Byggmaterial & Byggteknik
Fein: Vad använder du för skruv? Gipsskruv och spånskruv kommer man rätt långt med. Köp en låda med plugg/skruv men se alltid till att köpa stora frp så har man kvar till nästa projekt.
Roundup: Som amatör kan jag tycka det låter onödigt att dra 50-millimetarn genom väggen, den kan du väl avsluta några cm innan och bara borra för kabeln genom muren, och täta med nån massa typ sika eller nåt.
DeesL: Ok. Bauhaus järfälla har nästan uteslutande spax. Kolla webshopen eller be dom beställa internt mellan butikerna
mrlars: Allt blev fixat som jag önskade. De tog bort golvbjälken och snyggade till det och resutatet blev överaskade bra. Tack för er hjälp. /Lars
Totte_S: Vi drabbades av alldeles för fuktigt på vinden efter en stor ombyggnation (ny övervåning). Bristfällig/obefintlig ventilation medförde viss påväxt, men framförallt svällde råsponten så pass att den reste sig. Åtgärdsförslag efter fuktutredning var just att ordna mekanisk ventilation för att skapa undertryck och på så viss minska fuktbelastningen. Vi valde att att gå all in och
ljungpiparen: Länka till ritningen direkt så är det större chans att du får svar.
MathiasS: Jag har plågat en blandare från Jula i flera år nu, verkar funka utmärkt. Men, jag skulle önska mig en större blandare om jag handlade idag. Skulle nog handla den största som Hornbasch har i sortimentet om jag handlade nu.
anders07: Den våtrumsgrund jag har är lämplig för upplimning av väv (är inte all våtrumsgrund det?)... Min tanke med tipset var mest att våtrumsgrunden ju är rätt tunn så det blir en "låg" bula när man limmar remsan...
EricLavesson: Tackar för svaren. Det blir syllpapp och reglar på det. En snabb fråga till på samma tema: Ska iväg och köpa reglar och började fundera över hur man bäst fäster reglarna mot väggen (som köksinredningen ska hänga på) Är spikplugg tillräckligt för detta, eller det ska till något annat?
Peter_1: Lite vit latexfog så är det fuktsäkrat och fint sen. :-)
dextrocell: Silikon går inte att måla på och svårare att limma på. Kör latex och låt det torka ordentligt, kan krympa spricka rätt bra. Annat alternativ är ett mellanting, PU fog sikaflex at connection. Krymper inte på samma sätt som latex/acryl något lättare att måla över än silicon
Akahigi: [citat] Håller med tebaks :) Körde en med diamantplatta på betonggolv, funkade kanon. Testade den på lättbetongväggen och då åt den ett litet hål... Ska vara ett sånt där fräshjul...
JOW: Kör en rulle byggplast, häfta upp före gipset, sätt upp gipset, klart.
Akahigi: Jag skulle inte fippla med det där utan att göra det helt rätt, när det är så pass gammalt kan det gå duktigt åt skogen om man gör det "fel". Inte värt det för att bli lite varmare om fötterna. Det finns inga bra genvägar med våtrum.
SBH: stämpa upp från källaren till tak. riva och rensa bort allt på blocken. stämpa under blocket.kapa av vid väggarna. kapa blocket i lyft bara bitar.
cecar33: Om du då får kortändar som hänger i luften så kotlar du där. Men enklast är väl att ta cirkelsågen och kör efter reglarna 1 cm ifrån så att du enkelt kan limma en 45x70-95 längsmed bjälkarna och höjden blir ju under ändarna, dra en tving och skruva, så tillbaka med avsåget efter installation.
KnockOnWood: Pärlsponten är med största säkerhet spikad i takstolarnas underramar/vindsbjälklaget. Men det borde du kunna bedöma genom att se vilken riktning panelen ligger i, och jämföra det med i vilken riktning takstolarna går. Takstolar och bjälkar går sannolikast tvärs över i kortaste riktningen, alltså från långsida till långsida. Och pärlsponten går då längs med husets långsidor
nilsson.ph: Låter klokt, ett bjälklag kan du bygga upp i efterhand om du tröttnar på asfalten. Ja det finns lite olika storlekar, men den vanligaste är 19x19x59cm. Blanda gärna till lite murbruk som du lägger under och emellan blocken, skulle tippa cirka 1 cm tjocklek. Sen gör du precis som du skev.. papp eller nån annan typ av sylltätning mellan syllregel och blocken.
Fredrik Å: Vad ska du ersätta det med ? Om jag hade valet blåbetong som är okänsligt för fukt och en trä,gips,OSB konstruktion skulle jag alla dagar i veckan ta blåbetongen. Fredrik
JKrister: L/300 är maxvärde för vilken nedböjning ögat accepterar sen börjar det synas. Estetiskt går ofta före verklig hållbarhet på trä. Formeln ovanför v=5ql^4/385IE är bedböjningen vid utbreddlast. Gällande vägg blir det väldigt beroende på fönster. Kan man inte sidostadga reglar mot knäckning för det är mycket fönster krävs det lite rejälare. Har du en regel under varje
anders07: Jag skulle nog ha lagt dubbla lister. En bakom som är högre och en framför lägre. Nu är ju tyvärr den lägre som kommer mot redan gerad så det ställer till det lite, den borde varit längre för att möta den yttre listen. Dubbla lister ser inte så dumt ut som man kan tro... Lite latex i ändan på den som sticker upp "trollar" bort övergången.
KnockOnWood: [citat] Vad jag avsåg (lustigt är kanske fel ord) är att det ser ut som att dörrfodret slutar 3-4 mm ovanför golvytan. Och sedan har golvsockeln satts så den skall komma i nivå med fodret. Jag gissar att det ursprungliga golvet var lite tjockare än det nylagda.
Oldboy: Lite mögel på råsponten är inte orsak att byta den. Däremot att fundera på varför det är mögel. Det finns diffusionsöppna dukar som man kan ha istf papp. De läggs med fördel på råspont. Men, för all del, om man av ett el annat skäl inte vill åtgärda orsaken till mögel/fukt så är ju ett tak utan råspont och med endast fuktöppen duk förmodligen en bra lösning. Ja, med
Oldboy: All form av icke täckande behandling kan ändra utseendet på trä. Just ådring och likn kan förstärkas. Vill du minska på det så finns det oljor (t ex golvoljor) med färgpigment (oftast vitt), vilket motverkar att träet blir lite gulare/mörkare av oljan.
Roger i Halmstad: Ok och tack för svaren, jag köper några säckar rödgrund och grundar, sen murbruk b och provar på en bit så får vi se hur det blir, alt, hyra in några betong gubbar.
Ric5: bra förslag, jag fick bara ha en kyl med öl i källaren för frugan, så jag valde garaget... har också funderat på att bygga in det hela, känns ändå som isoleringen skall bort först.
hoppah: Det finns plåtförstärkta pappremsor som passar utmärkt för dina hörn! Borde finnas på de flesta bygg/färgbutiker. Till frågan så tror jag däremot inte att det behövs, dom är mest till för att skydda hörnen på utsatta områden i ett hus. Jag hade kört gips på rubbet och sedan bara satt en pappremsa i skarven som du behagligast sätter på undersidan som i ditt första exempel! :)
Anna1984: Jag tittade precis på specifikationen på min Hitachi NR90AE. Där står det att min tjockleken på spiken ska vara 2,9 mm och max 3,8mm. Biltemas 75mm spik är 2,8 mm breda. Kommer det att bli ett problem?