15 015 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Cementblandare för nybörjare
Vi bor på en gård och håller på med en hel del projekt där det skulle underlätta ifall vi hade en cementblandare (bygga hönshus, putsa på jordkällaren osv osv).
Vad bör man tänka på när man köper en cementblandare? Finns det olikheter som gör vissa bättre än andra? Spelar det någon större roll om vi köper en sprillans ny från t ex Jula eller hittar en på Blocket? Är det någon typ/modell/märke som funkar bättre om man är cementblandarnybörjare och varför?
Tacksam för input!
Vad bör man tänka på när man köper en cementblandare? Finns det olikheter som gör vissa bättre än andra? Spelar det någon större roll om vi köper en sprillans ny från t ex Jula eller hittar en på Blocket? Är det någon typ/modell/märke som funkar bättre om man är cementblandarnybörjare och varför?
Tacksam för input!
Julas funkar bra för kosingen som sagt. -Men- Hittar du en begagnad på blocket av modell "Atika rapid" eller "Atika profi" så köp! Är den inte sönderbankad eller slut i lager så har du en mycket bättre maskin för billigare peng. Dessa modeller är steglösa i blandlingsvinkeln, har högkvalitativa komponenter och det finns reservdelar att tillgå.
Jag har en billigare attika som gick på ca 3' när jag köpte den på K-rauta.
Den har sen dess blandat minst 10-15 m3 åt mig och mer åt mina bekanta.
Det är nog en av de bästa bygginvesteringar jag någonsin har gjort.
Det enda som jag värderar högre så här rakt av är kap och gersågen samt skruvdragaren
Den har sen dess blandat minst 10-15 m3 åt mig och mer åt mina bekanta.
Det är nog en av de bästa bygginvesteringar jag någonsin har gjort.
Det enda som jag värderar högre så här rakt av är kap och gersågen samt skruvdragaren
Jag har en Julablandare, deras största. Ett polskt märke minns inte vilket. Har fungerat bra förutom att skyddsplasten över strömbrytaren lossnade rätt snart så den är inte spolsäker längre.
Man får se till att gå över muttrar och skruvar ibland. Jag har inte heller smort den. Tror man skall undvika fett i miljöer med stendamm.
...det heter för övrigt betongblandare, eller i detta fall frifallsblandare - på lekmannaspråk tombola. Du skall blanda betong av sand grus och kanske sten. Limmet som binder ihop det hela är cement.
Ett tips för att hålla blandaren ren är att du efter avslutat arbete låter några ordentliga spadar grus eller makadam gå runt med några hinkar vatten. Tippa ur vattnet och fyll på nytt några gånger tills det vatten som du tippar ut är nästan klart.
Om du skall blanda väldigt mycket så gör rent blandaren då och då.
Man får se till att gå över muttrar och skruvar ibland. Jag har inte heller smort den. Tror man skall undvika fett i miljöer med stendamm.
...det heter för övrigt betongblandare, eller i detta fall frifallsblandare - på lekmannaspråk tombola. Du skall blanda betong av sand grus och kanske sten. Limmet som binder ihop det hela är cement.
Ett tips för att hålla blandaren ren är att du efter avslutat arbete låter några ordentliga spadar grus eller makadam gå runt med några hinkar vatten. Tippa ur vattnet och fyll på nytt några gånger tills det vatten som du tippar ut är nästan klart.
Om du skall blanda väldigt mycket så gör rent blandaren då och då.
Redigerat:
Om du ska blanda lite större mängder, se till så det är en motor med lite styrka i. Har fått byta en liten klen köpt på Jula, mot en större starkare från Hornbach.
På den lilla löste överhettningsskyddet ut efter ~25-30 säckar. Den från Hornbach har gått som en klocka.
På den lilla löste överhettningsskyddet ut efter ~25-30 säckar. Den från Hornbach har gått som en klocka.
Jag har plågat en blandare från Jula i flera år nu, verkar funka utmärkt. Men, jag skulle önska mig en större blandare om jag handlade idag. Skulle nog handla den största som Hornbasch har i sortimentet om jag handlade nu.
Klicka här för att svara