hej på er alla
det är så att att jag undrar om det är möjligt att gjuta ett tak?
då förutsätter vi att huset klarar av tyngden och istället fokuserar på tak aspekten :)

så hur skulle det gå till?
jag tänkte att man gör en form på taket och häller på betongen, efter betongen har stelnat så använder man någon sort medel som gör takt klarar av fukt. skulle det funka?

varför?
för jag vill ha ett stilrent tak utan några väck utan typ ett plant golv som tak och jag vill ha ett grönt tak också. så man häller in lite gröna färg-ämnen i mixen sen så tror jag att resultatet skulle vara "annorlunda :cool:".

kommer det funka, om inte har ni några bra förslag på andra sätt att få ett stilrent grönt tak?

Visst går det.
Är ju motsvarande översta däcket på ett parkeringshus eller så.
Många större offentliga byggnader tex sjukhus har ju platta tak
Dock så är det en hel del jobb att se till att man inte får fuktproblem

Om det är ett platt tak så är det ju inga konstigheter. Men man brukar behandla taken så de blir vattenäta, så att få ett grönt tak kanske inte är lika enkelt.
Om det är ett sadeltak eller liknande du är ute efter så blir det ju trixigare.

Om du vill ha ett grönt tak så finns det ju både grön papp, plåt eller betongpannor. Eller skaffar du ett riktigt grönt tak med växter på. Tål ditt tak betongvikt så klarar det nog ett grönt tak med växter. http://www.vegtech.se/sv/startsida.aspx

jag har gjort om min ritning på min husbåt och jag kommer ha ett helt platt tak. pågrund av att det är en husbåt så är vikten väldigt viktigt. och jag undra hur många millimeter behöver man för att den ska kunna motstå regn under max 3 år. jag kommer lägga en terrass över det om det gör någon skillnad:).

om ni har någon annan bra lösning skriv gärna!

för att sammanfatta.
jag behöver ett tak som klarar av <3 år , den behöver inte vara snygg för att jag kommer lägga en stor terrass över samt att den får inte väga så mycket. tror själv att det borde finnas något annat material än betong men betong är väldigt enkelt att arbeta med.

Jag tror inte på betong på en båt. Känns liksom lite fel att ha barlasten så högt upp.
Plåt kan nog vara bättre i detta fall

mats_o skrev:
Jag tror inte på betong på en båt. Känns liksom lite fel att ha barlasten så högt upp.
Plåt kan nog vara bättre i detta fall
hehe tak för tipset fan glömde det :blushing:

jag undrar skulle det funka och bara lägga tak-papp sen terrassen över? vågorna kommer troligen få bort vatten om det skulle regna,

Du kan ju ha lutning på taket/pappen, och sen bygga en rak terass ovanpå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.