8 588 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Blir TOKIG! Tjej behöver hjälp...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Sätt en gängstång i andra änden så har man så lång gänga man vill.saltrulle skrev:Kan köpa en bokhylla av mig istället. Inga skruvar i väggen eller nåt.
Kunde inte låta bli och komma och tänka på dom distansbultarna vi använder i "elskåpen" när jag såg bilden. Har dock aldrig sett dom med gängning längre än dom ca 8-10mm dom brukar vara... men det har kanske någon annan..med längre gängning hade det nog funkat kalas ihop med en vanliga gipsexpander hylsa i väggen.
[bild]
Protte
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Wwhhhaaattt?!?!
Prototypen!
Tror du du skulle kunna specificera den meningen lite mer i Kalle Anka-språk eller äpplen och päron (d v s samma språk man pratar med barn när man ska lära dom något...)????
Tycker jag är hyggligt slug i övrigt men inte på detta ämnet uppenbarligen... *SUCK*
Därför behöver jag lite mer ingående förklaring/beskrivning/översättning... :S
Prototypen!
Tror du du skulle kunna specificera den meningen lite mer i Kalle Anka-språk eller äpplen och päron (d v s samma språk man pratar med barn när man ska lära dom något...)????
Tycker jag är hyggligt slug i övrigt men inte på detta ämnet uppenbarligen... *SUCK*
Därför behöver jag lite mer ingående förklaring/beskrivning/översättning... :S
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag tror att det för ändamålet bästa beslaget är det som Mattias länkade till i inläg 3 här ovanför.
Jag trodde att det beslag (stången med trägänga) som du visade i ditt första inläggg, var just ett som följde med en färdig hylla.
Annars har IKEA en hylla med liknande konstruktion, om jag minns rätt så påminner deras beslag om det Mattias länkade till, dock inte justerbart. Finessen med det beslaget är att det finns skruvhål på det så att man bör kunna använda en skruv och plugg som är lämplig för väggen.
Jag trodde att det beslag (stången med trägänga) som du visade i ditt första inläggg, var just ett som följde med en färdig hylla.
Annars har IKEA en hylla med liknande konstruktion, om jag minns rätt så påminner deras beslag om det Mattias länkade till, dock inte justerbart. Finessen med det beslaget är att det finns skruvhål på det så att man bör kunna använda en skruv och plugg som är lämplig för väggen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om du kunde mäta på din sexkantiga stång "diametern" inte på topparna utan mät på det platta (kallas nyckelvidd, det mått skiftnyckeln måste vara öppen för att gerppa sexkanten), kan vara 7 , 8 eller 10 mm. Det kommer att avgöra vilken gänga det är (M4, M5 eller M6).
Sedan gäller det att hitta ett gipsankare med samma gänga.
Bilden visar en distans med en meter kapbar gängstång.
Protte
Sedan gäller det att hitta ett gipsankare med samma gänga.
Bilden visar en distans med en meter kapbar gängstång.
Protte
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
I gips?
Med dold upphängning av hyllplan?
Med dold upphängning av hyllplan?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Ja, till den skruv som visades i inlägg #1 ? Alligatorpluggen viker ju ut sig och blir som en mollyplugg?
Vilken ras är du? Själv är jag en blandning av Smålänning, Stockholmare, Upplänning och Dalmas.bassetasse skrev:
I'l wait for u babe.bassetasse skrev:
Skulle använt mig av en sån här. http://www.bengtsandberg-byggprod.se/1/1.0.1.0/16/1/?item=prod_prod-s1/486&group=prod_prod_grp-s1/84
Kallas bla. speedplugg eller driva. Man får ju dock tänka på att dessa hyllor inte direkt är gjorda för större belastningar utan mest för syns skull.
Kallas bla. speedplugg eller driva. Man får ju dock tänka på att dessa hyllor inte direkt är gjorda för större belastningar utan mest för syns skull.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Finns liknande också i plast, vilka är mer förlåtande för att inte ha exakt rätt gäng.raveper skrev:
Jag hängde riktigt stora och tungt belastade hyllplan på enkelgips med dessa, men jag satte o andra sidan säkert 10 st.
Raceman skrev:
*SKRATTAR* Jag är en blandning av Skåning, Stockholmare och Dalmas... Komiskt nästan!
Raceman skrev:
Inte så bra... Gett upp hoppet att fixa upp hyllorna med mina "mindre synliga" anordningar då jag inte fick någon plugg till att passa ihop med "skruvdelen".
Så fick bli de fulaste konsoler som någon ever skapat för att hålla upp hyllplanen tillsvidare (se bilden som man även ser ett annat av hålen efter min pluggtestingtesting innan jag gav upp. OCH det är bara ett av ungerfär de hundra hålen jag lyckades åstakomma innan jag gav upp..l Fattas väl bara att väggen rasar nu p g a alla hålen...).
Gunnar_A skrev:
Tack för tipset..., MEN jag fattar inte riktigt vad du menar faktiskt med hur jag ska fästa hyllan??? Antar du menar jag ska sätta en bräda med bredaste sidan mot väggen och hitta en regel så den sitter stabilt, men sen...???
Har nämligen själv varit inne på att göra en liknande variant med en "mindre variant träregel" som blir en "fyrkantig list" under hyllplanet som jag sen borrar fast hyllplanet i "uppifrån själva hyllplanet och ner i minireglen, så att säga" . Men vidare inget jag provat för känns som det inte blir stabilt om inte själva hyllplanet har ngn fattning i väggen utan bara undertill, eller...???
(Om nu det är NGN som fattar vad jag menar för det gör jag nästan inte själv...).
Dessvärre är det mer än för syns skull.raveper skrev:
En stycken på åtta kilo (överviktig då asså..) och en stycken på 6 kilo (bild utan alla kilo först och sen med alla kilona..., tyvärr blev bilderna otydliga).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur mycket färg behöver jag få bort på sockeln?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad behöver jag åtgärda för att kunna stänga av vattnet i köket?
Kök -
Vilken dyckertdimension GA 16/18 och längd behöver jag?
Verktyg & Maskiner -
Airtrack till gymnastiktokiga tjejer
Övrigt Off Topic -
Tokig på golvvärme, behöver hjälp...
Värme allmänt