isolera invändigt.
3 svar · 2,1k läst
L
lindqvist71: Jaha, nu är jag med på hur du gör. Men mina överliggare går in i den stående 70x45:an så jag kan inte låta överliggaren gå in i stolpen för då blir det så annorlunda än resten av räcket. Men ska hålla det i minnet till nästa gång jag har snedhörn. Så jag börjar med överliggaren hela vägen mellan stolparna. Men mitt räcke blev helt okay i alla fall.
6 svar · 14,7k läst
·
P
psv79: Hej, Ska gjuta cirka 5 cm betong på befintlig betongplatta. Har suttit tjärpapp på denna yta innan. När tjärpappen är borta återstår en tunn tunn film av lim kvar. Kan man gjuta på denna eller måste man fräsa bort resterna? Tacksam för svar!
0 svar · 1,5k läst
gadu^
gadu^: Jo, mentalt har jag bestämt mig 6mm MDF. Men skall man bygga på med småtbitar till samma nivå som golvet och sätta MDF'en kant i kant uppe på regeln eller skall man göra påbyggnaden 6mm utanför regeln så MDF'en hamnar under. Vilket blir snyggast?
2 svar · 1,3k läst
·
prototypen
prototypen: Plywood är ett bra material att ha bakom gips, så mycket enklare att sätta upp saker. Regla så tunnt som möjligt för att få en rak vägg. (reglarna kommer att bli olika + att man får lägga mellan masonit/plywood/kartong-bitar för att få det rakt) Protte
4 svar · 5,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Exakt samma lösning kom jag på för tio år sedan när jag byggde farsans förstugebro och har anammat detta för den egna bron. Kan intyga att det fungerat mycket bra. Väldigt stabilt och lätt att ta isär med lite hjälp av en kofot. Mina klossar är små bitar av ek som är uretanlimmade och försänkt skruvade mot stolparna. Jag har även snickerier upptill som är fästa på samma sätt.
1 svar · 18,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det är väl säkert så att bunten med råsågat har varit stålbandsbuntat vid torkning och bandet har pressat ihop virket på ytterplankan.
3 svar · 2,5k läst
·
Ola78
Ola78: Så som du tänker med att bara ha den del som behövs för att bara lasten borde gå, men för säkerhets skull ta kontakt med en konstruktör, kan vara annat som påverkas också om du gör på detta sättet. Det finns kanske ett sätt men jag vet inte om det går att genomföra, men på flerfamiljsfastigheter med kallargrundmur och sen fasadtegel har jag för mig att man har ett
3 svar · 2,1k läst
S
sevilla: Hittade nu, det var denna jag tänkte på: http://www.novatech.nu/Novatech-367.aspx?ProductID=PROD501 Borde funka att fylla igen springor mellan tröskel och golv antar jag? Finns dock enbart i ek, inte valnöt.
2 svar · 11,9k läst
vojma
vojma: [citat] Stopp, stopp!!! Ska du inte ha dem själv så hämtar jag gladeligen om du bor inom 10 mil från Piteå
5 svar · 7,8k läst
AXS
AXS: Synd att ta bort, tycker det var fint! Iaf spara en. Man kan alltid bygga på för att få bord eller liknande. Kul att spara för framtiden.
8 svar · 9,0k läst
·
S
Slyngel: Har jag ställt frågan fel eller är det verkligen ingen som har någon erfarenhet av nått liknande??? JW
1 svar · 1,9k läst
The Tor
The Tor: Vi har breddat en dörröppning och i ovankant av den nya öppningen ligger en 120mm balk för att avlasta. Det har blivit en glipa (c:a 5 mm) mellan balken och Treetex-väggen ovanför som inte går att täcka med en list utan istället skulle jag behöva fylla ut med något. Har fått tips om Husfix? Eller funkar det med spackel och i så fall vilken typ? Ps. Vi kommer att sätta gips på ena
0 svar · 897 läst
cust3000
cust3000: :) [citat] Nu var ju dispyten gällande om hurvida man använder faktor 10 eller 9.82, och det framgick i slutet på dispyten. Nog sagt om detta.
35 svar · 5,8k läst
·
MaZtoR
MaZtoR: Skruva i fogen så är det lättare att laga om du nu inte skulle vilja ha det där längre. Krok som ska vara till hängrännor ser man ganska ofta som steghållare på garageväggar. Ser helt ok ut tycker jag själv men går inte att hänga så mycket mer i.
1 svar · 2,5k läst
K
kalubah: Hmm, ok en god anledning att ha kvar råsponten som ligger på torven idag. Å andra sidan riskerar jag att få en luftspalt mellan isoleringstyperna vilket kanske inte är så lyckat. Såg ett tryckfel i min lista - så här ser det ut: Ny konvektionstät vindduk Befintlig Dubbelråspont med papp emellan Befintlig 200mm torv Befintlig råspont (möjligen orkar jag med att plocka bort denna och
3 svar · 1,1k läst
N
nygård: Hej! Köpte nyligen golvbrädor 33 mm . Hade för mig att man skulle lägga dem omväxlande vad gäller urspr kärnans läge. upptäckte att fjäder resp not var förskjuten. Kontaktade hyvleriet som påstod att det skulle vara så . Då kan man ju inte växla vad gäller kärnans läge. Någon som vet något om detta?
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.